دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گلایه کرد

هزینه کمبود مازوت بر دوش سیمانی‌ها!

در حالی که تا به حال نگرانی سیمانی‌ها درخصوص کمبود برق در تابستان و ناترازی گاز در فصل سرما بود و در نتیجه مجبور می‌شدند از سوخت جایگزین یعنی مازوت استفاده کنند اما حالا این نگرانی به کمبود مازوت هم رسیده است! تا جایی که کارخانه‌های سیمانی برای تهیه این سوخت به ماهشهر و بندرعباس هدایت می‌شوند، موضوعی که هزینه حمل‌ونقل را به شدت افزایش می‌دهد و به طور حتم روی تولید سیمانی‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

هزینه کمبود مازوت بر دوش سیمانی‌ها!

به گفته فعالان این حوزه سوخت جایگزین گاز مثل هر سال باید از نزدیک‌ترین انبارها تهیه شود اما مسوولین بدون توجه به اینکه کارخانه در شمال یا شرق کشور واقع شده، همه را به جنوب سوق می‌دهد. این مساله هشداری برای صنعتگران کشور است که دیگر نمی‌توانند به موقع مازوت دریافت کنند. موضوعی که باعث می‌شود تولید خدشه‌دار شده و بازار سیاه رشد کند.

به طور مثال می‌توان به تابستان سال‌جاری اشاره کرد که قیمت هر کیسه سیمان با اینکه ۶۵‌هزار تومان تمام می‌شد اما به دلیل محدودیتهای برق در کف بازار به ۱۸۰‌هزار تومان هم رسید! موضوعی که باعث شد دلال‌ها سود و مصرف‌کننده نهایی که مردم عادی باشند ضرر کنند. حالا نگرانی سیمانی‌ها بیشتر از سال قبل است اینکه از یک‌طرف باید تلاش کنند که تولید را روی پا نگه دارند و از طرفی محصول خود را با قیمت معقول به دست مصرف‌کننده برسانند.

در این خصوص انجمن سیمان به نهادهای مربوط هشدار می‌دهد که پیش از اینکه مساله حاد شود شرایط را مدیریت کنند. هنوز جامعه کمبود سیمان را لمس نکرده اما این مهم در ماه‌های آتی خود را نشان می‌دهد! هرچند اولویت مسوولان نیروگاه‌ها هستند و سعی می‌کنند که نیاز آنها را تامین کنند اما صنعت سیمان نیز باید دیده شود. موضوعی که علی‌اکبر الوندیان به آن واقف است اینکه ما زنگ خطر را می‌شنویم و اگر محدودیت سوخت ادامه پیدا کند کوره‌های سیمانی به سمت توقف تولید می‌روند.

چالش کلیدی صنعت سیمان

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، علی‌اکبر الوندیان در نشست چالش انرژی در صنعت سیمان اظهار داشت: محدودیت انرژی در صنعت سیمان به چالش کلیدی تبدیل شده و هزینه‌های تولید را تحت‌تاثیر قرار داده است. حال جهت حمایت از تولید تقاضا داریم که چالش‌های پیش‌روی این عرصه زودتر منعکس شود.

الوندیان بیان ‌داشت: در شش ماه اول سال با موضوع محدودیت برق روبه‌رو بوددیم. به طور خاص از اوایل خرداد تا اواسط شهریور محدودیت برق ادامه یافت و سبب شد تا تولیدکنندگان نسبت به سال گذشته شرایط نامساعدی داشته باشند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان افزود: در زمانی‌ که محدودیت انرژی نداشتیم یعنی در اردیبهشت‌ماه امسال ۷‌میلیون و ۶۰۰‌هزار تن سیمان تولید شد که با روندی کاهشی به ۲‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تن در مردادماه رسید. در حالی که این رقم سال گذشته در همین بازه زمانی بیش از ۵‌میلیون تن بود. این وضعیت تاثیر نامطلوب برق را نشان می‌دهد و در ادامه آن حدود ۷۰‌درصد کوره‌ها متوقف شدند.

الوندیان با بیان اینکه در شهریورماه با رفع محدودیت برق، تولید سیمان روند افزایشی داشت، گفت: نزدیک به ۶‌میلیون و ۵۰۹‌هزار تن سیمان در این ماه تولید شد. با این حال از اواخر شهریورماه با محدودیت گاز روبه‌رو شدیم.

