بیت‌کوین حمایت روانی ۶۰ هزار دلار را از دست داد!

بیت‌کوین حمایت روانی ۶۰ هزار دلار را از دست داد!

قیمت بیت‌کوین (BTC) امروز برای نخستین بار در هفته‌های اخیر به زیر ۶۰ هزار دلار سقوط کرد.بازار ارزهای دیجیتال، به همراه بازار سهام، روز جمعه به شدت کاهش یافت و انتشار گزارش‌هایی درباره وضعیت نامناسب اقتصاد آمریکا نیز این روند را تشدید کرد. در آخر هفته نیز، بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها به دلیل امکان معامله ۲۴ ساعته خود، تحت فشار کاهش قیمت قرار گرفتند.

این افزایش قیمت پس از سخنرانی دونالد ترامپ در کنفرانس بیت‌کوین ۲۰۲۴ در نشویل رخ داد. با این حال، بیت‌کوین نتوانست روند صعودی خود را حفظ کند و در همان روز، ۴ هزار دلار کاهش یافت.اوضاع در پایان هفته بدتر شد و قیمت این دارایی پس از انتشار گزارش اشتغال ماه جولای ایالات متحده، که نرخ بیکاری را بالاترین حد در سه سال اخیر نشان داد، به ۶۲۲۰۰ دلار رسید. در ادامه این روند نزولی، امروز صبح قیمت بیت‌کوین به زیر ۶۰ هزار دلار رسید و یک کف جدید در سه هفته اخیر ثبت کرد.در این میان، ربات هوش مصنوعی Perplexity پیش‌بینی کرده که اگر روند نزولی فعلی ادامه یابد، بیت‌کوین به محدوده ۵۰ هزار دلار یا حتی پایین‌تر باز خواهد گشت.این هوش مصنوعی سناریوی بدبینانه‌تری را نیز مطرح کرده که بر اساس آن، بیت‌کوین ممکن است به محدوده ۴۰ هزار تا ۵۰ هزار دلار سقوط کند.از دلایل کاهش اخیر قیمت بیت‌کوین می‌توان به خروج بیش از ۲۳۰ میلیون دلار سرمایه از بزرگترین صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) این رمزارز در روز جمعه و سقوط به زیر حمایت حیاتی ۶۲ هزار دلار اشاره کرد.البته لازم به ذکر است که در زمان نگارش این خبر، بیت‌کوین توانسته است به بالاتر از سطح روانی ۶۰ هزار دلار برگردد.

خریدهای سنگین نهنگ‌ها در دل بازار نزولی!

در هفته گذشته، فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال کاهش یافته و این روند با افت ۴ درصدی ارزش کل بازار در ۲۴ ساعت گذشته بیشتر به چشم می‌آید. با این حال، برخی دارایی‌ها توانسته‌اند توجه نهنگ‌های کریپتو را جلب کنند. قیمت تون‌کوین در ماه گذشته ۱۷ درصد کاهش یافته است. با این وجود، داده‌های درون‌زنجیره‌ای نشان می‌دهند که این افت به‌عنوان یک فرصت خرید در نظر گرفته شده است.تعداد نهنگ‌های تون‌کوین که بین ۱۰۰ هزار تا ۱۰ میلیون توکن دارند، در ماه گذشته ۲ درصد افزایش یافته و در حال حاضر، تعداد آدرس‌های این گروه از هولدرها به بالاترین حد خود رسیده است. در صورتی که روند صعودی آغاز شود، قیمت تون‌کوین ممکن است به ۶.۸۱ دلار برسد.

در این میان، هولدرهای بزرگ، میزان ذخایر ترون خود را نیز افزایش می‌دهند. داده‌های درون‌زنجیره‌ای نشان می‌دهند که جریان خالص (Netflow) به آدرس هولدرهای بزرگ ترون در ۳۰ روز گذشته ۲۴۳ درصد افزایش یافته است. این افزایش به معنای خرید بیشتر این رمزارز توسط نهنگ‌ها است و به‌عنوان نشانه‌ای صعودی در نظر گرفته می‌شود.در همین حال، تعادل نسبی بین فشار خرید و فروش در بازار بایننس کوین، مانع از حرکت قوی قیمت آن در چند هفته گذشته شده است. با این حال، شاخص جریان پول چایکین (CMF) در این دوره روندی صعودی داشته و در حال حاضر برابر با ۰.۲۴ است.حرکت افقی قیمت همزمان با افزایش CMF، نشان‌دهنده یک واگرایی صعودی و افزایش جریان پول به بازار این دارایی است که انباشت توسط سرمایه‌گذاران بزرگ را نشان می‌دهد.

