مدیر کل زمین‌ شناسى و اکتشافات‌ معدنى منطقه زاگرس خبر داد:

پایش و بررسى فرونشست دشت‌هاى استان لرستان

پایش و بررسى فرونشست دشت‌هاى استان لرستان

مدیرکل زمین‌شناسى و اکتشافات‌معدنى منطقه زاگرس(لرستان) از شروع و پایش فرونشست در سه دشت دیگر استان خبر داد.

حجت اله کریمى‌منفرد افزود: بعد از مطالعه و اندازه‌گیرى میزان فرونشست در دشت‌هاى خرم‌آباد، کوهدشت در سال ١٤٠٢ در ادامه دشت‌هاى الیگودرز ازنا-نورآباد و رومشکان با هماهنگى و نظارت دفتر بررسى مخاطرات زمین‌شناسى، زیست‌محیطى و مهندسى سازمان و اعتبار استانى شروع و در حال پایش و بررسی است.

وى با اشاره به اینکه علت اصلى پدیده فرونشست در کشو برداشت بى‌رویه آب از سفره‌هاى آب زیرزمینى است؛ تصریح کرد: این پدیده علاوه بر کاهش ذخایر گرانبهاى آب زیرزمینى باعث فشرده شدن لایه‌هاى درونی خاک، تخریب خاک‌هاى کشاورزى و دستگاه‌هاى آبیارى، تغییر خصوصیات توپوگرافى و هیدرولوژیکى منطقه و در نهایت آسیب جدى به زیرساخت‌ها مى‌شود.

مدیرکل زمین‌شناسى و اکتشافات‌معدنى منطقه زاگرس(لرستان) خاطرنشان کرد: شناخت کافى از آبخوان‌ها و پایش و بررسى فرونشست در دشت‌ها قدمى اساسى در رابطه با مدیریت پایدار بهره‌بردارى از منابع آب و استفاده عقلانى از منابع آبى است.

کریمى‌منفرد، ابراز امیدوارى کرد که با ادامه همکارى مسئولان استان لرستان در تخصیص بودجه و با نظارت ادره‌کل زمین‌شناسى و اکتشافات‌معدنى منطقه زاگرس دشت‌هاى اولویت‌دار مورد پایش و بررسى قرار گیرند

نظر شما