چهار توصیه معدنی

چهار توصیه معدنی

سیف‌اله آراسته - فعال حوزه معدن

همان‍گونه که مستحضرید حاکمیت، بخش معدن را به عنوان یکی از موتورهای پر قدرت توسعه در نظر گرفته به طوریکه در قانون برنامه هفتم میزان رشد ۱۳ درصدی برای بخش معدن تکلیف نموده که محقق نمودن این ماموریت خطیر بدون در نظر داشتن الزامات و زیر ساخت‌ها بی‌نتیجه خواهد بود.

 به همین جهت چند مطلب کوتاه اما پر از امید و انتظار به عنوان مطالبه  را مطرح می‌کنم:

اول: در نخستین گام، لازم است، معاونت معدنی خود را از جنس معدن با کارنامه درخشان و همسو با فعالین معدنی انتخاب و از به کارگیری افراد سیاسی در این پست اجتناب شود و در انتخاب  مدیران ستادی وزارت و همچنین مدیران استانی نظریات تشکل‌های معدنی مد نظر قرار گیرد.

دوم: تامین‌ماشین آلات معدنی نیاز به تصمیم و دستوری شجاعانه مبنی بر آزاد سازی ورود هزاران ماشین آلات معدنی که هم اینک در گمرکات کشور موجود است، بدون اخذ هر گونه هزینه‌‍‌های ورودی( مستند به ماده ۱۰۹ آئین نامه اجرایی معادن ) برای فعالیت معدنی دارد .

سوم: همان گونه که مستحضرید در سامانه کاداستر معدن، اکثر مناطق مستعد معدنی ایران به عنوان محدوده معدنی بلوکه شده وزارت، ثبت گردیده و عملأ مناطقی برای پی‌جویی و ثبت محدوده معدنی امیدبخش وجود ندارد، لذا دستور آزادسازی مدیریت شده این مناطق قطعا راهگشا خواهد بود.

چهارم: رفع تعیین تکلیف حاکمیت ادارات و سازمانهای دیگر همچون اداره منابع طبیعی و سازمان محیط زیست و.......  بر بخش معدن و درخواست حمایت حاکمیتی از حقوق قانونی فعالان بخش معدن در راستای انگیزه معدنکاری و سرمایه گذاری در این بخش به عنوان چهار پیشنهاد کوتاه مدت میتواند باعث شکوفایی بخش معدن باشد .

 

نظر شما