جهش عملکرد تولید، ارزشافزایی و درآمدزایی در شرکت فولاد آلیاژی ایران
در سالهای اخیر به کرات بر اهمیت حرکت صنعت فولاد کشور به سمت تولید محصولات ویژه و ارزشافزا تاکید شده است. این موضوع علاوه بر تامین نیاز بازار داخل و جلوگیری از واردات محصولات یاد شده، تاثیر قابلتوجهی بر استفاده حداکثری از ظرفیتهای بالقوه در مسیر ایجاد ارزش افزوده و توسعه صادرات غیرنفتی کشور دارد. شرکت فولاد آلیاژی ایران همانطور که از نام آن برمیآید، پیشران توسعه و تولید فولادهای آلیاژی و ویژه در کشور است. این شرکت علاوه بر تامین نیاز بازار داخل کشور در زمینه محصولات ویژه و خاص، در عرصه بینالمللی نیز حضور موثری دارد. بررسی آمارها حاکی از حرکت مستمر این شرکت در مسیر توسعه، جهش تولید و ارتقای سطوح درآمدی و ارزشافزایی است.
یکی از مفاهیم و مولفههای تعیینکننده در ایجاد رشد و تحول اقتصادی، استفاده از مزیتهای رقابتی و منابع در دسترس در راستای توسعه صنعتی، تکمیل زنجیرههای تولید و خلق ارزش افزوده است. صنعت فولاد ایران نیز در سالهای اخیر با تکیه بر مزیتهای انرژی و معدنی، رشد و توسعه قابلتوجهی را تجربه کرده است. با این حال، به نظر میرسد کلید ایجاد تحول در نقشآفرینی این صنعت در درآمدها و اقتصاد کشور، حرکت هرچه بیشتر آن به سمت تولید محصولات ویژه و با ارزش افزوده بالاست؛ چراکه تجربه نشان میدهد تولید یک محصول فولادی ویژه در مقایسه با انواع شمش فولادی معمول، تا چندین برابر میتواند سطوح درآمدزایی و ارزشآفرینی را افزایش دهد؛ موضوعی که شرکت فولاد آلیاژی ایران را میتوان پرچمدار و پیشران آن نامید.
این شرکت که عنوان بزرگترین تولیدکننده انواع فولاد آلیاژی در ایران را یدک میکشد، از توان تولید ۲۴ گروه فولاد آلیاژی از جمله میکروآلیاژ، بلبرینگ، ابزار گرمکار، فولاد کربنی، فولاد سختشونده سطحی، فنر، خوشتراش، مقاوم به دمای بالا، عملیات حرارتیپذیر و… برخوردار است و همچنین یکی از پیشرفتهترین کارخانههای فولاد آلیاژی در جهان محسوب میشود. قرارگیری صنایع استراتژیکی نظیر خودروسازی، ماشینسازی، نفت و گاز، پتروشیمی، نیروگاهی، ریلی، ساخت لوازم پزشکی و جراحی و … در میان مصرفکنندگان محصولات ویژه شرکت فولاد آلیاژی ایران، خود حاکی از توانمندی این شرکت برای تامین نیاز داخلی و قطعی وابستگی این صنایع استراتژیک به واردات است. این شرکت در سالهای اخیر گامهای استواری در مسیر رشد تولید و فروش محصولات و به تبع آن، افزایش درآمدها و سودآوری خود برداشته است. نگاهی به عملکرد کسب درآمدهای عملیاتی در شرکت فولاد آلیاژی ایران نیز مهر تاییدی بر این موضوع محسوب میشود.
عملکرد درخشان
شرکت فولاد آلیاژی ایران را میتوان سمبل توسعه کیفی صنعت فولاد ایران دانست که در سالهای اخیر، ضمن تامین بخش عمدهای از تقاضای فولادهای آلیاژی در کشور، جایگاه خود را در بازارهای خارجی و بینالمللی نیز توسعه داده و تثبیت کرده است؛ موضوعی که سبب شده تا نام این شرکت به برندی معتبر در بازارهای داخلی و جهانی تبدیل شود.