ریزش بیشتر اتریوم و پیامدهای آن برای بیت‌کوین

قیمت اتریوم (ETH) در منطقه‌ای حیاتی قرار گرفته و احتمال کاهش آن به زیر ۲۸۰۰ دلار وجود دارد. در این میان، معامله‌گران و تحلیلگران ارزهای دیجیتال بر این باورند که حرکت بعدی اتریوم، نه تنها برای آینده خود این رمزارز، بلکه برای بیت‌کوین هم حیاتی است.مایکل ون‌ده‌پوپ، بتحلیلگر، در پستی که در تاریخ ۳ آگوست منتشر کرد، نوشت که اتریوم به حمایت حیاتی خود نزدیک شده و اگر این سطح از دست برود، احتمال آزمایش مجدد سطوح کمتر از ۲۸۰۰ دلار، به عنوان آخرین اصلاح بزرگ وجود دارد. در چنین حالتی، قیمت بیت‌کوین هم ممکن است به ۶۰ هزار دلار برسد.سایر معامله‌گران نیز اشاره کرده‌اند که قیمت اتریوم ممکن است قبل از هرگونه بازیابی، به زیر ۲۸۰۰ دلار کاهش یابد. از طرفی، معامله‌گری به نام Crypto Wealth بیان کرده که تنها سطح دیگری که قیمت اتریوم ممکن است پیش از یک بازگشت کامل به آن برسد، حدود ۲۷۰۰ دلار است.در همین حال، Crypto Poseidon می‌گوید که در این مرحله، قیمت اتریوم باید به کف قبلی خود یعنی ۲۸۰۰ دلار برسد و سپس، بررسی شود که آیا تقاضا برای خرید در محدوده قیمتی ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ دلار وجود دارد یا خیر.در زمان نگارش این خبر، اتریوم در محدوده ۲۸۸۵ دلار معامله می‌شود و از ۲۸ جولای، یک افت ۱۱.۰۹ درصدی را ثبت کرده است. بر اساس داده‌های موجود، یک کاهش جزئی به ۲۸۰۰ دلار منجر به از دست رفتن ۲۵۹.۴۶ میلیون دلار پوزیشن لانگ خواهد شد.با توجه به وضعیت ناپایدار فعلی اتریوم، ون‌ده‌پوپ اشاره کرده که در کوتاه‌مدت امکان بازگشت مجدد وجود دارد. او گفته که اگر اتریوم از همین محدوده به سمت بالا حرکت کند، زمان جشن گرفتن خواهد بود.در همین حال، داده‌ها نشان می‌دهند که از تاریخ ۲۹ جولای تا ۲ آگوست، صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) اسپات اتریوم در مجموع شاهد خروج ۱۶۹.۴ میلیون دلار سرمایه بوده‌اند.با این حال، کاتالین تیشاوزر، رئیس بخش تحقیقات سرمایه‌گذاری در بانک سیگنوم (Sygnum)، گفته که صندوق‌های ETF اتریوم ممکن است در سال اول معاملات خود تا ۱۰ میلیارد دلار دارایی جذب کنند.

نقش آمریکا در ریزش بیت‌کوین

برخی از اعضای جامعه کریپتو گمان می‌کنند که دولت ایالات متحده بخش قابل‌توجهی از دارایی‌های بیت‌کوینی خود را پس از انتقال اخیر آن‌ها، به فروش رسانده است. با این حال، داده‌های پلتفرم تحلیلی آرخام اینتلیجنس (Arkham Intelligence) نشان می‌دهند که حدود ۳۰ هزار بیت‌کوینی که اخیراً منتقل شده، به فروش نرفته و صرفاً بین دو آدرس تقسیم شده است.

طبق گزارش‌ها، دولت این کشور، ۱۹۸۰۰ بیت‌کوین (۱.۳۳ میلیارد دلار) را به یکی از آدرس‌های کیف پول خود (bc1qn) و ۱۰ هزار بیت‌کوین باقی‌مانده (۶۶۹.۳۵ میلیون دلار) را به آدرس دیگری که گمان می‌رود متعلق به یک کیف پول نگهداری سازمانی باشد، ارسال کرده است.یکی از کارشناسان با نام مستعار بیت‌کوین آرکایو (Bitcoin Archive) می‌گوید که جابجایی این کوین‌ها به معنی فروش آن‌ها نیست و ممکن است فرد یا نهادی صرفاً به دلایل امنیتی یا جهت سرمایه‌گذاری، آن‌ها را جابجا کند.در صورتی که نیت یک نقل و انتقال، فروش دارایی‌ها باشد، آن تراکنش معمولاً به مقصد صرافی‌های متمرکز انجام می‌شود. اما در این مورد، این‌طور نیست؛ زیرا دولت ایالات متحده ۲ میلیارد دلار بیت‌کوین را به صرافی کوین‌بیس که پیش‌تر از آن برای فروش دارایی‌های خود استفاده می‌کرد، انتقال نداده است.شایان ذکر است که دولت ایالات متحده همیشه در زمینه فروش بیت‌کوین‌های خود شفاف بوده و معمولاً هر زمان که مقداری از آن را می‌فروشد، به صورت عمومی اعلام می‌کند.آخرین فروش تاییدشده توسط سرویس مارشال‌های ایالات متحده در ماه مارس انجام شد و از آن زمان، هیچ بیت‌کوینی توسط این نهاد فروخته نشده است. علت گمانه‌زنی‌ها در مورد فروش این کوین‌ها، همزمانی آن با کاهش قیمت بیت‌کوین بوده است. با این حال، سقوط بیت‌کوین دلایل دیگری دارد که به دولت ایالات متحده مرتبط نیست.

یکی از این دلایل، افزایش تنش‌ها در خاورمیانه است. دلیل دیگر، شوک عرضه‌ای است که به واسطه بازپرداخت ۱.۵ میلیارد دلار بیت‌کوین و اتریوم توسط شرکت ورشکسته جنسیس (Genesis) به طلبکاران خود به وقوع پیوسته است.وضعیت اقتصاد کلان و انتشار داده‌های مشاغل ایالات متحده در روزهای اخیر نیز به نزولی شدن روند بیت‌کوین دامن زده است. در زمان نگارش این خبر، بیت‌کوین با قیمت ۶۰،۷۷۰ دلار معامله می‌شود که یک افت ۱۰ درصدی نسبت به هفته گذشته دارد.

 

نظر شما