حمایت ۱۳/۵ میلیون پوندی بریتانیا از زنجیره تامین صنعت فولاد

دولت بریتانیا در روز پنج‌شنبه ۱۵ آگوست ۲۰۲۴ اعلام کرد که این دولت قصد دارد ۱۳/۵ میلیون پوند (۱۷/۳ میلیون دلار) بودجه در جهت حمایت از مشاغل مرتبط با زنجیره تامین و کارگران متاثر از اجرای طرح‌ کربن‌زدایی در واحد فولادسازی «Port Talbot» متعلق به شرکت «Tata Steel» مستقر در جنوب ولز اختصاص دهد.

حمایت ۱۳/۵ میلیون پوندی بریتانیا از زنجیره تامین صنعت فولاد

بر اساس اعلام دولت بریتانیا، بودجه تخصیص یافته به زودی در جهت حمایت از آن دسته از مشاغل محلی که تحت تاثیر طرح اجرایی واحد فولادسازی «Port Talbot» قرار گرفته‌اند، در دسترس قرار خواهد گرفت تا این کارگران بتوانند در بازارهای جدید فعالیت کاری خود را مجددا از سر بگیرند. سخنگوی دولت بریتانیا در خصوص نحوه دسترسی به این بودجه تخصیص یافته بیان کرد که جزئیات دقیق نحوه دسترسی به بودجه مذکور به زودی اعلام خواهد شد. لازم به ذکر است که شرکت «Tata Steel» یک صندوق اختصاصی به منظور گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر با نام «Port Talbot Transition Board» به ارزش ۱۰۰ میلیون پوند برای سرمایه‌گذاری در برنامه‌های آموزش مهارت و بازتولید به منظور حمایت از کارگرانی که به طور مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیر طرح‌های این شرکت در واحد فولادسازی «Port Talbot» قرار گرفته‌اند ایجاد کرده و مبلغ ۱۳/۵ میلیون پوندی اختصاص یافته اولین بخش از بودجه در نظر گرفته شده در این صندوق سرمایه‌گذاری است. به کمک این بودجه کارگران می‌توانند شغل جدیدی پیدا کنند و به آموزش‌های لازم برای شروع کار در منصب جدید خود دسترسی داشته باشند.

گفتنی است طرح کربن‌زدایی شرکت «Tata Steel» برای واحد فولادسازی «Port Talbot» شامل استقرار یک کوره قوس الکتریکی جدید با ظرفیت ۳/۲ میلیون تن در هر سال فولاد است؛ همچنین مجموع سرمایه‌گذاری‌ها در این طرح حدود ۱/۲۵ میلیارد پوند بوده که شامل حمایت مالی دولت بریتانیا نیز می‌شود. توقف فعالیت تدریجی دو کوره بلند فعال در واحد فولادسازی «Port Talbot»، بخشی از طرح کربن‌زدایی شرکت «Tata Steel» است. در همین رابطه، فعالیت کوره بلند «BF5» در این واحد فولادسازی در روز چهارم جولای سال ۲۰۲۴ متوقف شد و قرار است کوره بلند «BF4» تا پایان ماه سپتامبر سال جاری میلادی برچیده شود. در همین راستا، سخنگوی واحد اروپایی شرکت «Tata Steel» اظهار داشت: ۲۰ میلیون پوند از کل بودجه صندوق اختصاصی نامبرده را تامین خواهد کر. این در حالی است که حدود ۸۰ میلیون پوند از این بودجه از سوی دولت بریتانیا تامین خواهد شد.

به گفته وی، شرکت «Tata Steel» صرف بخشی از ۲۰ میلیون پوند بودجه اختصاصی صندوق مورد نظر را در جهت حمایت از کارگران واحد فولادسازی «Port Talbot» آغاز کرده است. بر همین اساس، کارگران می‌توانند با کسب مدرک ملی مهارت (NVQ) گواهی رسمی دریافت کرده و به کمک آن در شرکت جدیدی استخدام شوند. بیش از ۵۰ شرکت از جمله شرکت‌های «Fintech Wales»، «The Royal Mint»، «Cardiff Metropolitan University»، «RWE Energy»، «Ledwood Mechanical Engineering» و «Pro Steel Engineering» متعهد شده‌اند از کارگرانی که مجبور به ترک شغل خود در واحد فولادسازی «Port Talbot» هستند، حمایت کنند. به گفته سخنگوی دولت بریتانیا، این حمایت‌ها شامل انجام مصاحبه با هر کارگری که در فهرست عدم نیاز در واحد فولادسازی «Port Talbot» قرار گرفته است، بوده که آموزش و راهنمای شغلی نیز جزئی از آن محسوب می‌شود. تیوی نارندران، مدیر اجرایی دفتر مرکزی شرکت «Tata Steel» که در هند قرار دارد، اخیرا بر ادامه اجرای برنامه‌های کربن‌زدایی در واحد فولادسازی «Port Talbot» تاکید کرد.

