مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران تنها مرجع رسمی و معتبر در حوزه شناسایی و کد گذاری کالا اقدام به صدور شناسنامه معتبر بین المللی فرش دستباف کرده است؛

حضور مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران در نخستین رویداد ملی تجربه نگاری و حل مسئله هنر صنعت فرش دستباف

حضور مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران در نخستین رویداد ملی تجربه نگاری و حل مسئله هنر صنعت فرش دستباف

مهدی مظهری نایب رئیس هیات مدیره و مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران اظهار کرد:  این مرکز همانطور که از اسمش پیداست متولی کدینگ کالا و خدمات در کشور هست اکنون عموم مردم به نام بارکد یا ایرانکد هم مرکز مارو میشناسن روی کالا‌ها در واقع نمادهایی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عموما دیده میشه در فروشگاه‌ها توسط بارکد اسکن میکنن همین بارکدهایی که توسط تولید میشه خوب این مرکز به عنوان یکی از نمایندگان سازمان جهانی gs۱ یکی از ۱۱۵ کشور دنیا درحوزه کدینگ کالا و خدمت داره فعالیت میکنه غریب به ۳۰ ساله نمایندگی رو در واقع داره و از زمانی که در ذیل وزارت بازرگانی شروع به فعالیت کرده و الان ذیل وزارت صنعت معدن تجارت چیزی حدود هفت نیم میلیون قلم کالا رو بارکد کرده خوب ما درحدود دو سال اخیر سامانه خدمات رو هم راه انداختیم این سامانه برای کدینگ خدمت لازم بود حالا ما حضورمون د ر ۳۱ امین نمایشگاه فرش دستباف در سال ۱۴۰۳ هست که من هم به حوزه خدمات اشاره کردم دلیل داره که در ادامه بهش اشاره کردم.

مظهری

وی اظهار کرد: همینطور که از اسمش پیداست فرش و ارتباط ما با این صنعت چیه مرکز ما به عنوان نماینده ی سازمان بین‌المللی با همکاری مرکز ملی فرش از دو سال پیش در حوزه شناسنامه فرش دستباف ورود کرد مستحضر هستید کالاهایی که در سراسر دنیا صادر میشوند به هرجای دیگری باید بسیاری از کالا‌ها بارکد داشته باشند در تمام دنیا هر کشور ی کد اختصاصی دارد که برای ایران ۶۲۶ می‌باشد مثل پیش شماره ۰۰۹۸ موبایل که منحصر به فرد است بنابراین یکی از درواقع نقاط مهم داشتن این پیش شمارست هر کالال وقتی تولید میشه ی کاتالوگ براش تولید میشه فرش دستباف هم به عنوان یک کالا باید یک شناسنامه داشته باشه که از قضا این کالا جزو کالای با ارزش و هنری که جزو صنایع دستی حساب میشه پس اهمیت دوچندان پیدا می‌کند تا اصالت بخشی بکنیم به این کالا که شناسنامه این کار میکنه و همینطور پشتوانه قانونی هم این کار دارد از سال ۸۱ در مجلس شورای اسلامی قانون تصویب شد که فرشهای دستباف باید شناسنامه دار بشوند خب به همین ترتیب این موضوع ادامه پیدا کرده که به همت مرکز با همکاری مرکز ملی فرش این اتفاق رقم خورد و سامانه‌ای طراحی شد و با تعامل خوب مرکز با فعالان این حوزه که انجام شدو

مظهری ادامه داد: ما فیلدهای مورد نیاز و ضروری لازم برای ایجاد شناسنامه را احصا کردیم و جانمایی کنیم در شناسنامه و علت بین‌المللی بودن چیه اینه که کاتالوگ کردن این اطلاعات در ۱۵۰ کشور دنیا ضروری می‌باشد خب بین‌المللی از این منظر میشه که دیتای اطلاعاتی فرش ایجاد میشه برای ی فرش ما شناسنامه ایجاد میکنیم و کد اون فرش ایجاد میشه همزمان اون شناسنامه به ۱۷ زبان دنیا ترجمه میشه و این باعث میشه که به هرزبانی در موتورهای جست‌وجوگر شناسنامه فرش سرچ بشه این شناسنامه‌ها که به حالت کاغذی هم وجود داره پس به راحتی میتونن این فرش رو ببینن و این میشه ی ویترین جهانی برای عرضه کالای ایرانی در دنیا این نقطه قوت این شناسنامه است که میتواند در حوزه صادرات غیرنفتی که فرش یکی از ارکان اصلی ان می‌باشد تقویت کند و در GDP بسیار مهم است و یک مزیت مهم دیگه این شناسنامه این است که ما یک برنامه تجربه نگاری در زمینه فرش داشتیم که یکی از موضوعات مهم این همایش این بود که در تجارت الکترونیک ما خیلی از کالاها را میشناسیم و میدونیم چیه و به راحتی به صورت اینترنتی خرید کنیم ولی فرش میتونه متفاوت باشه معمولا ما فرش را باید ببینیم لمس کنیم اون تارپود و پرزهاشو و بعد خریداری کنیم.

