چراغ قرمز بورس به سهامداران

چراغ قرمز بورس به سهامداران

بورس تهران روز گذشته یکپارچه سرخ پوش شد؛ به نوعی سقوط کرد و با مثبت‌های ناچیز روزهای اخیر را تعدیل کرد. این درحالی است که همچنان دامنه نوسان محدود است و فعالان بورسی عقیده دارند که تنها راه نجات بازار، تزریق نقدینگی است.

بسیاری از فعالان بازار سرمایه عقیده دارند که بورسی‌ها به این روند بارها در دوره‌های مختلف تجربه کرده‌اند و نباید انتظار مثبت شدن در کوتاه‌مدت داشت.درحال حاضر ارزش و حجم معاملات بازار سرمایه بسیار پایین است و در این شرایط نمی‌توان انتظار داشت که بازار روند مثبت داشته باشد. در زمان نبود پول باید انتظار منفی بودن بازار را داشت و زمانی که نقدینگی با قدرت وارد بورس شود آن زمان می‌توان با سیگنال‌های مربوطه و حمایت‌های صورت گرفته شرایط بورس را تحلیل کرد. از زمان محدودیت دامنه نوسان تا به امروز فعالان بازار سرمایه بارها مساله تزریق نقدینگی به بازار را مطرح کرده‌اند و اکنون انتظار می‌رود که این نقدینگی وارد بورس شود. از سوی دیگر سیاست‌ها نیز مساله مهمی است و می‌تواند در این روزها شرایط بازار سهام را تغییر بدهد. وضعیت بازار سهام هر روز وخیم‌تر از گذشته می‌شود و هر روز شاهد زیان‌سازی بیشتری در بورس هستیم؛ این شرایط درحالی رخ می‌دهد که رییس دولت جدید و رییس سازمان بورس قول حمایت از بورس را داده بودند و اکنون در شرایط خاص تنها دامنه نوسان محدود شد. بارها گفته شده که محدودیت دامنه نوسان چاره کار نیست و مشکل بازار سرمایه باید اساسی حل شود. یکی از اصلی‌ترین راهکارهای جبران وضعیت بورس تهران، تزریق نقدینگی پرقدرت است که این نقدینگی در میان مدت می‌تواند شرایط رشد بورس ر ا فراهم سازد.

احتمال پرداخت نقدینگی به بورس

صندوق توسعه ملی از ۵۱۰ میلیون دلار تعهد ارزی که به سازمان بورس داشته تاکنون حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده و حدود ۷۰۰ میلیارد تومان دیگر باقی مانده که بنا به گفته رییس صندوق در صورت درخواست سازمان بورس، آمادگی پرداخت آن وجود دارد. البته رویکرد جدید صندوق توسعه آن است که سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را جایگزین سیاست پرداخت منابع ارزی به منظور دریافت سود کند. در صورت پرداخت ۷۰۰ میلیارد تومان تعهد صندوق به بورس تمام می‌شود اما با توجه به مصوبه‌ای که اخذ شده هیات عامل صندوق توسعه ملی مجاز است روند سرمایه‌گذاری در بورس را ادامه دهد. ظاهرا صندوق توسعه ملی قصد دارد حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان در بازار سرمایه، سهام خریدار کند که این ۷۰۰ میلیارد تومان هم در قالب سرمایه‌گذاری است. مهدی غضنفری، رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی در این خصوص گفته است: تا پایان سال برای پرداخت مابقی تعهد خود به بازار سرمایه زمان داریم اما اگر سازمان بورس درخواست کند که زودتر پرداخت شود امکان فوری پرداخت وجود دارد و می‌تواند همین فردا یا در ماه‌های آینده باشد. ما تاریخی را مشخص نمی‌کنیم و منتظر درخواست سازمان بورس هستیم. وی خاطرنشان کرد: قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری، سازمان بورس درخواست منابع داشت که کمک انجام دادیم و مرحله آخر را برای وقتی که از ما درخواست کنند نگه داشته‌ایم.

مسیر بورس تغییر می‌کند؟

پویان مظفری، کارشناس بازار سرمایه درخصوص شرایط بازار سرمایه نوشت: «چند پارامتر در حال هدایت بازار به جهت‌های مختلف هستند؛ یکی از این پارمتر‌ها رشد نرخ دلار نیما است که انتظار سودآوری در بازار را افزایش می‌دهد. عامل دوم فضای ریسک سیستماتیک موجود در منطقه و کشور است که این موضوع سبب ایجاد ریزش در بازار می‌گردد. عامل سوم سیاست‌های انقباضی دولت و بانک مرکزی است. شب گذشته خبر رسید که در حراج اوراق مرابحه اسلامی این هفته قرار است ۶۰ هزار میلیارد تومان عرضه گردد، هرچند در این حراج این رقم لزوما فروخته نخواهد شد. در بودجه یک سقف ۲۵۰ هزار میلیاردی برای اراد وجود داشت که این سقف با ۶۰ هزار میلیاردی که در این هفته ارائه می‌شود پر خواهد شد؛ بنابراین دولت پس از این نباید قادر به فروش اوراق باشد، اما باید درنظر داشت که مهرماه همچنان به پایان نرسیده و همه اوراق دولت که باید در بودجه فروخته می‌شدند، برای فروش بر کانتر قرار گرفتند. این نگرانی بیانگر این است که احتمال دارد مجددا فضای فروش اوراق در کشور جدی شود. بورسی‌ها خاطره خوبی از فضای فروش اوراق ندارد و این تفکر وجود داشته که فروش اوراق بازار سرمایه را با مشکل مواجه می‌کند. با توجه به نبود تحولات سیستماتیک، به نظر می‌رسد اصلی‌ترین درایور منفی سیاست‌های انقباضی بوده است.

نظر شما