کانادا و مکزیک؛ عمده تامین‌کنندگان شمش روی در بازار وارداتی آمریکا

کانادا و مکزیک؛ عمده تامین‌کنندگان شمش روی در بازار وارداتی آمریکا

واردات شمش روی آمریکا طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ دارای فراز و نشیب‌هایی بوده است؛ اما این کشور همواره بیش از ۶۰۰ هزار تن شمش روی و عمدتا از مبدا دو کشور کانادا و مکزیک وارد کرده است؛ بیشینه مقدار واردات در سال ۲۰۲۰ به مقدار ۸۰۵ هزار تن بوده است.

آمریکا از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و در عین حال مصرف‌کنندگان شمش روی در جهان به شمار می‌رود؛ به‌طوری که علاوه‌بر تولید داخلی، بخشی از تقاضای این کشور از طریق واردات تامین می‌شود.

 عمده تامین‌کنندگان شمش روی در بازار وارداتی آمریکا دو کشور کانادا و مکزیک هستند که کانادا با اختلافی چشمگیر بیشترین صادرات را به آمریکا داشته است و در سال ۲۰۲۳ صادرات کانادا به این کشور حدود ۳۵۲ هزار تن بوده است.

فلز روی به ویژه در آمریکا، استرالیا و آسیا به وفور یافت می‌شود؛ لذا می‌توان گفت دسترسی به ذخایر روی در نقاط مختلف جهان وجود دارد.

صنعت فولاد گالوانیزه ۵۰ درصد از تقاضای روی را تشکیل می‌دهد و به‌ همین دلیل کشورهایی همچون کره جنوبی، چین، آمریکا، آلمان و ترکیه از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان این فلز بوده و نقش مهی در تجارت آن ایفا می‌کنند. آمریکا با در دست داشتن ذخایر روی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان روی در جهان به شمار می‌رود؛ همچنین این کشور به‌دلیل مصرف فوق‌العاده بالای شمش روی در صنایع مختلف، در زمره بزرگ‌ترین واردکنندگان این فلز نیز قرار می‌گیرد.

واردات شمش روی در آمریکا

همان‌طور که پیشتر ذکر شد، آمریکا از بزرگ‌ترین واردکنندگان شمش روی در جهان است؛ به‌طوری که در سال ۲۰۲۳ با سهم ۱۶ درصدی از کل واردات جهانی، بزرگ‌ترین واردکننده شمش روی جهان بوده است.

 مطابق با نمودار ۱ حجم واردات این کشور طی ۱۰ سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ دارای فراز و فرودهایی بوده است؛ با این حال تولید این کشور با ۸ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۴ از میزان حدود ۶۴۷ هزار تن در سال ۲۰۱۴ به میزان حدود ۷۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

در سال ۲۰۲۰ افزایش ۲۴ درصدی واردات شمش روی در آمریکا نسبت به سال ۲۰۱۴ رخ داده و به میزان ۸۰۵ هزار تن رسیده است.

سپس در سال ۲۰۲۱ به‌دلیل رشد تولید شمش روی در آمریکا، واردات شمش روی با کاهش ۲۱ درصدی نسبت به سال گذشته خود مواجه شده و از میزان ۸۰۵ هزار تن در ۲۰۲۰ به میزان ۶۳۰ هزار تن در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

در سال ۲۰۲۲، صادرات شمش روی به این کشور با افزایش ۹۵ هزار تنی نسبت به سال ۲۰۲۱ مواجه شده و از میزان تقریبا ۶۳۰ هزار تن در سال ۲۰۲۱ به میزان ۷۲۵ هزار تن در سال ۲۰۲۲ رسیده است و سپس کاهشی به میزان ۲۵ هزار تن در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال گذشته رخ داده است. بیشینه میزان واردات شمش روی در آمریکا در سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاده است که حجم واردات آن حدود ۸۰۵ هزار تن و کمینه میزان آن در دو سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ رخ داده است که به‌ترتیب حدود ۶۲۶ هزار تن و ۶۳۰ هزار تن بوده است.

دو کشور کانادا و مکزیک از عمده تامین‌کنندگان شمش روی در بازار وارداتی آمریکا بوده‌اند؛ بنابراین افزایش یا کاهش صادرات از این دو کشور به آمریکا تاثیر قابل توجهی بر واردات آمریکا دارد. امکان تامین روی آمریکا از طریق این دو کشور تاثیر قابل توجهی بر میزان کل واردات آمریکا دارد.

با این حال مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در حجم واردات آمریکا میزان تولید داخلی و کسری عرضه داخلی است که تعیین کننده حجم واردات خواهد بود.

بازیگران اصلی صادرات به آمریکا

کشورهای برتر صادرکننده شمش روی به آمریکا طی بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ در نمودار ۲ قابل مشاهده است.

اما همچنان این کشور طی دوره ۱۰ ساله با سهم صادرات ۶۶ درصدی به آمریکا، بازار وارداتی این کشور را در دست گرفته است و با اختلاف چشمگیری از سایر کشورهای صادرکننده در صدر لیست تامین‌کنندگان بازار شمش روی آمریکا قرار دارد.

شایان ذکر است کانادا جز بزرگ‌ترین صادرکنندگان شمش روی در جهان نیز به شمار می‌رود که عمده صادرات آن به آمریکا انجام می‌شود.

 کاهش صادرات کانادا به آمریکا در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به‌دلیل گسترش کووید-۱۹ بوده است.

 همچنین در دو سال متوالی ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ کاهش تولید شمش روی در کانادا به‌دلیل تعطیلی دایمی یک کارخانه ذوب روی بوده است که بر تولید و صادرات آن تاثیر داشته است.

کمینه و بیشینه میزان صادرات این کشور به آمریکا به‌ترتیب مربوط به سال ۲۰۲۳ با میزان ۳۵۲ هزار تن و سال ۲۰۱۸ با میزان ۵۲۴ هزار تن بوده است.

مکزیک یکی دیگر از صادرکنندگان شمش روی به آمریکا است که با افزایش ۱۹ درصدی از میزان ۱۱۰ هزار تن در سال ۲۰۱۴ به میزان ۱۳۰ هزار تن در سال ۲۰۲۰ رسیده است و مجدد با کاهش صادرات رو‌به‌رو شده است و در سال ۲۰۲۳ به میزان ۱۰۹ هزار تن به آمریکا صادرات داشته است و با سهم ۱۶ درصدی از بازار وارداتی آمریکا در رتبه دوم تامین‌کنندگان قرار گرفته است. بیشینه میزان صادرات مکزیک به آمریکا در سال ۲۰۱۹ با حجم ۱۴۳ هزار تن و کمینه میزان صادرات آن در سال ۲۰۱۷ با حجم ۹۴ هزار تن بوده است.پرو با داشتن سهم ۷ درصدی از بازار وارداتی آمریکا توانسته رتبه سوم صادرات به آمریکا از آن خود کند. روند صادرات این کشور به آمریکا رشد ناچیزی داشته و از میزان ۴۶ هزار تن به میزان ۶۴ هزار تن در سال ۲۰۲۳ رسیده است. با توجه به وجود کانادا به‌عنوان یک رقیب قدرتمند با سهم بالا از بازار شمش روی وارداتی آمریکا، افزایش سهم دو کشور دیگر یعنی مکزیک و پرو از این بازار طی سال‌های مورد بررسی رقم نخورده است.

 

نظر شما