سرمایه ورودی به بازار رکورد پنج‌هفته‌ای را شکست

سرمایه ورودی به بازار رکورد پنج‌هفته‌ای را شکست

گزارش اخیر شرکت کوین‌شیرز نشان می‌دهد که در هفته گذشته، بازار ارزهای دیجیتال شاهد افزایش چشمگیری در فعالیت‌های سرمایه‌گذاری بود و محصولات سرمایه‌گذاری مبتنی بر دارایی‌های دیجیتال، بیشترین ورودی سرمایه خود را در پنج هفته اخیر ثبت کردند.

این افزایش در حالی رخ داده که سرمایه‌گذاران انتظار کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو ایالات متحده را دارند؛ اتفاقی که می‌تواند تأثیرات قابل‌توجهی بر بازارهای مالی، از جمله ارزهای دیجیتال، بگذارد.براساس گزارش کوین‌شیرز، از ۱۸ تا ۲۴ آگوست، محصولات سرمایه‌گذاری دارایی‌های دیجیتال شاهد ورود سرمایه به مجموع ۵۳۳ میلیون دلار بودند که نشان‌دهنده تغییر قابل‌توجهی در احساسات بازار است.

بیشتر این جریان‌های سرمایه به محصولات قابل‌معامله در بورس (ETP) مرتبط با بیت‌کوین اختصاص داشت که مجموعاً ۵۴۳ میلیون دلار را به خود جذب کردند. صندوق ETF بیت‌کوین بلک‌راک نیز در طول هفته، ۳۱۸ میلیون دلار ورود سرمایه را ثبت کرد. البته شایان ذکر است که محصولات سرمایه‌گذاری مرتبط با اتریوم در همین دوره موفقیت چندانی نداشتند. علی‌رغم اینکه ETFهای اتریوم همچنان در حال جذب سرمایه هستند، در هفته گذشته حدود ۳۶ میلیون دلار سرمایه از محصولات سرمایه‌گذاری مرتبط با اتریوم خارج شده است.

همان‌طور که گفته شد، افزایش علاقه به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های دیجیتال، به ویژه بیت‌کوین، پس از اظهارنظرهای نرم جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در گردهمایی اقتصادی جکسون هول در ۲۱ آگوست رخ داد. در این اجلاس، پاول اشاره کرد که اولین کاهش نرخ بهره ممکن است زودتر از سپتامبر ۲۰۲۴ اتفاق بیفتد، پیش‌بینی‌ای که باعث شده سرمایه‌گذاران در انتظار ایجاد یک محیط مطلوب‌تر برای دارایی‌های پرریسک مانند ارزهای دیجیتال، پرتفوی خود را دوباره تنظیم کنند.

هجوم سرمایه جدید به بازار

بر اساس داده‌های پلتفرم دیفای‌لاما (DefiLlama)، ارزش بازار استیبل‌کوین‌ها به رکورد جدید ۱۶۸ میلیارد دلار رسیده و رکورد قبلی خود را که در مارس ۲۰۲۲ ثبت کرده بود، شکسته است. شایان ذکر است این رشد مداوم که طی ۱۱ ماه گذشته به وقوع پیوسته، شامل استیبل‌کوین‌های الگوریتمی نمی‌شود؛ چرا که ارزش این نوع استیبل‌کوین‌ها به دارایی‌های خارجی مانند ارزهای فیات یا طلا مرتبط نیست و از طریق مکانیزم‌های الگوریتمی حفظ می‌شود.

 ارزش بازار استیبل‌کوین‌ها در مارس ۲۰۲۲ به اوج ۱۶۷ میلیارد دلار رسید، اما به سرعت کاهش یافت و تا پایان آن سال به ۱۳۵ میلیارد دلار سقوط کرد.

دینامو دیفای (Dynamo DeFi)، تحلیلگر کریپتو، در تاریخ ۲۶ آگوست اظهار داشت که این رشد اخیر نشان‌دهنده ورود سرمایه جدید به بازار کریپتو است.

