تحول در ارتباط اختصاصی با ذینفعان از رویکردهای اصلی فولاد مبارکه
محمدجواد براتی مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه
ظرفیتها و توانمندیهای شرکت فولاد مبارکه اصفهان که طلایهدار تولید صنعتی ایران و بزرگترین کارخانه تولید فولاد کشور است، تنها به عرصه تولید و صنعت و اقتصاد منحصر نمیشود. این شرکت در عرصه مسئولیتهای اجتماعی، ورزش و ارتباطات و روابط عمومی نیز همواره بهعنوان نماد موفقیت یک بنگاه صنعتی معرفی شده و الگوی دیگر صنایع بوده است. توفیقات حاصلشده در نوزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی در آذرماه امسال نشان از آن دارد که اهتمام تمامی کارکنان این شرکت، در تمامی عرصهها، ارتقای جایگاه شرکت و تعالی نام فولاد مبارکه در تمامی عرصههاست.
رسالت روابط عمومی در هر سازمان یا نهاد، برقراری ارتباط مستمر، پایدار و سازنده با جامعه مخاطبان و ذینفعان از طریق ابزارها و روشهای اطلاعرسانی است. روابط عمومی بهعنوان روایتگر پیامها و دستاوردها، با سیاستگذاری و برنامهریزی دقیق، در مسیر اقناع و تنویر افکار عمومی گام برمیدارد و با تولید محتوا با بهرهگیری از دانش، هنر، خلاقیت و تجربه خود، بسترهای ارتباطی سازنده و پایداری را برای تأمین اهداف راهبردی سازمان فراهم میسازد. در این راه، ترسیم چهرهای مشروع و مقبول برای مخاطبان، مشتریان و ذینفعان هر مجموعه وظیفهای دشوار است و این رسالت در مرحله نخست در میدان افکار عمومی و در مراحل بعد، در جشنوارههای تخصصی روابط عمومی مورد ارزیابی قرار میگیرد.
پیدایش نظریههای ارتباطی نوین، تغییر و تحول اساسی در روشهای تبلیغاتی و گسترش ابزارهای نوین ارتباطی، فعالیت واحدهای تبلیغاتی و ارتباطی را دستخوش تحولات بسیاری کرده و به همین ترتیب نقش و کارکرد و روابط عمومیها نیز در دو دهه اخیر و با ظهور فضای مجازی، در شکل و محتوا تغییر کرده است. همین تغییر و تحولات در عرصههای مختلف ارتباطی و ایفای نقش روابط عمومی بهعنوان سخنگو و بازوی توانمند سازمان باعث شده رسالتهای بیشتری برای جلب رضایت مخاطبان و تأمین منافع سازمانها بر عهده این بخش گذاشته شود.
فولاد مبارکه بهعنوان بزرگترین شرکت فولادساز کشور، همواره با طیف وسیعی از جامعه مخاطبان همراه بوده است. خانواده بزرگ فولاد مبارکه، شامل تمامی کارکنان در سطوح مختلف سازمان و خانواده این عزیزان به همراه سایر همکاران در شرکتهای زیرمجموعه، پیمانکاران، مشتریان داخلی و خارجی و کلیه ذینفعان این شرکت در اقصی نقاط ایران اسلامی، نیازمند اطلاع از برنامهها، فرایندها، موفقیتها و دستاوردهای شرکت هستند و این امر تنها با استفاده خلاقانه و ماهرانه از انواع روشها و ابزارهای ارتباطی ممکن است.
رویکرد روابط عمومی در دوره جدید فعالیت فولاد مبارکه، تحول در ارتباطات، در برگرفتن تمامی مخاطبان از طیفهای گوناگون و تغییر در استفاده از ابزارهای اطلاعرسانی بوده و تنوع و تکثر در نشریات و خلق رسانههای جدید دستاوردهایی است که از همین نگرش سرچشمه گرفته است. در این راستا انتشار نشریات و ویژهنامههای تخصصی با عناوین مختلف برای کارکنان و خانواده آنان، کودکان و نوجوانان، بازنشستگان، کارشناسان، متخصصان و…، علاوه بر ارتقای روابط درون و برونسازمانی، نقش مؤثری در تبیین مسیر تعالی فولاد مبارکه و ایجاد همافزایی برای دستیابی به اهداف والای شرکت برای خلق آیندهای بهتر داشته و دارد.
نوزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی فرصت مغتنمی برای محک زدن توان و ظرفیت روابط عمومی سازمانهای معتبر کشور است تا با شرکت در این جشنواره، علاوه بر همافزایی و به اشتراک گذاشتن دانش و تجارب روابط عمومیها با یکدیگر، عملکرد این واحدها در نگاهی ملی مورد ارزیابی قرار گیرد.
مایه خرسندی است که روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه در این جشنواره با دریافت پنج رتبه برتر، بالاترین جایزه این جشنواره را از آن خودکرد و در بخش جایزه ویژه، کتاب، بروشور و کاتالوگ و اینفوگرافیک حائز رتبه اول کشور و در بخش پوستر حائز رتبه دوم شد. در این خصوص شایسته است که تلاشهای بیدریغ تمامی همکارانم در روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه را قدر نهم و برای همه این عزیزان در این مدیریت شبانهروزی، توفیق و سربلندی آرزو کنم.