تلنگری به حقوق بازنشستگی و تاثیر آن در اقتصاد و جریان نقدینگی در مشاغل خدماتی

تلنگری به حقوق بازنشستگی و تاثیر آن در اقتصاد و جریان نقدینگی در مشاغل خدماتی

حقوق بازنشستگان کشور از منابع سرمایه گذاری انجام شده توسط صندوق های بازنشستگی تامین می شود  سرمایه این صندوق ها از کسورات درامد بازنشستگان در بازه زمانی اشتغال آنها جمع آوری شده است. بنابراین مدیریت کارا صندوق های سرمایه گذاری  است که روند زندگی جاری بازنشستگان را تعیین م یکند.

این صندوق ها چون اصل سرمایه را هیچگاه به سرمایه گذار  خود باز نمی گردانند و با قطع شدن مستمری مالک سرمایه می شوند قاعدتا باید از توان مالی و اندوخته خوبی به مرور زمان  برخوردار باشند.

چه شده است که امروز پرداخت حقوق بازنشستگان به چالش برخورده است؟.

شناخت و حل این مشکل  نیاز به پژوهش جدی در روش مدیریت صندوق ها ، مشکلات کارفرمایان در پرداخت ها ، بدهی های دولت به صندوق های بازنشستگی ، انجام سرمایه گذاری های با بازده نامناسب، استفاده از منابع صندوق ها در خارج از نیاز بازنشستگان و موارد دیگر دارد.

بدیهی است در صورتیکه این پژوهش ها توسط متخصصین انجام و تصمیم گیری های لازم انجام نگیرد با توجه به روند افزایش درازای عمر و  افزایش بازنشستگان کشور، بازنشستگان و کشور هر دو دچار مشکل خواهند شد.

در کنار ارج گذاشتن به خدمات بازنشستگان در زمان جوانی، باید توجه داشت که  به حقوق پرداختی به ایشان، نباید به عنوان کمک معیشتی نگاه کرد بلکه همانگونه که اشاره شد بازنشستگان سهامداران صندوق های بازنشستگی و کارفرمای این صندوق ها هستند که اصل سرمایه خود را نیز به صندوق مربوطه واگذار کرده اند مزیتی که بانک ها و یا دیگر صندوق ها از آن بی بهره هستند.

از سوی دیگر این پرداخت را نباید یک تهدید در اقتصاد دیده شود بلکه می تواند با برنامه ریزی درست یک فرصت هم به حساب آید. جدا از تامین سرمایه اولیه برای سرمایه گذاری ها، این فرصت به این دلیل شکل می گیرد که بازنشستگان به سبب چالش های جسمانی و زمان ازادی که در اختیار دارند بخش بزرگی از درامد خود را به ناچار در بخش خدمات کشور هزینه می گردد.

این خدمات طیف گسترده ای از خدمات پزشکی ، خریدهای اینترنتی ، استفاده از خدمات رفت و امد شهری و خدمات گردشگری را در بر می گیرد.

هزینه کرد بازنشستگان می تواند جریان نقدینگی در بازار مشاغل خدماتی کشور ایجاد کند و فرصت های شغلی جدیدی در شهرها  به وجود آورد. این امر سبب شده است برخی از کشورهای دنیار ویزای بازنشستگی صادر کنند تا این جریان نقدینیگ را جذب نمایند.

این دسته از مشاغل خدماتی دیگر نیازی به سرمایه گذاری مستقیم دولتی ندارند و فرصت های اقتصادی ایجاد می نمایند که با مدیریت ساده تری قابل در امدزایی است.

بنظر نگارنده روش معکوس یعنی عدم پرداخت مناسب حقوق بازنشستگی علاوه بر از دست دادن فرصت های شغلی  در بخش خدمات کشور  سبب نارضایتی و ناامیدی جوانان از آینده می شود.

با توجه به ترکیب جمعیتی پیش رو کشور، پیشنهاد می شود پژوهشگران اقتصادی و مدیریتی به صورت جدی به امور بازنشستگان توجه نشان دهند تا بتوان تهدیدها را پیش از دیر شدن به فرصت تبدیل کرد.

ایرج فاضل بخششی

 

 

نظر شما