وی درخصوص محدودیت گاز گفت: این معضل از ۱۵مهرماه با عدد ۲۰‌درصد شروع شد، هفته بعد به ۵۰‌درصد رسید و محدودیت گاز اکنون به ۸۰‌درصد رسیده است. آنچه که باعث شده ما احساس خطر کنیم این است که در سال‌های گذشته محدودیت گاز از آذرماه شروع می‌شد، سال ۱۴۰۲ این محدودیت از آبان ماه شروع شد ولی امسال در مهرماه با محدودیت گاز روبه‌رو شده‌ایم!

محدودیت مازوت برای اولین‌بار!

الوندیان با اشاره به مازوت به عنوان سوخت جایگزین گاز در صنعت سیمان گفت: امسال برای اولین‌بار با محدودیت مازوت روبه‌رو شد‌ه‌ایم. اکنون کارخانه‌های سیمان را برای تامین سوخت مازوت به ماهشهر و بندرعباس هدایت می‌کنند که این امر قیمت حمل‌ونقل را بیشتر از سوخت بالا می‌برد و به حدود دو برابر رسانده است.

او تاکید کرد: با اینکه کارخانه‌هایی در تهران، شمال و شرق کشور واقع شده‌اند اما همه را به جنوب کشور ارجاع داده‌اند. در حالی که سال گذشته از نزدیک‌ترین انبارهای نفت مازوت را تحویل می‌گرفتند. بنابراین انتظار می‌رود که سوخت جایگزین صنعت سیمان از نزدیک‌ترین پالایشگاه‌ها تهیه شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان افزود: چندین کارخانه محدودیت استفاده از مازوت دارند که به دنبال آن هستیم که خلأیی در واحدهای پرمصرف پیش نیاید. نگرانی فعلی ما محدودیت مازوت است. در حالی که سال گذشته در ذخیره‌سازی و مصرف با مشکلی روبه‌رو نبودیم اما امسال محدودیت‌ها زیاد است. با وجود اینکه سال گذشته از بهمن‌ماه ما تشویق به مصرف مازوت می‌شدیم اما امسال از حالا به ما می‌گویند که مازوت مصرف کنیم، آن هم با شرایطی که تهیه‌اش دشوار است.

او با اشاره به وضعیت حمل‌ونقل در کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه ناوگان حمل‌ونقل ما آنقدرها قوی نیست در نتیجه ما خطر عدم رسیدن سوخت به کارخانجات را داریم. تا به امروز حدود ۵۰‌درصد مخازن ذخیره‌سازی سوخت شده است و امسال نتوانسته‌ایم ذخیره‌سازی را انجام دهیم؛ در نتیجه شاهد آن خواهیم بود که تولید در ماه‌های آینده دچار مشکل شود.

به گفته وی، اکنون ذخیره سوخت کارخانجات ۴۶۰‌میلیون تن است که فقط کفاف یک‌ماه را می‌دهد. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه سوخت جایگزین ریسک تولید کلینکر را افزایش می‌دهد، تاکید کرد: شعاع اقتصادی جابه‌جایی سیمان و کلینکر ۱۵۰ تا ۲۰۰کیلومتر است. بنابراین آنقدر هزینه حمل‌ونقل بالاست که اجازه نمی‌دهد سیمان با قیمت اقتصادی جابه‌جا شود. در نتیجه ما نگران مناطق پرمصرف سیمان هستیم که ذخایر کلینکر ندارند. انتظار می‌رود که وزارت مربوطه ما را به مناطق دوردست هدایت نکند و در این امر تجدیدنظر شود که ما با مشکل تولید سیمان روبه‌رو نشویم.

الوندیان با بیان اینکه امروز هزینه حمل در کشور بالاست و در نتیجه سیمانی‌ها باید مبلغ قابل‌توجهی را بابت این مهم پرداخت کنند، ادامه داد: متوسط هر لیتر مازوت حدود دو برابر قیمت هر مترمکعب گاز است چراکه در مصرف گاز هزینه حمل در نظر گرفته نمی‌شود.