مسیر حرکتی شرکت فولاد آلیاژی ایران در زمینه ایجاد ظرفیتهای جدید و ارتقای کمی آمار تولید در کنار توسعه سبد محصولات موجب شده است تا عملکرد تولیدی و مالی این شرکت در سالهای اخیر جهش شگرفی را تجربه کند که نتیجه این امر به وضوح در رشد آمارهای درآمدی این شرکت قابل مشاهده و ارزیابی است. برای مثال درآمدهای عملیاتی این شرکت در سال ۱۴۰۲، به رغم همه چالشهای ناشی از قطعی برق و شرایط رکود بازارها، نسبت به سال قبل از آن ۳۶ درصد افزایش یافت و به بیش از ۱۷۶ هزار و ۵۹۳ میلیارد ریال رسید.
گفتنی است که بیش از ۹۰ درصد از درآمدهای این شرکت در سال گذشته، حاصل فروش محصول در بازارهای داخلی بوده است. این موضوع به روشنی بیانگر نقشآفرینی و اولویت این شرکت در تامین نیاز بازار داخل کشور است. از سوی دیگر، درآمدهای صادراتی شرکت فولاد آلیاژی ایران در سال ۱۴۰۲ نیز با افزایش بیش از دو برابری نسبت به سال پیش از آن، به بیش از ۱۶ هزار و ۸۰۵ میلیارد ریال رسیده است. علت اصلی افزایش درآمدهای عملیاتی «فولاژ» را میتوان در رشد ۱۹ درصدی تناژ فروش محصولات آن جستوجو کرد؛ به طوری که تناژ صادرات محصولات این شرکت از ۴۴۵٫۲ هزار تن در سال ۱۴۰۱، به ۵۲۸٫۷ هزار تن در سال گذشته رسیده است.
نگاهی به سبد درآمدهای عملیاتی شرکت فولاد آلیاژی ایران در سال ۱۴۰۲ نشان میدهد که حدود ۸۱ درصد از درآمدهای این شرکت به محصولات آلیاژی و حدود ۱۹ درصد به محصولات مهندسی تعلق داشته است. گفتنی است که بخش عمده درآمدهای داخلی شرکت فولاد آلیاژی ایران در بازه زمانی مورد بررسی به محصولات آلیاژی اختصاص داشته است؛ در حالی که ستون اصلی درآمدهای صادراتی این شرکت محصولات مهندسی بودهاند. این موضوع به معنای تمرکز شرکت فولاد آلیاژی ایران بر تامین نیاز بخشهای صنعتی مهمی مانند قطعهسازی خودرو، ساخت ماشینآلات صنعتی و کشاورزی، صنایع ریلی، نفت و پتروشیمی، صنایع غذایی و لبنی، پزشکی و آزمایشگاهی و… است.
نگاه همهجانبه
افتتاح پروژه فولادسازی ۲ (یزد یک) شرکت فولاد آلیاژی ایران با ظرفیت ۷۰۰ هزار تن شمش در سال و امکان تولید شمشهای ریختگی از انواع گریدهای آلیاژی و مهندسی، از جمله اقداماتی است که با افزایش ظرفیت تولید، امکان توسعه بازارها و توسعه محصول را فراهم میآورد و در نهایت در رشد درآمدهای این شرکت نمود پیدا میکند. چنین چشماندازی همچنین برای پروژه نورد وایر نیز که ظرفیت تولید کلاف از سایز ۵٫۵ میلیمتر به بالا را در برمیگیرد، قابل ترسیم است زیرا این وایرهای آلیاژی از پتانسیل قابلتوجهی برای عرضه و رقابت در بازارهای جهانی برخوردار خواهند بود. به علاوه، این پروژه گام بلندی در راستای اجتناب از فروش محصولات نیمهساخته و دستیابی به حداکثر ارزش افزوده نیز محسوب میشود و به تامین نیاز صنایعی مانند حملونقل، لاستیک، لوازم خانگی، سازهای و عمرانی و… خواهد پرداخت. گفتنی است که اقدامات توسعهای شرکت فولاد آلیاژی ایران به این نقطه نیز محدود نمیشود و این شرکت به دنبال همکاری با بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در صنایع پاییندستی بوده که این موضوع حاکی از رویکرد «فولاژ» برای خلق ارزش افزوده بیشتر است.
