چرا باید هوش مصنوعی را وارد کسب‌ و‌کارتان کنید؟

سید‌حسین علوی لنگرودی alavitarjomeh@gmail.com امروزه کمتر مدیری را می‌توان پیدا کرد که نسبت به نقش‌‌‌آفرینی درست و کلیدی هوش مصنوعی در کسب‌وکار دید مثبتی نداشته باشد و مخالف استفاده از هوش مصنوعی در شکل‌‌‌گیری فرآیندهای کاری شرکت تحت رهبری خود باشد. با این ‌‌‌همه، سوالی که در ذهن بسیاری از صاحبان کسب‌وکارها و تصمیم‌گیران در شرکت‌ها و سازمان‌ها در خصوص استفاده از هوش مصنوعی مطرح است، این است که بهترین نوع استفاده از هوش مصنوعی در کسب‌وکارها کدام است و چه مزایا و فوایدی را به دنبال دارد؟ از مدیران جوان و تازه‌‌‌وارد انتظار می‌رود دید روشنی از مزیت‌‌‌های اصلی ورود هوش مصنوعی به کسب‌وکار و چشم‌‌‌اندازهای آینده آن داشته باشند و بتوانند صاحبان و سهامداران شرکت را نسبت به‌‌‌ ضرورت و حساسیت استفاده فراگیر از هوش مصنوعی در فرآیندهای کاری متقاعد سازند. در ادامه، به پنج مورد از مهم‌ترین و تعیین‌‌‌کننده‌‌‌ترین مزایای استفاده از هوش مصنوعی در کسب‌وکارهای امروز و فردا اشاره خواهد شد.

چرا باید هوش مصنوعی را وارد کسب‌ و‌کارتان کنید؟

مزیت اول: افزایش بهره‌‌‌وری و کارآیی

هوش مصنوعی به‌‌‌خاطر تاثیرگذاری چشمگیرش بر بالا بردن بهره‌‌‌وری و کارآیی در محیط‌‌‌های کاری، شهرت دارد. این تاثیرگذاری از سه ‌‌‌راه تحقق پیدا می‌کند که عبارتند از: خودکارسازی فعالیت‌‌‌ها و فرآیندهای تکراری، منظم‌‌‌سازی و سرعت‌‌‌بخشیدن به جریان کار، و جمع‌‌‌آوری داده‌‌‌های فراوان و ارائه پیشنهادهای داده‌‌‌محور. ترکیب این سه ‌‌‌راه در هر کسب‌وکاری می‌تواند هم عملکرد کاری سازمان را بهبود ببخشد و هم بر کارآیی و کارآمدی کارکنان بیفزاید. تحقیقات اخیر موسسه مکنزی نشان داده که هوش مصنوعی و تکنولوژی‌‌‌های وابسته به آن می‌توانند از طریق خودکارسازی فعالیت‌‌‌ها و فرآیندهای کاری به ‌‌‌صرفه‌‌‌جویی ۶۰ تا ۷۰ درصدی در وقت مدیران و کارکنان کمک کنند و آنها را قادر سازند این زمان صرفه‌‌‌جویی‌شده را روی فعالیت‌‌‌ها و تصمیم‌گیری‌‌‌های استراتژیک و ارزشمندتری تمرکز کنند.

به‌‌‌عنوان ‌‌‌مثال، یک مدیر ارشد یا میانی می‌تواند در صورت استفاده از دستیاران مجازی هوش مصنوعی، برنامه کاری خود را به بهترین شکل ممکن تنظیم کند، اولویت‌‌‌بندی بهتری را برای فعالیت‌‌‌های روزمره خود داشته باشد و اتلاف وقت و انرژی خود در محل کارش را به حداقل برساند.

مزیت دوم: بهبود و تقویت فرآیند تصمیم‌گیری

هوش مصنوعی توانسته طی سال‌های اخیر انقلابی بزرگ و تاثیرگذار در زمینه تصمیم‌گیری‌‌‌های کاری به وجود آورد. هوش مصنوعی این توانایی را دارد تا از طریق جمع‌‌‌آوری و تحلیل دقیق حجم عظیمی از اطلاعات و داده به مدیران و رهبران شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک کند تا بهترین و مناسب‌‌‌ترین شریک‌‌‌های کاری یا بازارهای هدف را برای شرکت خود شناسایی کنند و دست به اتحادهای استراتژیک موفق و کم‌‌‌خطری بزنند که آینده شرکتشان را متحول کند. ناگفته پیداست که دستیابی به چنین موفقیت‌‌‌های بزرگی که با کمترین ریسک و مخاطره‌‌‌ای همراه است صرفا با اتکا به توانایی‌‌‌ها و تحلیل‌‌‌های انسانی امکان‌‌‌پذیر نیست.

