نمایشگاهی بدون بازدید با هزینههای هنگفت

نمایشگاه اورآسیا که روز جمعه با حضور رییس جمهور و وزیر صمت افتتاح شده بود، اکنون در حالی وارد روز پایانی خود شده است که یکی از شرکتهای زیر مجموعه ملی مس در دومین روز این نمایشگاه بدون حضور در نمایشگاه اورآسیابا برگزاری «اولین نمایشگاه توسعه صنعت مس در چشمانداز طرح کیمیا» شرکت کرده است.
در حالی که نمایشگاه اورآسیا با استقبال گسترده و حضور مسئولان برجسته برگزار شد، نمایشگاه اختصاصی شرکت توسعه صنعت مس عملاً بیتوجهی و ناهماهنگی مدیریتی را نمایان میسازد. متاسفانه با همه هزینههای هنگفت صرف شده در این رویداد، هیچ بازدیدکنندهای را جذب نکرده و به نظر میرسد یک نمایش مدیریتی بدون هرگونه نتیجه ملموس بوده است.
با توجه به توانمندیهای شرکت ملی مس، انتظار میرفت پروژههای نوآورانه و اثرگذار در راستای توسعه صنعت مس به نمایش گذاشته شود. اما این نمایشگاه، به عنوان یک سرمایهگذاری پرهزینه و بینتیجه، نمونهای از هدررفت منابع در شرایطی است که توجه بیشتری به پروژههای مولد و راهبردی لازم است. این اقدام میتواند پیامدهای منفی در بلندمدت بر ساختار اقتصادی و اعتماد عمومی به مدیریت شرکت ملی مس داشته باشد.
هر کارشناس و منتقد دلسوزی به خوبی میداند که این اقدام نمونهای بارز از سیاستهای اشتباه مدیریتی است. زمان آن فرا رسیده که در شرکتهای بزرگی مانند ملی مس تغییرات اساسی در ساختارها اعمال گردد. استفاده نادرست از منابع مالی در چنین پروژههایی، نشانگر ضعفهای عمیق و عدم توجه به اولویتهای واقعی در شرایط حساس اقتصادی است.
پیامدهای اجتماعی و اقتصادی
برگزاری این نمایشگاه باعث ایجاد موج انتقادات در محافل اقتصادی و اجتماعی شده است و نگرانیها را درباره مدیریت منابع مالی در شرکتهای دولتی افزایش داده است. لازم است مسئولین وزارت صمت، ایمیدرو و کارشناسان خواستار پاسخگویی سریع و اقدامات اصلاحی در اینگونه موارد باشند تا اطمینان حاصل شود که بودجههای تبلیغاتی صرف پروژههایی شوند که تاثیر مثبت و ملموسی بر رشد اقتصادی داشته باشند. در غیر این صورت، ادامه چنین اقداماتی میتواند منجر به کاهش اعتماد عمومی نسبت به سازمانهای دولتی و افزایش شکافهای اقتصادی گردد.