واردات ورق گالوانیزه آسیب‌رسان است

حمید شجاعی مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری

حمید-شجاعی

ایران به واسطه توسعه و پیشرفت‌های صنعتی حاصل شده طی یک دهه اخیر، در حال حاضر به عنوان یکی از ۱۰ تولیدکننده برتر فولاد در جهان شناخته می‌شود که جای بسی افتخار و خشنودی است. در حالی که انواع محصولات فولادی با کیفیت و قیمت مناسب توسط شرکت‌های داخلی تولید و  در بازار عرضه می‌شود اما با این حال، شاهد واردات برخی از تولیدات مانند ورق گالوانیزه به کشور هستیم که همین مسئله عملکرد تولیدکنندگان داخلی را تحت تاثیر قرار داده است. شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، تنها تولیدکننده ورق گالوانیزه مورد نیاز صنعت خودروسازی در کشور محسوب می‌شود که علاوه بر برخورداری از ظرفیت اسمی تولید ۴۰۰ هزار تن از این محصول در سال، احداث و راه‌اندازی خط تولید ورق گالوانیزه شماره ۲ با ظرفیت تولید ۴۵۰ هزار تن را در دست اقدام دارد که بتواند نیاز ۸۵۰ هزار تنی خودروسازان کشور به ورق گالوانیزه را در افق ۱۴۰۷ تامین کند. بی‌شک تحقق این مهم، حمایت‌های دولت و وزارت صمت به ویژه در راستای مقابله با واردات ورق‌های گالوانیزه به داخل کشور را می‌طلبد تا این شرکت بتواند با تکیه بر دانش و تخصص کارشناسان داخلی و نیز حمایت‌های بی‌دریغ هلدینگ فولاد مبارکه در مقام شرکت مادر، با سرعت بیشتری در مسیر توسعه تولید گام بردارد.

پیش از آنکه بخواهیم به عملکرد شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در نیمه نخست امسال اشاره کنیم، لازم است که مروری بر رکوردهای خارق‌العاده شرکت در سال ۱۴۰۲ داشته باشیم. در سالی که گذشت، ما با تلاش شبانه‌روزی و همت کارکنان سختکوش و تیم مدیریتی ورق خودرو، موفق به ثبت رکورد سالیانه تولید برابر با ۳۱۰ هزار و ۳۷۷ تن ورق شدیم که این میزان با رشد ۲۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن (۲۵۲ هزار تن) همراه بود. در حوزه فروش نیز عملکرد قابل‌قبولی را به ثبت رساندیم؛ به نحوی که میزان فروش شرکت با افزایش ۱۰ درصدی، از ۲۹۰ هزار تن در سال ۱۴۰۱ به ۳۱۸ هزار و ۴۰۰ تن در سال ۱۴۰۲ رسید. افزایش تولید و فروش شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در سال گذشته در حالی به ثبت رسید که ما توامان موفق به کاهش میزان سرباره حوضچه مذاب روی مجموعه از ۱۲ درصد به کمتر از ۷ درصد شدیم. این دستاورد که در میان تولیدکنندگان محصولات گالوانیزه کشور بی‌نظیر است، در یک دوره سه ماهه متوالی و منظم و با برنامه‌ریزی‌ها و محاسبات دقیق به دست آمد. برنامه‌ریزی ما در سال ۱۴۰۳ که به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» مزین شده، تولید ۳۵۰ هزار تن محصول گالوانیزه است که با توجه به ثبت رکورد تولید ۱۷۷ هزار و ۲۸۴ تن در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری، بدون شک در پایان سال از میزان هدف‌گذاری شده عبور خواهیم کرد و گام بلندی در راستای تحقق ظرفیت اسمی مجموعه که ۴۰۰ هزار تن در سال است، برخواهیم داشت.

شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری یکی از برترین تولیدکنندگان ورق گالوانیزه در کشور به شمار می‌آید که خط تولید ورق گالوانیزه خودروی آن، یکی از پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین خطوط تولید در سطح جهان است. در واقع ما می‌توانیم نیاز خودروسازان کشور را به طور کامل تامین کنیم و معتقدیم مادامی که دانش فنی و پتانسیل تحقق این مهم در داخل وجود دارد، بنابراین عدم توجه به پتانسیل‌های داخلی و واردات ورق گالوانیزه به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش رو، نه تنها دستاورد اقتصادی را به همراه نخواهد داشت بلکه منجر به نتایجی همچون خروج ارز و… که به ضرر منافع ملی نیز هست، خواهد شد. با توجه به اینکه مسائل مرتبط با واردات ورق به درستی در کشور مدیریت نمی‌شود، متاسفانه شرکت‌ها اقدام به تامین برق از بازارهای وارداتی کرده و همین مسئله عملکرد تولیدکنندگان داخلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بر همین اساس ضرورت دارد حاکمیت و بخش‌های مرتبط به ویژه وزارت صمت از واردات محصولاتی همچون ورق گالوانیزه که با کیفیت عالی و قیمت اقتصادی در داخل تولید می‌شوند، جلوگیری به عمل آورند. در حال حاضر فولادسازان چینی به واسطه رکود ایجاد شده در بازار فولاد این کشور، اقدام به دامپینگ و عرضه بی‌رویه محصولات خود در بازارهای جهانی کرده‌اند که این مسئله می‌تواند قیمت تولیدات فولادی ساخت داخل را رقابتی کند. در چنین شرایطی، برای مثال دولت ترکیه اقدام به افزایش مالیات بر واردات محصولات چینی کرده و یا دولت ایالات متحده آمریکا، اخیرا تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات فولاد از چین اعمال کرده است. بنابراین دولت ما نیز باید به این مسئله ورود پیدا کند و با وضع یک تعرفه هوشمند در زمینه مقابله با واردات کالاهایی که نمونه آن‌ها در داخل کشور تولید می‌شود، از وارد شدن آسیب‌های اقتصادی بیشتر جلوگیری کند.

میزان نیاز خودروسازان داخلی به ورق گالوانیزه در افق ۱۴۰۷ کشور، حدود ۸۵۰ هزار تن برآورد می‌شود. بنابراین شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری احداث کارخانه تولید ورق گالوانیزه شماره ۲ با ظرفیت سالیانه ۴۵۰ هزار تن را با توجه به رسالت خود و همچنین گروه فولاد مبارکه مبنی بر تامین حداکثر نیاز داخلی در دستور کار قرار داده است تا پس از بهره‌برداری از این کارخانه، ظرفیت اسمی تولید خود را به ۸۵۰ هزار تن در سال برساند. کلنگ‌زنی این پروژه با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت و نیز مدیرعامل محترم شرکت فولاد مبارکه انجام شد و هم‌اکنون در حال مذاکره با شرکت‌های برتر تکنولوگ هستیم تا بتوانیم به‌روزترین تکنولوژی تولید گریدهای جدید را در این کارخانه استفاده کنیم. در واقع هدف ما از راه‌اندازی خط تولید شماره ۲، رفع نیاز خودروسازان داخلی به گریدهای جدید ورق گالوانیزه در افق ۱۴۰۷ است و امیدواریم از این طریق بتوانیم گام بلندی را در راستای توسعه و تولید گریدهای خاص برداریم. لازم به ذکر است این طرح که با سرمایه‌گذاری پنج همتی در دست اقدام است، زمینه اشتغال ۸۰۰ نفر را فراهم خواهد کرد که بی‌شک برکات حاصل از آن شامل اقتصاد منطقه، استان و در نهایت کشور خواهد شد.

ارسال نظر