نقش کوره صنعتی در تولید زغال

نقش کوره صنعتی در تولید زغال

اگر کمی در دنیای صنعت و تولید سیر کرده باشید، پس به خوبی می‌دانید که کوره‌های صنعتی، بخش مهمی از صنایع هستند و بدون آن‌ها، تولید ناقص و الکن می‌ماند. یکی از مهمترین چیزهایی که در کوره صنعتی ساخته می‌شود، زغال است. تصور نکنید که این ماده سیاه رنگ پرکاربرد به همین شکل در طبیعت وجود دارد. کوره‌های صنعتی نقش مهمی در تولید زغال دارند و به همین دلیل، در این مطلب می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم.

توصیه می‌کنیم تمام کسانی که می‌خواهند اطلاعات بیشتری در خصوص نقش کوره صنعتی در تولید زغال به دست آورند، به خواندن این متن ادامه دهند.

کار کوره صنعتی چیست؟

همانطور که از نام آن نیز پیداست، کوره صنعتی وسیله‌ای است که با انتقال حرارت می‌تواند در تبدیل مواد خام به مواد ثانویه موثر باشد. مثلاً نقش کوره صنعتی در تولید زغال این است که برینکت‌های خام زغال را تحت فشار و حرارت قرار می‌دهد تا آن‌ها را به زغال قابل مصرف تبدیل نماید.

کوره‌های صنعتی در صنایع مختلفی به کار می‌آیند و به همین جهت به بخشی جدایی‌ناپذیر از آن‌ها تبدیل شده‌اند.

2

چرا به کوره های صنعتی نیاز داریم؟

گفتیم که کوره‌های صنعتی در بیشتر صنایع به کار می‌روند و به همین دلیل، اهمیت زیادی دارند. صنایع زیادی از جمله شیشه سازی، فولادسازی، پتروشیمی و حتی تولید سیمان از کوره‌های صنعتی استفاده می‌کنند. قبل از اینکه برای تولید زغال از کوره‌های صنعتی استفاده شود، بیشتر تولیدکنندگان از کوره‌های سنتی بهره می‌بردند. به طور کلی، اصلی‌ترین کاری که کوره‌های صنعتی می‌کنند، ایجاد گرما و انرژی بالا برای تغییر شکل مواد است. فولاد، شیشه یا مواد اولیه دیگر، برای تغییر شکل به دمای زیادی نیاز دارند. یک کوره صنعتی می‌تواند طیف وسیعی از دماهای مختلف را فراهم آورد.

این دماهای مختلف در نهایت به فرآیندهایی مثل ذوب، فورج، خشک کردن و تف‌جوشی کمک می‌کنند و چرخ صنعت را به حرکت درمی‌آورند.

یکی دیگر از دلایل نیاز ما به کوره‌های صنعتی، اثرگذاری آن‌ها در مصرف بهینه انرژی است. کوره‌های مدرن و نوین صنعتی به نحوی طراحی شده‌اند که هزینه‌های تولید را کاهش داده و اثرات محیط‌ زیستی را به حداقل برسانند.

از آن‌جایی که همه چیز در فرآیند تولید توسط کوره‌های صنعتی کنترل می‌شود، در نهایت محصول باکیفیت‌تری عرضه می‌گردد. این موضوع در تولیداتی مثل زغال، شیشه، فولاد، سرامیک و...اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند؛ چرا که دوام و ماندگاری این محصولات، بسیار حائز اهمیت است.

لحظه‌ای تصور کنید که کوره‌های صنعتی وجود ندارند، آن وقت است که می‌بینید اساساً صنعتی وجود نخواهد داشت و پیشرفتی حاصل نمی‌شود. به همین دلیل است که برای خیلی از فرآیندهای تولیدی به کوره‌های صنعتی احتیاج داریم.

فرآیند تولید زغال با استفاده از کوره صنعتی

همانطور که اشاره کردیم، یکی از اصلی‌ترین کاربردهای کوره صنعتی تولید زغال است. واقعیت اینجاست که اگر زغال باکیفیتی در بازار می‌بینید، مطمئن باشید که با کوره صنعتی تولید شده است. برای اینکه زغال باکیفیت تولید شود، تکه‌های چوب را در کوره صنعتی قرار می‌دهند تا در غیاب اکسیژن و تحت دما و فشار بالا به زغال تبدیل شود. نام این فرآیند، پیرولیز است و هرچقدر کنترل بیشتری روی آن وجود داشته باشد، محصول نهایی نیز باکیفیت‌تر خواهد بود.

در گام اول، هر ماده اولیه‌ای که قرار است به زغال تبدیل شود، باید داخل کوره صنعتی قرار بگیرد. افزایش دمای کوره باید تدریجی باشد تا کیفیت زغال بالا برود. در این مرحله، ترکیبات آلی چوب از بین رفته و فقط کربن باقی می‌ماند. لازم به ذکر است که برای تولید زغال معمولآً حرارت کوره را تا 400 الی 600 درجه سانتی‌گراد بالا می‌برند.


