«روزگار معدن» حادثه معدن طبس را بررسی کرد:

معدنجوی طبس؛ طعمه انفجار

معدنجوی طبس؛ طعمه انفجار

حادثه در معدن طبس جان شماری از معدنکاران را گرفت‌. تعداد فوتی‌های حادثه تا زمان تنظیم این خبر ۳۴ نفر اعلام شده است.

محمدعلی آخوندی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی صبح روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: متأسفانه حادثه تلخی ساعت ۲۱ شب شنبه ۳۱ شهریور به دلیل تصاعد آنی گاز متان در محل یکی از تونل‌های معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو رخ داد که موجب انفجار شد. در زمان حادثه انفجار ۶۹ کارگر در بلوک سی و بی‌این معدن زغال‌سنگ در طبس مشغول کار بودند.

وی با بیان اینکه انفجار در معدن به صورت آتش‌سوزی یا تخریب دیواره‌های شدید نبوده، تصریح کرد: تصاعد گاز متان در تونل‌ها موجب خفگی نیروها در معدن زغال‌سنگ شده است.

وی ادامه داد: در مجموع اکنون ۴۰ نفر در قالب تیم‌های تخصصی در معدن طبس در حال امدادرسانی در محل حادثه هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری با بیان اینکه دستگاه‌های امدادی، اورژانس، نیروی انتظامی و سایر نیروهای دستگاه‌های استانی و شهرستان در محل حادثه فعال هستند، افزود: مسئولان نیز در محل حادثه حضور دارند و دو دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۱۳ دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند.

آخوندی بیان کرد: برنامه‌ریزی می‌شود که از سایر نقاط اقدامات پشتیبانی صورت گیرد و در این زمینه با استان یزد هم هماهنگی لازم برای کمک تخصصی جهت انتقال مجروحان و متوفیان از داخل تونل‌های معدن طبس انجام شده است.

وی از احتمال افزایش فوتی‌ها در معدن طبس خبر داد و گفت: جلسه مدیریت بحران با حضور استاندار خراسان جنوبی در محل حادثه معدن برگزار شد و تصمیماتی اخذ و دستورات لازم صادر شد تا پیگیری‌های سریعتری را انجام دهند و اطلاع‌رسانی لازم به خانواده افراد حادثه‌دیده صورت گیرد.

به گفته وی؛ هماهنگی‌هایی با کشور انجام شد که امیدواریم شاهد حضور مقامات کشوری هم در طبس برای پیگیری‌ها و اقدامات تکمیلی باشیم. آمار جدید فرماندار طبس اما از تعداد ۳۴ فوتی بر اثر این حادثه خبر می‌دهد.

دستور ویژه وزیر کشور

وزیر کشور به درپی حادثه نشت گاز در یکی از کارگاه‌های شرکت زغال سنگ معدنجو طبس دستوراتی به استاندار خراسان جنوبی صادر کرد. اسکندر مؤمنی در ارتباط تلفنی با استاندار خراسان جنوبی، جویای آخرین وضع حادثه‌ انفجار در معدن زغال‌سنگ معدنجوی طبس شد. مؤمنی در این تماس دستور داد از همه امکانات استانی به‌ منظور تسریع در عملیات امداد و نجات استفاده شود.

تعداد کارگران درگیر با حادثه

استاندار خراسان جنوبی هم با بیان اینکه این حادثه در دو بلوک معدن به وقوع پیوسته، افزود: در این بلوک‌ها ۶۹ کارگر مشغول به کار بودند که ۲۲ نفر در بلوک سی و ۴۷ نفر در بلوک بی‌هستند.

اعزام تیم‌های امداد و نجات از استان‌های همجوار

مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی اعلام‌کرد: به دلیل سرعت در امدادرسانی از استان‌‌های همجوار از جمله استان یزد که معین خراسان جنوبی در حوادث است تیم‌های امدادی به معدن طبس در حال اعزام هستند.

آخوندی با بیان اینکه هنوز آمار دقیقی از تعداد مصدومان و فوتی‌های حادثه وجود ندارد، گفت: امدادرسانی نیروها در حال انجام است و هم اکنون نیروها درحال تخلیه گاز هستند.

وی تاکید کرد: در معادن زغال‌سنگ نشت گاز بسیار حائز اهمیت و خطرناک است که به همین دلیل باید ابتدا کارگاه‌ها از گاز موجود تخلیه و افراد محبوس از محل خارج شوند. به دلیل اینکه زون اصلی که ۲۳ کارگر معدن در آن محبوس شدند در عمق زیادی است باید ابتدا تخلیه گاز انجام شود. هنوز دسترسی به محل اصلی حادثه مقدور نشده است.

