عبور ”چادرملو“ از محدودیت های برق؛ ثبت رکوردهای ساخت نیروگاه و تولید فولاد

عبور ”چادرملو“ از محدودیت های برق؛ ثبت رکوردهای ساخت نیروگاه و تولید فولاد

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، اعلام کرد با راه‌اندازی واحدهای جدید نیروگاهی، این شرکت توانسته از محدودیت‌های برق عبور کند و رکورد تولید را به ثبت برساند.

به گزارش روزگار معدن؛ امیرعلی طاهرزاده مدیر عامل معدنی و صنعتی چادرملو در گفت و گو با واحد خبر روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، خبر داد: با راه اندازی واحدهای جدید نیروگاهی، این شرکت از محدودیت های برق عبور و در تولید نیز رکورد ثبت کرده و این روند تولید می تواند در سال های آتی افزایشی باشد.

وی با اشاره به راه اندازی واحد دوم گازی نیروگاه سیکل ترکیبی چادرملو طی روزهای اخیر، اظهار داشت: واحد جدید از ظرفیت تولید ۱۸۳ مگاوات نیروی برق برخوردار است که با احتساب نیروگاهی که در خرداد ماه راه اندازی شد، ۳۶۶ مگاوات ظرفیت جدید تولید برق به شرکت معدنی و صنعتی چادرملو افزوده شده است.

تولید ۵۶۱ هزار تن فولاد در نیمه اول سال توسط چادرملو

طاهرزاده با یادآوری اینکه اقدامات فوق سبب شد این شرکت تولید فولاد را در تابستان انجام دهد، گفت: پیوستگی فعالیت، در عمل سبب تولید ۵۶۱ هزار تن فولاد در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در نیمه اول امسال شد.

وی تاکید کرد: این دو نیروگاه هر یک به طور متوسط سه ماه زودتر از برنامه وارد مدار تولید برق شدند که این امر رکوردی در راه اندازی برجای گذاشت. طاهرزاده ادامه داد: ایستگاه تقلیل فشار گاز چادرملو نیز در حداقل زمان ممکن ساخته شد. به گفته طاهرزاده، افتتاح نیروگاه های چادرملو در راستای تفاهمنامه سال ۱۴۰۰ وزارتخانه های صمت و نیرو و راهبری ایمیدرو محقق شده که طبق آن میزان برق مصرفی مجموعه چادرملو از نیروگاه های “خود تامین” صورت می گیرد.

وی اظهار داشت: طبق پیوست تفاهمنامه بین دو وزارتخانه، اکنون نیروگاه های جدید راه اندازی شده، “خودتامین” و ویژه مصرف شرکت محسوب می شوند.

افزایش ظرفیت تولید برق در چادرملو

مدیر عامل معدنی و صنعتی چادرملو درباره ظرفیت های تولید برق شرکت، گفت: این شرکت پیشتر برق نیروگاه ۵۰۰مگاواتی ( نیروگاه نخست) خود را در اختیار شبکه سراسری می داد و سپس اقدام به خریداری آن می کرد اما در سال جاری دو نیروگاه ۱۸۳ مگاواتی به مجموع ظرفیت تولید ۳۶۶مگاوات راه اندازی کرد تا مشمول محدودیت های برق شبکه نباشد .

برنامه‌های توسعه‌ای چادرملو در تولید برق و فولاد

وی با اعلام اینکه در حال حاضر با احتساب دو نیروگاه (۱۰مگاواتی) خورشیدی، ظرفیت تولید برق “چادرملو” به حدود ۹۰۰ مگاوات رسیده است، خبر داد: طی ماه آینده یک نیروگاه جدید خورشیدی به ظرفیت ۱۰مگاوات در بهاباد و سال آینده نیز نیروگاه ۱۰۰مگاواتی خورشیدی خضرآباد در استان یزد به بهره برداری خواهد رسید.

طاهرزاده همچنین به شروع انجام مطالعه نحوه عملیاتی شدن واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی چادرملو اشاره کرد و گفت: با توجه به بهره برداری واحدهای گازی نیروگاه سیگل ترکیبی، برنامه ریزی نحوه اجرای واحد بخار این نیروگاه به ظرفیت تولید ۱۸۰مگاوات در دست انجام است که بدین ترتیب ( و با توجه به راه اندازی دو نیروگاه در سال جاری)، برنامه راه اندازی نیروگاه دوم چادرملو به ظرفیت ۵۴۶مگاوات، کامل می شود. به گفته وی، مجموع ارزش سرمایه گذاری این نیروگاه سیکل ترکیبی و تاسیسات جنبی حدود ۲۹۰ میلیون یورو برآورد می شود.

 

نظر شما