سخنگوی واحد اروپایی شرکت «Tata Steel» عنوان کرد: تا زمانی که کار راه‌اندازی کوره قوس الکتریکی جدید در واحد فولادسازی «Port Talbot» تا سال ۲۰۲۸ به اتمام برسد، هیچ محموله نورد گرم فولادی در این واحد تولید نخواهد شد.

جو استیونز، یکی از وزرای دولت بریتانیا و رئیس دومین نشست هیئت گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر شرکت «Tata Steel» در روز ۱۵ آگوست سال ۲۰۲۴، تصریح کرد: با وجود قاطعیت مدیریت شرکت مذکور در خصوص برنامه‌ریزی برای برچیدن کوره‌های بلند در واحد فولادسازی «Port Talbot»، مذاکرات با هیئت مدیره شرکت «Tata Steel» در مورد آینده این واحد فولادسازی ادامه خواهد داشت.

جاناتان رینولدز، وزیر تجارت بریتانیا در همین رابطه مطرح کرد: دولت بریتانیا به همکاری خود با اتحادیه‌های کارگری و صنایع دیگر به منظور حرکت به سمت اجرای طرح‌های مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر ادامه خواهد داد که این اقدامات تاثیر بسیار مثبتی بر اقتصاد، نیروی کار، جوامع محلی و در ادامه نسل‌های آینده بریتانیا خواهد گذاشت.

راجش نایر، مدیرعامل واحد بریتانیای شرکت «Tata Steel» اظهار داشت: هیئت گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر شرکت نامبرده نقش بسیار مهمی در حمایت از کسب‌وکارهای این شرکت در بخش فولادسازی به سمت کاهش میزان دی‌اکسید کربن تولیدی و تشویق به اجرای فرایند بازتولید و جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی در بریتانیا دارد. به گفته وی، انجام چنین اقداماتی ممکن است بر مردم، زنجیره تامین و جوامع محلی بریتانیا تاثیرگذاری مثبتی داشته باشد.

افزایش فشارها بر قیمت کویل نورد گرم فولادی در بریتانیا

لازم به ذکر است که در واحد فولادسازی «Port Talbot» کویل نورد گرم فولادی تولید می‌شود و به گفته سخنگوی شرکت «Tata Steel»، میزان تولید سالانه در این واحد با استقرار کوره قوس الکتریکی جدید معادل میزان تولید ترکیبی دو کوره بلند که به زودی از واحد نامبرده برچیده می‌شوند، خواهد بود.

به گفته سخنگوی اداره تجارت راهبردی بریتانیا، توقف فعالیت کوره‌های بلند در واحد فولادسازی «Port Talbot» و این واقعیت که هیچ فولادی در این واحد از ماه سپتامبر سال ۲۰۲۴ تولید نخواهد شد، منجر به افزایش واردات محصولات فولادی به بریتانیا شده است. به علاوه، افزایش واردات محصولات فولادی باعث شده است سهمیه واردات گروه محصولات فولاد رده اول که شامل محصولات نورد گرم تخت فولادی است، در چهار فصل متوالی زودتر از موعد تعیین شده به اتمام برسد. لازم به ذکر است که این مسئله باعث شده قیمت محصولات فولادی در بازار بریتانیا افزایش پیدا کند.

برای رفع این مشکل، اداره تجارت راهبردی بریتانیا در روز ۹ آگوست ۲۰۲۴ اعلام کرد که سهمیه واردات محصولات فولادی تخت به دلیل تغییر شرایط در بازار و توقف تولید محصولات فولادی در واحد فولادسازی «Port Talbot»، تقریبا سه برابر افزایش خواهد یافت. طبق بیانیه اداره تجارت راهبردی بریتانیا، سهمیه فعلی واردات یک میلیون تن در سال برای گروه محصولات فولاد رده اول با تقسیم شدن به دو زیر گروه «۱A» و«۱B»، به ۲/۹ میلیون تن در هر سال افزایش می‌یابد. در همین خصوص، سهمیه واردات زیرگروه «۱A» حدود یک میلیون تن در هر سال و سهمیه زیرگروه «۱B» حدود ۱/۹ میلیون تن در هر سال تعیین خواهد شد. بر اساس بیانیه مذکور، در صورت تخطی از مقادیر تعیین شده، واردکنندگان باید ۲۵ درصد تعرفه واردات بیشتری برای محموله‌های وارداتی فولادی پرداخت کنند.

لازم به ذکر است که طبق توافقات صورت گرفته در معاهده پاریس، فولادسازان جهان مکلف به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از طریق جایگزینی کوره‌های قوس الکتریکی با کوره‌های بلند تا سال ۲۰۳۰ شده‌اند؛ اگرچه این فرایند ممکن است کمی دشوار به نظر برسد و بر همین اساس تحقق آن تا سال ۲۰۵۰ در کشورهایی نظیر چین که بخش عمده فولاد خود را با استفاده از روش کوره بلند تولید می‌کنند، به طول خواهد انجامید.

 

ارسال نظر