تهدیدهای تعرفهای ترامپ غولهای خودروسازی اروپا را به لرزه درآورده است
دونالد ترامپ، رئیسجمهور منتخب روز دوشنبه وعده داد که در یکی از نخستین اقدامات خود در مقام ریاست جمهوری، تعرفههای سنگینی را بر چین، کانادا و مکزیک اعمال خواهد کرد و تهدید کرد که زنجیرههای تامین صنعت خودرو را متزلزل خواهد کرد و نگرانی سرمایهگذاران را در مورد هزینههای بالاتر افزایش داد.
اقدامات پیشنهادی ترامپ شامل تعرفه ۱۰ درصدی اضافی بر تمام محصولات چینی که وارد ایالات متحده میشوند و تعرفه ۲۵ درصدی برای همه کالاهایی که از کانادا و مکزیک وارد میشوند، است.
با توجه به این که این خبر میتواند عواقب قابل توجهی برای تولیدکنندگان امریکایی و اروپایی داشته باشد، ارزش سهام خودرو کاهش یافت، زیرا بسیاری از آنها به تامینکنندگان قطعات خودرو مستقر در مکزیک متکی هستند.
به گفته تحلیلگران، استلانتیس، مالک جنرال موتورز، فورد و کرایسلر از جمله خودروسازانی خواهند بود که از تعهد دونالد ترامپ برای اعمال تعرفه بر واردات از مکزیک و کانادا بیشترین آسیب را خواهند دید. تهدید برای سه خودروساز بزرگ امریکا از زنجیره تامین پیچیده و فرامرزی ناشی میشود که صنعت خودروسازی جهانی در چهار دهه گذشته توسعه داده است.
از زمانی که ترامپ در این هفته برنامههای خود را برای اعمال تعرفههای ۲۵ درصدی بر واردات از مکزیک و کانادا اعلام کرد، مدیران و تحلیلگران در تلاش هستند تا آسیبهای احتمالی به صنعتی را که درحالحاضر با تقاضای ضعیفتر برای خودروهای الکتریکی مواجه است، بررسی کنند.
مکزیک و کانادا مراکز تولیدی مهمی برای خودروسازانی هستند که خودروهای خود را در ایالات متحده میفروشند. به گفته دانیل روئسکا، تحلیلگر برنشتاین، حدود ۴۰ درصد از خودروها و کامیون هایی که استلانتیس در ایالات متحده میفروشد از مکزیک یا کانادا وارد میشود. سهم مجموع جنرال موتورز و فورد به ترتیب ۳۰ درصد و ۲۵ درصد است. بارکلیز تخمین میزند که اگر شرکتها اقداماتی برای کاهش اثر تعرفهها انجام ندهند، سود سه خودروساز مستقر در دیترویت ممکن است با این عوارض از بین برود.
در میان خودروسازان اروپایی، فولکس واگن با ۴۵ درصد از فروش خود در ایالات متحده از خودروهای ساخت مکزیک و کانادا بیشتر در معرض خطر است. نیسان و هوندای ژاپن نیز تعداد قابل توجهی خودرو در مکزیک برای صادرات به امریکا تولید میکنند.
در حالی که تعرفه بر خودروهای صادر شده به ایالات متحده برای این صنعت دردناک خواهد بود، تحلیلگران میگویند که خطر بزرگتر در صورتی است که دولت ترامپ بر قطعات خودروهای جداگانه ارسال شده از مکزیک و کانادا نیز تعرفه اعمال کند. جیمز پیکاریلو، تحلیلگر BNP Paribas، گفت که تعرفههای گمرکی بر قطعات ساخته شده در مکزیک ویرانگر خواهد بود.
خودروهای مونتاژ شده در ایالات متحده به شدت به قطعاتی از کانادا و مکزیک متکی هستند. بر اساس پروندههای اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ها، تنها ۶۸ مدل از ۱۴۱ مدل ثبت شده که در ایالات متحده مونتاژ شدهاند دارای موتور و گیربکس ساخت این کشور هستند. ارقام رگولاتور همچنین نشان میدهد که برای ۴۲ مدل از این مدل، قطعات مکزیکی بیش از ۱۵ درصد از ارزش کل اجزای خودرو را تشکیل میدهند.
مجموعه جداگانهای از دادههای ارزش افزوده که توسط OECD گردآوری شده است، نشان میدهد که قطعات مکزیک و کانادا حدود ۱۰ درصد از ارزش خودروهای مونتاژ شده در ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ را به خود اختصاص دادهاند و قطعات چینی ۵.۴ درصد دیگر را تشکیل میدهند. مدیران خودرو میگویند که برنامههای ترامپ ممکن است صنعت را مجبور کند تا زنجیرههای تامین خود را به روشهای دیگری بازنگری کند.
ممنوعیت نرم افزارهای چینی، خودروسازان غربی و سایر خودروسازان آسیایی را مجبور میکند تا تامینکنندگان جدیدی برای این فناوریها پیدا کنند، که با توجه به پیشرفتهای شرکتهای چینی، چالشی مهم است. من تی مایکل لیترز، مدیر اجرایی سازنده سوپراسپرت بریتانیایی مک لارن، میگوید که ما انعطافپذیرتر هستیم. اما وی افزود: بدیهی است که حمایتگرایی و تعرفهها اصلاً برای اقتصاد خوب نیست.