انواع تبلیغات در کسب و کار

تو دنیای امروز، تبلیغات دیگه فقط یه بیلبورد بزرگ وسط شهر یا یه آگهی تلویزیونی پرزرق‌وبرق نیست! راه‌های جذب مشتری هر روز داره متنوع‌تر و هوشمندانه‌تر میشه. از تبلیغات دهان‌به‌دهان گرفته تا روش‌های دیجیتالی خفن، هر کسب‌وکاری دنبال اینه که تو ذهن مشتری بمونه. اما یه نکته خیلی مهم این وسط هست: تبلیغات فقط جلب توجه نیست، باید باعث بشه مشتری دوباره و دوباره برگرده! حالا فکر کن یه روشی باشه که هم تبلیغ کنه، هم مشتری رو حفظ کنه و هم فروش رو ببره بالا... جذاب نیست؟ تو این مقاله قراره انواع تبلیغات رو بررسی کنیم و ببینیم کدومشون می‌تونن بیشترین تاثیر رو روی کسب‌وکار بذارن.

انواع تبلیغات در کسب و کار

تبلیغات چیست و چرا برای کسب‌وکارها مهم است؟

تو دنیای امروز، تبلیغات حکم اکسیژن برای هر کسب‌وکاری رو داره! یعنی اگه دیده نشی، عملا وجود نداری. فرقی نداره یه مغازه کوچیک داشته باشی یا یه برند بزرگ، تا وقتی مشتری ازت خبر نداشته باشه، فروشی هم در کار نیست. تبلیغات، همون مسیریه که باعث میشه مردم اسم برندت رو بشنون، به محصولات و خدماتت علاقه‌مند بشن و در نهایت بیان سراغ خرید. اما فقط دیده شدن کافی نیست! تبلیغات باید هوشمندانه و تأثیرگذار باشه تا بتونه مشتری رو جذب کنه و از اون مهم‌تر، کاری کنه که دوباره و دوباره به سراغت بیاد. اینجاست که انتخاب روش تبلیغاتی مناسب، یه تصمیم حیاتی برای هر کسب‌وکاری محسوب میشه.

تبلیغات توی دنیای امروز به قدری متنوع شده که گاهی انتخاب یه روش مناسب تبدیل به یه چالش بزرگ میشه. از تبلیغات سنتی مثل بیلبوردها و تبلیغات تلویزیونی گرفته تا تبلیغات دیجیتالی مثل اینستاگرام، گوگل ادز و حتی پیامک‌های تبلیغاتی، هر کدوم یه مزیت خاص دارن و برای یه دسته از کسب‌وکارها مفیدترن. اما همه‌ی این روش‌ها، یه هدف مشترک دارن: جذب مشتری و افزایش فروش. حالا بریم ببینیم چه روش‌هایی برای تبلیغات وجود داره و کدومش می‌تونه برای شما بهترین انتخاب باشه.

انواع تبلیغات در دنیای امروز

روش‌های تبلیغاتی به چند دسته کلی تقسیم میشن:

  • تبلیغات سنتی مثل چاپ آگهی توی روزنامه، بیلبوردهای خیابونی و تبلیغات تلویزیونی.

  • تبلیغات دیجیتال که شامل همه‌ی تبلیغات آنلاین مثل تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، گوگل ادز و ایمیل مارکتینگ میشه.

  • تبلیغات دهان‌به‌دهان که همون توصیه‌های مشتریان به همدیگه‌ست و یکی از مؤثرترین روش‌ها محسوب میشه.

  • تبلیغات محیطی مثل تبلیغات روی اتوبوس‌ها، ایستگاه‌های مترو و حتی تبلیغات روی وسایل بسته‌بندی محصولات.

حالا بریم سراغ بررسی دقیق‌تر هر کدوم از این روش‌ها تا ببینیم کدومشون می‌تونه بیشترین تاثیر رو روی فروش شما داشته باشه.

تبلیغات سنتی (چاپی، بیلبورد، رادیو و تلویزیون)

قدیمی‌ترین روش تبلیغات، تبلیغات سنتیه که از سال‌ها پیش وجود داشته و هنوزم بعضی جاها جواب میده. تبلیغات چاپی توی روزنامه‌ها و مجلات، بیلبوردهای بزرگ کنار اتوبان، تبلیغات تلویزیونی و حتی رادیویی همگی جزو این دسته هستن.

این روش‌ها بیشتر برای برندهایی که بودجه‌ی بالایی دارن و می‌خوان توی یه بازه زمانی مشخص دیده بشن، مناسبه. مثلا یه شرکت خودروسازی که می‌خواد یه مدل جدید رو معرفی کنه، بیلبوردهای سطح شهر و تبلیغات تلویزیونی بهترین گزینه‌ها براش محسوب میشن. اما مشکل این نوع تبلیغات اینه که هزینه بالایی داره و معمولاً نمی‌شه میزان تأثیرگذاری دقیقش رو سنجید.

انواع روش تبلیغات در کسب و کار

تبلیغات دیجیتال (شبکه‌های اجتماعی، گوگل ادز، ایمیل مارکتینگ و...)

اگه کسب‌وکار کوچیکی داری و دنبال تبلیغاتی هستی که هم هدفمند باشه، هم هزینه‌ی کمتری داشته باشه، تبلیغات دیجیتال بهترین انتخابه. این نوع تبلیغات شامل همه‌ی روش‌های آنلاینه؛ از تبلیغ توی اینستاگرام و گوگل گرفته تا ارسال ایمیل تبلیغاتی و پیامک‌های هوشمند. یکی از مزایای بزرگ این روش اینه که می‌تونی دقیقا مخاطب هدفت رو پیدا کنی.