دستور دادستانی

بنابر دستور دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان دادستان شهرستان طبس از لحظات اولیه وقوع حادثه در محل معدن طبس برای نظارت بر امدادرسانی، اطلاع رسانی و پیگیری‌های قضائی حضور یافت.

حجت‌الاسلام نسائی زهان اعلام کرد: دادستان شهرستان طبس از همان لحظات اولیه در محل حاضر است که نظارت کامل بر جریان امدادرسانی تیم‌های امدادی و اطلاع رسانی از حادثه را برعهده دارد. به گفته وی دستورات قضایی لازم نیز به دادستان طبس داده شده است. دادستان عمومی وانقلاب مرکز استان خود نیز در حال عزیمت به محل حادثه است.

تماس نماینده طبس با وزیر کشور

پس از وقوع حادثه انفجار گاز در یکی از بلوک‌های شرکت زغال‌سنگ معدنجو در طبس و محبوس شدن تعدادی از کارگران این مجموعه، مهندس نصیری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ضمن تماس تلفنی با سردار مؤمنی وزیر کشور و دکتر اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت، خواستار دستور و اقدام عاجل ایشان در به کارگیری تمام تجهیزات، تیم‌های امداد و نجات و ورود نهادهای ذی‌ربط جهت عملیات امدادرسانی به کارگران حادثه‌دیده گردید. امید است با تلاش ویژه نیروهای امدادی و دعای خیر مردم، اکثریت کارگران محبوس شده، بدون آسیب دیدگی رهایی یابند؛

جزییات خدمات‌رسانی به مصدومان حادثه معدن زغال سنگ طبس

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به وقوع حادثه انفجار معدن زغال سنگ طبس و دستور ویژه رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت برای ارائه خدمات درمانی مطلوب به حادثه‌دیدگان، جزییاتی از خدمت‌رسانی در این حادثه را تشریح کرد.

سیدمحمد موسوی‌میرزایی با بیان اینکه از لحظات اولیه حادثه انفجار معدن زغال سنگ طبس، تیم‌های اورژانس بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند، افزود: مدیران اورژانس و درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در لحظات اولیه از بیرجند به طبس رفتند و ۱۳ دستگاه آمبولانس و ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس از دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و ۸ آمبولانس دیگر نیز از مجموعه هلال احمر و معدن، در محل حادثه حضور یافتند.

وی ادامه داد: انفجار معدن در سه تونل اصلی رخ داد که کارگران دچار گازگرفتگی شده بودند. تا صبح امروز ۲۴ مصدوم از محل حادثه خارج شدند که ۸ نفر از آنها افرادی بودند که برای کمک به معدن رفته و دچار گازگرفتگی شده بودند که با اکسیژن‌تراپی در محل حادثه، بهبود یافتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از انتقال ۱۶ مصدوم این حادثه به بیمارستان شهید مصطفی خمینی طبس توسط اورژانس خبر داد و گفت: ۵ نفر از مصدومان بستری در طبس از نظر قلبی، عروقی و فشارخون، شرایط پایداری دارند، اما به علت افت اکسیژن در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت هستند و ۱۱ مصدوم دیگر نیز در بخش‌های بستری با وضعیت مناسبی بستری شده‌اند.

موسوی با اشاره به تشکیل تیم‌های بحران دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از لحظات اولیه حادثه معدن طبس، گفت: شهرستان‌های معین برای ارائه خدمات درمانی مشخص و تیم‌های بحران در این شهرستان‌ها تشکیل شد و ظرفیت تخت‌های بیمارستانی افزایش یافت به گونه‌ای که ظرفیت پذیرش ۱۵ تخت آی‌سی‌یو در طبس و ۱۵ تخت آی‌سی‌یو نیز در فردوس به عنوان شهرستان معین، ایجاد شد.

وی با بیان اینکه در طبس ۵۰ تخت بستری و در شهرستان‌ها معین نیز بیش از ۱۰۰ تخت بیمارستانی آماده است تا در صورت نیاز پذیرش و درمان بیماران به سرعت انجام شود، گفت: تیم‌های پزشکی بلافاصله از شهرستان‌های فردوس و بیرجند به محل حادثه اعزام شده‌اند و با توجه به دستور اکید و ویژه رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت، تمام امکانات بسیج شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تاکید کرد: خوشبختانه هیچ مشکلی در تامین امکانات، تجهیزات، فضا و نیرو‌های درمانی مورد نیاز وجود ندارد. شهرستان طبس حدود ۲۵۰ کیلومتر تا بیرجند فاصله دارد و فردوس و بشرویه دو شهرستان معین و همچنین بیرجند برای ارائه خدمات درمانی به مصدومان این حادثه، در حالت آماده‌باش کامل هستند.