بررسی درآمدهای عملیاتی شرکت فولاد آلیاژی ایران نشان میدهد که این شرکت در هفت ماهه سال جاری، بیش از ۱۰۱ هزار و ۵۱۹ میلیارد ریال درآمد عملیاتی کسب کرده است و با توجه به روند خیرهکننده توسعه کمی و کیفی این شرکت، میتوان انتظار داشت که درآمدهای آن در پایان سال جاری نیز به سطحی جدید برسد. بخش عمدهای (۹۶ درصد) از درآمدهای عملیاتی شرکت فولاد آلیاژی ایران در هفت ماهه سال جاری، مربوط به فروش داخلی بوده که این موضوع به معنای تمرکز بالای این شرکت بر تامین نیاز بازار داخل کشور است؛ البته باید توجه داشت که روند درآمدهای شرکت فولاد آلیاژی ایران مانند سایر فعالان صنعت فولاد در سال جاری، متاثر از محدودیتهای بیسابقه مصرف برق بوده که تاثیر مستقیمی بر میزان تولید و درآمدهای این شرکت داشته است.
شرکت فولاد آلیاژی ایران همواره اقدامات توسعهای و برنامههای خود را در جهتی سازماندهی میکند که زمینه افزایش ارزشافزایی و درآمدزایی را برای این شرکت در پی داشته باشد. از جمله اقدامات اخیر شرکت فولاد آلیاژی ایران در این زمینه میتوان به تولید محصول گرد با اندازه جدید (۵۵ میلیمتر) و همچنین تولید تسمه با اندازه جدید (۱۰*۱۴۰) در واحد نورد سنگین این شرکت اشاره کرد. این اقدامات که برای نخستین بار و با هدف تامین نیاز بازار و توسعه محصول صورت گرفتهاند، میتوانند بر رشد درآمدهای این شرکت تاثیرگذار باشند. از دیگر گامهای مهم شرکت فولاد آلیاژی ایران در این مسیر نیز میتوان به دستیابی این شرکت به دانش تولید فولادهای تندبر به عنوان یکی از حساسترین و فنیترین فولادهای آلیاژی در جهان، برای نخستین بار در کشور اشاره کرد. بی تردید اقدامات شرکت فولاد آلیاژی ایران در راستای توسعه سبد محصول و همچنین تولید محصولات ویژه و خاص، نه تنها به افزایش درآمدهای این شرکت منتج میشوند بلکه مسیر را برای تحقق دستاوردهای آتی نیز هموارتر میکنند.
با توجه به ماهیت دانشمحور فعالیت شرکت فولاد آلیاژی ایران برای تولید محصولات ویژه، این شرکت افزایش تعاملات خود با دانشگاهها و شرکتهای دانشبنیان، جذب سرمایههای انسانی متخصص، انطباق با استانداردها و برخورداری از تکنولوژیهای روز را هدفگذاری کرده است. این شرکت در حالی توسعه بازارهای صادراتی خود به کشورهای مطرح اروپایی را هدف قرار داده است که در حال حاضر نیز کشورهایی نظیر اسپانیا، آلمان، انگلستان، ایتالیا، بلغارستان، پرتغال، هلند، جمهوری چک و بسیاری از کشورهای دیگر در لیست مقاصد صادراتی محصولات این شرکت به چشم میخورند.