مثلا اگه یه فروشگاه لباس داری، می‌تونی تبلیغاتت رو فقط برای خانم‌های ۲۰ تا ۴۰ سال که به مد و فشن علاقه دارن، نمایش بدی. این یعنی تبلیغاتی که دقیقاً برای مخاطب مناسب نمایش داده میشه و نرخ تبدیل خیلی بالایی داره.

تبلیغات دهان‌به‌دهان (بازاریابی ویروسی و توصیه‌های مشتریان)

تا حالا شده یه رستوران جدید رو فقط به خاطر تعریف‌های دوستات امتحان کنی؟ این دقیقا قدرت تبلیغات دهان‌به‌دهانه! این روش یکی از تأثیرگذارترین مدل‌های تبلیغاته چون وقتی یه مشتری راضی تجربه‌ی خوبی از یه برند داره، احتمال اینکه اون تجربه رو با بقیه به اشتراک بذاره خیلی زیاده. یکی از بهترین راه‌ها برای فعال کردن این مدل تبلیغات، ایجاد یه باشگاه مشتریان قوی، سیستم سازی کسب و کار و ارائه تخفیف‌های هوشمند به مشتری‌های وفاداره. چون وقتی یه مشتری احساس کنه یه برند براش ارزش قائله، خودش تبدیل به یه تبلیغ متحرک برای اون برند میشه.

تبلیغات محیطی (نمونه‌های خلاقانه مثل تبلیغات روی وسایل حمل‌ونقل)

تبلیغات محیطی هم یکی دیگه از روش‌های جذابه که شامل تبلیغات روی وسایل حمل‌ونقل، ایستگاه‌های مترو، بدنه‌ی خودروها و حتی بسته‌بندی محصولات میشه. این روش به خصوص برای برندهایی که محصولی عمومی دارن خیلی مفیده. مثلا یه برند نوشابه یا فست‌فود وقتی تبلیغاتش رو روی ایستگاه‌های مترو یا تاکسی‌های سطح شهر انجام میده، تو ذهن کلی آدم باقی می‌مونه.

کدام روش تبلیغاتی برای کسب‌وکار شما مناسب‌تر است؟

انتخاب بهترین روش تبلیغاتی بستگی به نوع کسب‌وکارتون، بودجه‌ی تبلیغاتی و مخاطب هدفتون داره. اگه یه فروشگاه اینترنتی داری، تبلیغات دیجیتال برات بهتر جواب میده. اگه یه برند لوکس هستی، شاید تبلیغات محیطی و بیلبوردهای خاص تأثیر بیشتری بذاره. اما اگه دنبال یه روش هوشمند، کم‌هزینه و پربازده هستی، تبلیغاتی که هم مشتری جدید جذب کنه و هم مشتری‌های قدیمی رو نگه داره، بهترین گزینه‌ست.

تبلیغات هوشمند: جذب مشتری و حفظ او به‌صورت همزمان!

یکی از بهترین روش‌های تبلیغات هوشمند، استفاده از سیستم‌های باشگاه مشتریانه. یعنی به جای اینکه فقط روی جذب مشتری‌های جدید تمرکز کنی، مشتری‌های فعلی رو هم ترغیب کنی که دوباره ازت خرید کنن. اینجاست که یه دستگاه پوز هوشمند مثل "تارگت" می‌تونه یه تحول توی فروش کسب‌وکار ایجاد کنه.

آموزش انواع تبلیغات در کسب و کار

دستگاه پوز باشگاه مشتریان: تبلیغاتی که فروش شما را افزایش می‌دهد!

"تارگت" یه دستگاه پوز هوشمنده که فقط برای پرداخت نیست، بلکه یه ابزار تبلیغاتی قدرتمند هم هست! این دستگاه بهت کمک می‌کنه که با هر پرداخت، اطلاعات مشتری رو بگیری، یه باشگاه مشتریان بسازی و مشتری‌هات رو با تخفیف‌های جذاب دوباره به خرید تشویق کنی. از ارائه پاداش برای خرید بیشتر گرفته تا ارسال پیامک‌های هوشمند برای تولد مشتری‌ها، همه‌ی اینا باعث میشه مشتری‌ها دوباره و دوباره به سراغت بیان.

با تارگت، تنها سه گام تا افزایش فروش فاصله داری:

  • باشگاه مشتریان خودت رو راه‌اندازی کن و یکی از طرح‌های تخفیفی رو انتخاب کن.

  • مشتری بعد از پرداخت، شماره تلفنش رو وارد کنه و توی خریدهای بعدی دیگه نیازی به ورود شماره نباشه.

  • تارگت به‌صورت خودکار مشتری رو از تخفیف‌ها مطلع کنه و اون رو به خرید مجدد ترغیب کنه.

جمع‌بندی: بهترین روش برای تبلیغ کسب‌وکار شما کدام است؟

تبلیغات یه مسیر همیشگیه و هیچ‌وقت نباید متوقف بشه. اما روش‌هایی که مشتری‌های جدید رو جذب کنن و مشتری‌های قدیمی رو هم حفظ کنن، همیشه پربازده‌ترن. دستگاه "تارگت" دقیقا همون چیزیه که می‌تونه تبلیغات رو هوشمند کنه و فروش رو به حداکثر برسونه. حالا وقتشه یه روش تبلیغاتی جدید رو امتحان کنی و ببینی چقدر تأثیرش بیشتر از تبلیغات سنتیه!

ارسال نظر