به گفته وی نیرو‌های متخصص جراحی عمومی، جراحی اعصاب، داخلی، طب اورژانس ارتوپد، بیهوشی و نیرو‌های اتاق عمل و پرستاران، اعزام شده و آماده ارائه خدمات درمانی هستند در مجموع تیم‌های فنی و تخصص دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در طبس مستقر و تیم‌های حمایت روانی نیز به محل حادثه اعزام شده‌اند. خوشبختانه تا کنون موردی از تروما در حادثه گزارش نشده است.

موسوی تصریح کرد: آمبولانس‌های اورژانس فردوس و طبس از ساعات اولیه در محل حادثه حضور دارند، البته دغدغه ما با توجه به تردد بالای مسیر مواصلاتی در آن منطقه، عدم اختلال در خدمت‌رسانی اورژانس جاده هم بود. علاوه بر بالگرد اورژانس طبس، بالگرد‌های اورژانس بیرجند، گناباد و هلال احمر نیز در محل حادثه حضور دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از اعلام آمادگی سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی برای ارائه خدمات درمانی در صورت نیاز خبر داد و از مسوولان این دانشگاه‌ها، تقدیر کرد و گفت: بیشترین حمایت‌ها و پیگیری‌ها از سوی وزارت و وزیر بهداشت بوده و معاونت درمان وزارت بهداشت نیز از صبح امروز، پیگیر خدمت‌رسانی مطلوب به مصدمان این حادثه است.

حادثه معدن طبس ناشی از اهمال در سیستم‌های اجرایی و نظارتی است

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با ابراز همدردی و اعلام تسلیت و تعزیت به جامعه کارگری به ویژه خانواده‌های کارگران جان باخته در معدن ذغالسنگ طبس، این حادثه را ناشی از اهمال در سیستم‌های اجرایی و نظارتی دانست و خواستار پاسخگویی مسئولان دستگاه‌های مربوطه در این خصوص شد.

سمیه گلپور در گفت‌وگو با ایسنا، با انتقاد از پایین بودن مسئله ایمن‌سازی در معادن حادثه‌خیر اظهار کرد: این فاجعه دردناک حاصل اهمال در استانداردسازی و سالم‌سازی محیط کار از سوی مسئولان مربوطه در وزارت صمت، کار و بهداشت قلمداد می‌شود.

وی با انتقاد شدید از تکرار این گونه حوادث تلخ گفت: چرا نتایج و گزارشاتی که منجر به حل این معضل بزرگ کارگری در مشاغل سخت و زیان آوری چون معدنکاری می‌شود در مورد حوادث تلخ قبلی نظیر معدن یورت، معدن طزره و معدن شازند منتشر نمی‌شود؟ چرا باید همه ساله شاهد جان باختن تعدادی از جوانان شاغل در معادن کشور باشیم که با عرق جبین و با حداقل حقوق غیرمکفی مصوب شورای‌عالی کار در سخت‌ترین شرایط کار می‌کنند و نمی‌دانند که آیا صبح که از منزل خارج می‌شوند چقدر شانس دیدن عزیزانشان را خواهند داشت؟

گلپور با یادآوری ارزش جان معدنکاران و لزوم توجه به این اصل مهم از سوی صاحبان معادن گفت: در تمام دنیا غالبا کارگران معدن صاحب سهمی ولو اندک از معدنی هستند که در آن کار می‌کنند، ولی آیا در معدن یورت، طرزه و شازند نیز چنین است؟ اساسا ایمن‌سازی و استانداردسازی معادن چقدر اجرا می‌شود؟

این مقام کارگری مسئولان را در جان باختن این کارگران مظلوم پاسخگو دانست و گفت: اگر معدن امن نیست چرا در آن فعالیت انجام می‌گیرد و کارگران با ناامنی در آن کار می‌کنند؟ چرا دستگاه‌های نظارتی و قضایی به این مسئله ورود نمی‌کنند؟ مگر سال گذشته به مقاوله‌نامه ۱۵۵ سازمان جهانی کار در زمینه ایمنی و بهداشت کار نپیوستیم؟ هنوز داغ معدن‌کاران مظلومی که چندی قبل از همین معادن حادثه خیر عروج کردند سرد نشده است که چنین اتفاق ناگواری را در اثر اهمال کاری در نظارت و اجرا شاهد هستیم.