تتر (USDT) همچنان پیشروترین توکن در بین استیبل‌کوین‌ها بوده و با رشد مداوم خود از ابتدای سال ۲۰۲۴، به ارزش بازار بیش از ۱۱۷ میلیارد دلار دست یافته است.

همچنین، استیبل‌کوین یواس‌دی کوین (USDC) با رسیدن به ارزش بازار ۳۴ میلیارد دلار، به سقف خود در سال ۲۰۲۴ دست یافته است، هرچند که هنوز با سقف ۵۵.۸ میلیارد دلاری خود در ژوئن ۲۰۲۲ فاصله دارد.

گزارش سی‌سی‌دیتا (CCData) در ماه جولای نشان داد که حجم معاملات استیبل‌کوین‌ها به دلیل رکود فعالیت در صرافی‌های متمرکز و مقررات اتحادیه اروپا، با ۸.۳۵ درصد کاهش به ۷۹۵ میلیارد دلار رسیده است. روند کاهش حجم معاملات استیبل‌کوین‌ها در ماه آگوست نیز ادامه داشته و این شاخص اکنون کمی بالاتر از ۴۶ میلیارد دلار است.

اتریوم دوباره اوج می‌گیرد؟

به گزارش شرکت تحلیلی آرخام اینتلیجنس (Arkham Intelligence)، در گذشته قیمت ارز دیجیتال اتریوم (ETH) چند ماه پس از فروش‌های عمده توسط بنیاد اتریوم، تا ۵۰۰ درصد افزایش یافته است، هرچند مشخص نیست که این بار نیز چنین اتفاقی رخ خواهد داد یا خیر.

همان‌طور که در خبرهای قبلی رمزارز نیوز نیز گزارش شد، بنیاد اتریوم در تاریخ ۲۳ آگوست حدود ۳۵ هزار ETH به ارزش ۹۶ میلیون دلار را به یک آدرس وابسته به صرافی کراکن ارسال کرد.

داده‌های آرخام نشان می‌دهند که بنیاد اتریوم پیش از این، در ۱۷ دسامبر ۲۰۲۰، حدود ۱۰۰ هزار اتریوم به ارزش تقریبی ۶۳ میلیون دلار (هر واحد ۶۳۵ دلار) را به فروش رسانده بود.

حدود پنج ماه بعد، یعنی در ۱۲ می ۲۰۲۱، قیمت اتریوم به ۴۱۸۲ دلار رسید و در نوامبر همان سال، سقف تاریخی ۴۸۹۱.۷۰ دلار را تجربه کرد. با این حال، برخی از تحلیلگران تردید دارند که آیا بنیاد اتریوم این بار هم زمان مناسبی را برای فروش انتخاب کرده است یا خیر.

در این میان، آیا میاگوچی (Aya Miyaguchi)، مدیر اجرایی بنیاد اتریوم، اعلام کرده که این انتقال بخشی از فعالیت‌های مدیریت خزانه محسوب می‌شود و به معنی فروش نیست. او توضیح داده که بنیاد اتریوم با بودجه سالانه ۱۰۰ میلیون دلار که شامل کمک‌های مالی و حقوق‌ها می‌شود، برخی پرداخت‌ها را تنها در قالب ارز فیات انجام می‌دهد. او همچنین اشاره کرده که به دلیل پیچیدگی‌های مقرراتی، طی سال جاری برای مدت طولانی نتوانسته‌اند فعالیت‌های خزانه‌داری را سر و سامان دهند. با این حال، انتظار می‌رود در آینده، فروش‌های برنامه‌ریزی‌شده و تدریجی صورت گیرد. انتقال اخیر یک ماه پس از جابجایی ۹۲ هزار اتریوم از یک کیف پول مرتبط با بنیاد که ارزش آن بیش از ۲۵۳ میلیون دلار بود، صورت گرفته است. این بنیاد همچنان حدود ۲۷۳ هزار اتریوم به ارزش بیش از ۷۵۱ میلیون دلار در اختیار دارد.

 

 

نظر شما