تولید نباید خدشه‌دار شود

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با انتقاد از واسطه‌گری در صنعت سیمان، گفت: در صورتی که تولید کاهش پیدا کند در کنار خسارتی که به صنعتگران سیمان وارد می‌شود قیمت‌ها نیز روند افزایشی پیدا می‌کند. در تابستان سال‌جاری قیمت هر کیسه سیمان ۶۵‌هزار تومان بود اما به دلیل محدودیت برق و مشکلاتی که ذکر شد در کف خیابان به ۱۸۰‌هزار تومان به فروش می‌رسید. در نتیجه با سیاست‌هایی که مسوولان در پیش می‌گیرند شاهدیم که بازار سیاه رشد می‌کند و این تولید‌کننده است که ضرر می‌کند.

او همچنین با اشاره به آمار صادرات سیمان کشور گفت: در ۱۴۰۲ حدود ۷۶میلیون تن کلینکر تولید کردیم که از این میزان ۱۳‌میلیون تن به بخش صادرات تعلق دارد و ۶۶‌میلیون تن هم مورد مصرف داخلی قرار گرفته است. سال ۱۴۰۲ در هفت‌ماهه سال حدود ۴۶میلیون و ۵۰۰‌هزار تن کلینکر تولید شد اما امسال ۴۳میلیون و ۱۰۰‌هزار تن کلینکر تولید شد.

در خصوص سیمان نیز باید گفت که در هفت‌ماهه سال ۱۴۰۲، ۴۲میلیون تن سیمان در تولید شد و همین مهم در سال‌جاری ۴۱میلیون و ۳۰۰‌هزار تن بوده است. ارقامی که کاهش تولید را نشان می‌دهد. موضوعی که بازار را متلاطم کرده است و در کف بازار قیمت‌ها را بالا برده است.

مصرف مازوت در کارخانجات سیمان آلودگی ندارد

الوندیان با اشاره به اینکه صنعت سیمان برای مازوت‌سوزی تعریف شده است، گفت: در نیروگاه‌ها در مازوت‌سوزی، سولفات و گوگرد در فرآیند تولید سیمان جذب می‌شود و ما اثبات کرده‌ایم که سیمان آلودگی ندارد.

او تاکید کرد: همه کارخانه‌های سیمان شاخص‌های زیست‌محیطی را رعایت می‌کنند و ۶۰کارخانه سیمان از مازوت استفاده می‌کنند و تحت نظارت سازمان محیط‌زیست هستند. بنابراین این مساله که می‌گویند کارخانجات سیمان هوا را آلوده می‌کنند به هیچ‌وجه واقعیت ندارد و باید گفت که ما با نیروگاه‌ها متفاوت هستیم. در این خصوص ما از سازمان محیط‌زیست خواسته‌ایم که با این موضوع علمی برخورد کنند.

این مقام صنفی عنوان‌کرد: باید به صنعت سیمان و بحث سوخت مازوت نگاه علمی انجام شود. مازوت‌سوزی در صنعت سیمان و نیروگاه‌ها متفاوت است و مازوت در فرآیند تولید سیمان جذب می‌شود و آلودگی ندارد.

الوندیان ادامه داد: صنعت سیمان نیازمند انرژی پایدار است و رسیدن انرژی به قیمت واقعی و صرفه‌جویی در بخش خانگی یک مساله ضروری است که باید مدیریت شود. وی تاکید کرد: سیمان ۲‌درصد هزینه را به بخش ساخت‌وساز تحمیل می‌کند که هزینه قابل‌توجهی نیست.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به تولید سیمان‌های نوین و ‌آمیخته، گفت: این موضوع در کشور ما آغاز شده که سهم صرف سوخت پایین است که نیاز به شتاب در این عرصه داریم.

وی ادامه ‌داد: در بورس انواع مختلف سیمان عرضه شده است که تنوع بسیاری دارد، باید سهم سیمان آمیخته را افزایش دهیم که به دوام ساختمان و کاهش مصرف سوخت کمک می‌کند و در همین راستا با نهادهای مربوطه تعامل برقرار کرده‌ایم.

الوندیان از ورود صنعت سیمان به استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر خبر داد و گفت: در این زمینه باید مشوق‌های سرمایه‌گذاری ارائه شود.

ارسال نظر