به گفته وی همه ساله حوادث معدنی، جاده‌ای و هنگام اشتغال کارگران به ویژه کارگران ساختمانی در مشاغل مختلف جان صدها و هزاران نفر را می‌گیرد ولی برای حفاظت از جان کارگران معدن برنامه‌ای وجود ندارد و نکته جالب این است که بحث صلاحیت ایمنی پیمانکاران از شروط مناقصه حذف می‌شود.

گلپور با بیان اینکه این فاجعه ناشی از اهمال در سیستم‌های اجرایی و نظارتی است و هیچ کدام قابل توجیه نیست، گفت: به عنوان رئیس یکی از سه تشکل بزرگ کارگری از مسئولان می‌خواهیم که هر چه سریع‌تر در این خصوص به جامعه کارگری توضیح داده شود.

نحوه امدادرسانی به حادثه‌دیدگان معدن طبس نظارت شود

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پی حادثه انفجار گاز در معدن زغال سنگ معدنجو در طبس به بازرس کل استان خراسان جنوبی تاکید کرد که بر نحوه خدمات رسانی به مصدومان نظارت کند و با ترک فعل‌های احتمالی برخورد شود.

ذبیح ‌الله خداییان روز یکشنبه در پی حادثه در معدن زغال سنگ معدنجو در طبس و فوت، مصدومیت و گرفتار شدن تعدادی از هموطنان، ضمن تسلیت به خانواده جانباختگان و آرزوی سلامتی برای مصدومین، با صدور دستوری به مهدی رحیمی بازرس کل قضایی استان خراسان جنوبی، به وی ماموریت داد با حضور در صحنه و نظارت بر نحوه امدادرسانی، خدمات رسانی، آواربرداری و رسیدگی به وضعیت مصدومان، ابعاد مختلف حادثه را بررسی کند.

خداییان همچنین دستور داد تا نسبت به معرفی متخلفان احتمالی و ترک فعل‌ها به مراجع قضایی و اداری اقدامات لازم انجام شود.

حادثه انفجار معدن طبس ساعت ۲۱ شب گذشته به دلیل تصاعد آنی گاز متان در یکی از تونل‌های معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو رخ داد که در زمان حادثه ۶۹ کارگر در بلوک سی و بی این معدن زغال‌سنگ در طبس مشغول کار بودند.

با توجه به غلظت گاز در تونل‌ها که موجب انفجار در عمق ۲۵۰ متری به صورت ارتفاعی و ۷۰۰ متری به صورت مورب در معدن شده، امدادرسانی توسط هشت تیم تخصصی پنج نفره در حال انجام است.

اکنون ۴۰ نفر در قالب تیم‌های تخصصی در معدن طبس در حال امدادرسانی در محل حادثه هستند که تاکنون در این حادثه ۳۴ نفر جان باختند البته منابع غیررسمی تعداد فوتی‌های این حادثه را بیشتر اعلام کرده است.

پیش از این نیز حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه در پی وقوع حادثه در معدن زغال سنگ طبس و جان باختن تعدادی از معدن‌کاران، در تماس با محمد جعفر عبدالهی رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی، به وی دستور داد تا ضمن همکاری و مساعدت با دستگاه‌های مسئول به منظور تسهیل و تسریع در روند امدادرسانی و جستجوی مفقودان و درمان مصدومان این حادثه دلخراش، به سرعت ابعاد مختلف حادثه را مورد بررسی و رسیدگی قرار دهد و با مقصرین و خاطیان احتمالی، برخورد مقتضی و قانونی را به عمل آورد.

به گزارش روزگار معدن؛ ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ساعت ۲۱ شب، انفجاری به دلیل تصاعد آنی گاز متان در یکی از تونل‌های معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو شهر طبس رخ داد. بر اثر این انفجار تا زمان تنظیم این خبر ۳۴ تن از کارگران معدن جان باخته‌اند و ۲۰مجروح این حادثه نیز به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند.همچنین احتمال افزایش تعداد جانباختگان وجود دارد.پس از این حادثه رئیس‌جمهوری برای پیگیری حادثه دستور ویژه صادر کرد و وزرای صمت و کار به طبس اعزام شدند.

نظر شما