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران ادامه داد: ما باید یک اصالت سنجی داشته باشیم که مبنای این اصالت سنجی شناسنامه دار کردن هست ما مبنای کارمون خوداظهاری است ولی برای اصالت بخشی به فرش باد یک گروه متخصص باید صحه رو اطلاعات بگذارند ما این کار از طریق ارزیابهای فرش که مورد تایید سازمان ملی فرش هستتند و سرتیکیفیت از این سازمان دارند این اطلاعات تایید می‌کنند و این به کمک ما میاد و این به مشتری‌ها ی شناسنامه با اصالت تضمین شده داده می‌شود و این در تجارت الکترونیک کار مارو اسون میکنه و بیس تجارت الکترونیک دیتا می‌باشد که این دیتاها تمییز در سیستم باشد مشتری راحت اعتماد کرده و با یک شناسنامه اصیل میتونه به راحتی خریداری کنه خب موضوع دیگه که مهم است بحث خدمات است ما برای خدمات کد میدیم اینجا ما برای چه کاری کدینگ خدمات میکنیم برای بافنده‌ها که دیده نمیشوند الان شما در این نمایشگاه که میرین میچرخین فرش میبیننین و فروشنده رو میبینین ولی بافنده این فرش و خالق اثر هنری را نمیشناسید ما برای این دسته از افراد و هنرمندان کد تعریف کردیم با کد خدمات.این میتونه الصاق بشه به شناسنامه و خریدار بافنده رو میشناسه و بافنده به مرور زمان جایگاهش پیدا میکنه و ارزش هنری دستمزد کارش واقعی پرداخت می‌کنند

مظهری عنوان کرد: این خدمت دهنده‌ها با داشتن این کد معرفی میشوند به فعالان این حوزه، بنابراین داشتن شناسنامه فرش شعار ما این بود که ما به هنر شما اصالت میبخشیم واقعا این خیلی با معنی است به این دلیلی که ما با این حرکت اصالت واقعی رو برای مشتری احصا کنیم.نکته بعدی این است که ما یک کد به نام کد مکانی داریمGLN به فرض کارگاهی تعدادی بافنده داره اینا این کد گرقته و این کد و اون فروشنده فرش با داشتن این کد میتوانند این فرش رو به موقعیت مکانی دیگری در دنیا که خریداری هست و این کد را دارد میتوانند از طریق این کد به هم مرتبط شده و از جعل جلوگیری کنند

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که نکاتی در مورد خدمات ویژه به جهت جلوگیری از جعل این شناسنامه و بارکد‌ها وجود دارد یا خیر، اظهار کرد: بارکدها انواع مختلف دارند مثل ار اف ایدی که در فروشگاهها به لباسها وصل است ما برای اینکه بشه فعلا رو فرشهای دست دوم و فرشهایی که از قبل بافته شده یا ی سری از فرشها رو میشه از اول بهش ی بارکد اولیه تخصیص داد تا نهایی بشه و بعدش تبدیل کرد به ی شناسنامه واقعی و میشه اون بارکد رو در تاروپود اون فرش بافت حالا ما در فرشهای بافته شده ما ناگریزیم که از همین سیستمهای فعلی و همین تگهایی که به لباس وصل هستند استفاده کنیم که بارکدها یا qrکدها روی انها چاپ بشه که یک از ایتمها ایتم عکس هست که ارزیابهای مابرای ارزیابی از خطکش فرش استفاده می‌کنند که ما داریم هوش مصنوعی رو به کمک اینکار میاوریم تا بتونیم از جعل جلوگیری کنیم.

مظهری در پاسخ به این سوال که آیا مراکز دیگری برای این کار وجود دارد یا خیر عنوان کرد: مرکز قبل از حضور در زمینه فرش خدماتش را به ۱۳۰ هزار تولید‌کننده حقوقی و ۱۰۰ هزار تولید‌کننده حقیقی دارند استفاذه می‌کنند و این شناسه‌ها رو حتی برای بنگاه داری خودشون هم شده میگیرند شاید الزامی هم نباشه براشون و یا ایرانکد که ی زمانی قانون بود ما برای ارائه خوب این خدمات در سراسر کشور نمایندگی ایجاد کردیم که در سراسر کشور به تعداد ۵۲ عدد میرسه و در بعضی استانها چند نماینده داریم برای فرش در نقاطی که فرش به صورت عمده تولید میشه ما نمایندگی هایی به نام کارگذاری فرش داریم که دارند خدمات مارو انجام میدهند بنابراین تمامصادر کننده‌های فرش ذبل مرکز ما به عنوان متولی کدینگ کشور دارند فعالیت می‌کنند و جاهای دیگری که نمایندگی ما نیستند و اینکار انجلم میدهند خلاف قانون هیتند

منبع: روابط عمومی مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران
ارسال نظر