در واقع مدیران مجهز به هوش مصنوعی به واسطه برخورداری از اطلاعات و داده‌‌‌های بزرگ و تحلیل‌‌‌های دقیق برآمده از آنها قادرند بهترین و باکیفیت‌‌‌ترین تصمیم‌‌‌های استراتژیک ممکن را اتخاذ کنند و در تصمیم‌گیری‌‌‌های روزمره خود نیز با کمترین ریسک و اشتباهی عمل کنند. تحقیق جدید موسسه دیلویت نشان می‌دهد بیش از ۶۰‌درصد مدیران ارشد و میانی شرکت‌ها و سازمان‌های مورد بررسی در این تحقیق با قاطعیت تمام اعلام کردند که هوش مصنوعی آنها را قادر ساخته با دید روشن‌‌‌تر و تحلیل‌‌‌های دقیق‌‌‌تری برای شرکت‌های خود تصمیم‌گیری کنند؛ تصمیم‌‌‌هایی که قابلیت اجرایی بالایی دارند.  در این میان باید دانست که استفاده از هوش مصنوعی برای تصمیم‌گیری‌‌‌های مدیریتی با توجه ‌‌‌به بخش و صنعتی که شرکت‌ها در آن مشغول فعالیت هستند متفاوت است. به‌‌‌عنوان ‌‌‌مثال شرکت نفت و گاز شل، از تحلیل‌‌‌های پیش‌بینی دقیق مبتنی بر هوش مصنوعی به‌‌‌منظور بهینه‌‌‌سازی پروژه‌‌‌های حفاری چاه‌‌‌های نفت استفاده می‌کند.

مزیت سوم: صرفه‌‌‌جویی قابل‌توجه در هزینه‌‌‌ها

هوش مصنوعی از راه‌‌‌های مختلفی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا هزینه‌‌‌هایشان را کاهش دهند و پولشان را صرف پروژه‌‌‌های دیگری کنند. هوش مصنوعی این قابلیت را دارد تا از طریق اتوماسیون کارهای وقت‌‌‌گیر و تکراری در خطوط تولید یا پاسخگویی به مشتریان، شرایطی را به وجود آورد تا کارکنان وقت بیشتری برای انجام کارهای مهم‌تر و ارزشمندتر داشته باشند.  علاوه بر این هوش مصنوعی می‌تواند از طریق بهینه‌‌‌سازی زنجیره‌‌‌های تامین و مدیریت بهینه موجودی و فرآیند نگهداری مبتنی بر پیش‌بینی، به میزان قابل‌‌‌توجهی از هزینه‌‌‌های شرکت‌ها بکاهد و همچنین از طریق پیاده‌سازی سیستم‌های بهینه‌‌‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌‌‌های اداری و تاسیسات و کارخانه‌‌‌ها بستر مناسبی برای کاهش چشمگیر انرژی مصرفی آنها فراهم آورد. به این ترتیب هم باعث کاهش هزینه‌‌‌ها شود و هم باعث کندتر شدن گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی در جهان.

مزیت چهارم: بهبود تجربیات مشتری

هوش مصنوعی این قابلیت را دارد تا از طریق ایجاد و تقویت تعاملات موثر و شخصی‌‌‌سازی‌‌‌‌شده با مشتریان، بهترین و دلپذیرترین تجربیات را برای آنها بیافریند و باعث وفادار ماندن آنها به شرکت‌ها شود. در واقع هوش مصنوعی این توانایی را دارد تا از طریق داده‌‌‌های جمع‌‌‌آوری‌‌‌شده از مشتریان و شناسایی ویژگی‌‌‌های رفتاری و ذهنی آنها به شرکت‌ها کمک کند همان تجربیاتی را برای مشتریان خود شکل دهند و همان پیشنهادهایی را به آنها ارائه دهند که باب میلشان بوده و آنها منتظرش بوده‌‌‌اند. در این صورت است که می‌توان امیدوار بود محصولات و خدمات عرضه‌شده به مشتریان با استقبال چشمگیر آنها مواجه شود. به‌‌‌عنوان ‌‌‌مثال، شرکت تولیدکننده محصولات آرایشی و زیبایی «سفورا» مدتی است از هوش مصنوعی در ابزار واقعیت افزوده خود با عنوان Virtual Artist feature  استفاده کرده که به مشتریان امکان می‌دهد به ‌‌‌صورت مجازی از لوازم آرایشی شرکت بر روی دست و صورت خود استفاده کنند و تغییراتی را که پس از استفاده از این محصولات حس می‌کنند، به صورت ملموس ببینند. این امکان با کمک هوش مصنوعی قدرتمندی فراهم شده است که می‌تواند ویژگی‌‌‌های پوست و دست و صورت هر کدام از مشتریان را بادقت بسیار بالایی اسکن و شناسایی کرده و بهترین محصول را که بیشترین تناسب با آنها را دارد پیشنهاد دهد. به این ترتیب است که شرکتی مانند سفورا توانسته عملکردی فوق‌‌‌العاده در زمینه ایجاد تجربیات شخصی‌‌‌سازی‌‌‌شده و موثر در بین تمام شرکت‌های تولیدکننده لوازم آرایشی و بهداشتی داشته باشد.

ارسال نظر