3

مزیت‌های تولید زغال با کوره صنعتی

وقتی از کوره صنعتی برای تولید زغال استفاده می‌کنید، چند مزیت بزرگ خواهد داشت:

  • مدت زمان و حرارت فرآیند پیرولیز کاملا قابل کنترل خواهد بود که در نهایت به تولید زغال بهتر و باکیفیت‌تر منجر خواهد شد.
  • استفاده از مواد مضر در تولید زغال را به صفر می‌رساند.
  • کوره صنعتی می‌تواند گازها و مایعات فرعی تولید شده در فرآیند پیرولیز را جمع‌آوری کند تا در صنایع دیگر مورد استفاده قرار بگیرند.
  • به دلیل کنترل بالا در فرآیند پیرولیز، هزینه‌های تولید کاهش می‌یابد.
  • کوره صنعتی دوستدار محیط زیست است و آسیبی به آن وارد نمی‌کند.

انواع کوره صنعتی و کاربردهای آن در تولید زغال

کوره‌های تولیدی به دو دسته سنتی و صنعتی تقسیم می‌شوند. همانطور که از نام آن پیداست، کوره‌های سنتی به شکل ساده و توسط بنّا ساخته می‌شوند. به این ترتیب که بنّا، آجرها را در کنار هم گذاشته و سازه‌ای دوّار، مربعی یا...می‌سازد.

در شرایط خلاء و تحت تاثیر حرارت غیرمستقیم، برینکت‌ها یا تکه‌های چوب به زغال تبدیل خواهند شد. حالا می‌خواهیم به انواع کوره صنعتی اشاره کنیم:

کوره های دوّار

اصلی‌ترین نوع کوره‌های صنعتی از نوع دوّار هستند. اگر به دنبال تولید زغال در مقیاسی عظیم و با استفاده از چوب هستید، این نوع کوره‌ها بهترین گزینه به حساب می‌آیند. به دلیل چرخش مداوم این کوره، مواد داخل آن به شکلی یکنواخت گرم می‌شوند و تولید زغال با عالی‌ترین کیفیت صورت می‌گیرد.

کوره های ثابت

یکی دیگر از کوره‌های صنعتی موجود، از نوع کوره‌های ثابت هستند که نسبت به مدل دوّار ارزان‌تر می‌باشند و برای تولید زغال در مقیاس کوچک، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

طرز چینش مواد اولیه تولید زغال در این کوره‌ها به شکل لایه لایه است. بعد از آن، فضای کوره کنترل می‌شود تا کمترین حد اکسیژن در آن موجود باشد. کوره‌های ثابت ظرفیت تولید خیلی بالایی ندارند، به همین دلیل معمولاً در کارگاه‌های کوچک استفاده می‌شوند.

کوره های حرارت مستقیم

مشخصاً در این نوع کوره‌های صنعتی، حرارت به شکل مستقیم خواهد بود و به همین دلیل، فرآیند پیرولیز سریع‌تر صورت می‌گیرد. اگر مشکل زمان مطرح است و باید تولید زغال با سرعت بالا صورت بگیرد، این کوره‌های حرارت مستقیم بهترین گزینه خواهند بود. البته نباید فراموش کنید که کنترل دمای این کوره‌ها پیچیده‌تر و حساس‌تر است و در نتیجه، احتمال تولید زغال بی‌کیفیت در آن‌ها کم نیست.

کوره های بدون دود

نوع دیگری از کوره‌های موجود در صنعت، کوره‌های بدون دود هستند که از گازهای تولید شده در فرآیند پیرولیز برای ایجاد حرارت استفاده می‌کنند. به همین علت کاملاً بهینه بوده و اثرات زیست محیطی خیلی کمی دارند.

علاوه بر دسته‌بندی‌های ذکر شده، برخی از کوره‌ها را با توجه به سوخت مصرفی آن‌ها تقسیم‌بندی می‌کنند. مثلاً برخی از کوره‌های صنعتی با برق، گاز و حتی گازوئیل به کار می‌افتند.

به طور کلی، نباید فراموش کرد که در انتخاب نوع کوره صنعتی باید به زغال موردنظر توجه داشت. مثلاً برای تولید زغال‌های کبابی، باید به سراغ کوره‌های پیشرفته‌ای مثل کوره‌های جداره‌ای رفت.

سخن آخر

اگر آفتاب نباشد، به سادگی حیات ما از بین خواهد رفت. در تولید زغال نیز، کوره‌ها همین نقش را دارند و بدون آن‌ها نمی‌توان تولید این ماده را متصور شد. فراموش نکنید که هر کوره‌ای برای تولید نوع خاصی از زغال مناسب است.

نظر شما