چشم‌انداز آلومینیوم المهدی در مسیر بهبود عملکرد و تحقق ظرفیت اسمی

چشم‌انداز آلومینیوم المهدی در مسیر بهبود عملکرد و تحقق ظرفیت اسمی

مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی گفت: شرکت آلومینیوم المهدی با تکیه بر توانمندی و دانش فنی کارکنان خود، بهبود مستمر فرایند نگهداری و تعمیرات، برنامه‌ریزی و اجرای سرویس‌های دوره‌ای، نگهداری و تعمیرات اساسی، بازرسی و پایش وضعیت تجهیزات و به‌کارگیری نرم‌افزارهای نگهداری و تعمیرات (CMMS)، ضمن کاهش توقفات تولید و هزینه‌های تمام‌ شده نگهداری و تعمیر، سطح آماده‌به‌کاری تجهیزات را ارتقا می‌دهد و این رویکرد را تا تحقق برنامه تولید طی دو سال آینده دنبال خواهد کرد.

اساسا فعالیت‌های صنعتی با ماشین‌آلات و تجهیزات مختلف، متعدد و بعضا پیچیده‌ای سر و کار دارند که تنها بروز مشکل در یکی از آن‌ها، می‌تواند کل خطوط تولید را با چالش‌های بسیاری رو‌به‌رو کند و به توقف تولید و تحت تاثیر قرار گرفتن درآمدها و سودآوری شرکت‌ها منجر شود. شرایط خاص فرایندهای تولید در صنعت آلومینیوم موجب می‌شود که هرگونه بروز توقف متاثر از خرابی دستگاه‌ها و یا تامین نشدن مواد و کالاهای اولیه و مصرفی، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به کل خط تولید وارد آورد و این مسئله اهمیت دوچندانی را به موضوع آماده‌به‌کاری تجهیزات و ماشین‌آلات در این صنعت می‌بخشد. در همین راستا شرکت آلومینیوم المهدی به عنوان یکی از نقش‌آفرینان اصلی صنعت آلومینیوم ایران، در مسیر رشد تولید و رسیدن به چشم‌انداز تحقق ظرفیت اسمی تولید نگاه ویژه‌ای به موضوع تامین پایدار و ارتقای مستمر عملکرد و آماده‌به‌کاری تجهیزات خود دارد.حمید رجب‌پور، مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی در گفت‌وگو با خبرنگار «فلزات‌آنلاین» در خصوص اهمیت آماده‌به‌کاری تجهیزات تولید و لجستیک در صنعت آلومینیوم، بیان کرد: صنعت تولید شمش آلومینیوم به عنوان یکی از صنایع استراتژیک و مهم در جهان شناخته می‌شود و همین مسئله سبب شده است که تولید این فلز در اغلب کشورهای پیشرفته دنیا جریان داشته باشد. صنعت آلومینیوم در ایران نیز با تکیه بر مزیت رقابتی موجود، مبنی بر منابع انرژی و ذخایر معدنی بنا نهاده شد و می‌تواند نقش موثری در رشد اقتصادی کشور ایفا کند. ناگفته پیداست که در این صنعت از ماشین‌آلات و تجهیزات متعدد و پیشرفته‌ای استفاده می‌شود که لازمه به‌کارگیری موثر از آن‌ها، سطح بالای آماده‌به‌کاری این تجهیزات است. با توجه به ماهیت توقف‌ناپذیر تولید آلومینیوم، بروز هرگونه اشکال در خطوط انتقال انرژی برق و گاز طبیعی، تولید هوای فشرده و تجهیزات اصلی خط تولید، آسیب‌های جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت. از این رو، ارتقای سطح آماده‌به‌کاری تجهیزات تولید و لجستیک از ارکان اساسی در مسیر رشد تولید و تحقق ظرفیت اسمی به شمار می‌آید.وی عنوان کرد: شرکت آلومینیوم المهدی با تکیه بر توانمندی و دانش فنی کارکنان خود، بهبود مستمر فرایند نگهداری و تعمیرات، برنامه‌ریزی و اجرای سرویس‌های دوره‌ای، نگهداری و تعمیرات اساسی، بازرسی و پایش وضعیت تجهیزات و به‌کارگیری نرم‌افزارهای نگهداری و تعمیرات (CMMS)، ضمن کاهش توقفات تولید و هزینه‌های تمام‌ شده نگهداری و تعمیر، سطح آماده‌به‌کاری تجهیزات را ارتقا می‌دهد و این رویکرد را تا تحقق برنامه تولید (۲۵۶ هزار تن) طی دو سال آینده دنبال خواهد کرد.

تامین پایدار انرژی یک ضرورت است

وی در خصوص اهمیت تامین پایدار انرژی در صنعت آلومینیوم، مطرح کرد: تامین پایدار انرژی، نقش تعیین‌کننده‌ای در عملکرد صنعت آلومینیوم دارد؛ عاملی که صنعت آلومینیوم کشور نیز به واسطه برخورداری از مزیت نسبی در آن پایه‌گذاری شد. این در حالی است که در چند سال اخیر، مزیت نسبی کشور در حوزه انرژی به نقطه ضعف آن تبدیل شده و ناترازی انرژی سبب شده است که تولیدکنندگان مختلف آسیب‌های زیادی را متحمل شوند. نمود این مسئله در روند تولید صنعت آلومینیوم کشور قابل مشاهده است. عملکرد تولید شرکت آلومینیوم المهدی نیز در ماه‌های گرم سال گذشته و تیر ماه سال جاری که ناترازی انرژی باعث ایجاد محدودیت در مصرف برق صنایع شده، تحت تاثیر قرار گرفته است. با این حال، کماکان نمی‌توان از عملکرد رو به جلوی شرکت در سال جاری در مقایسه با سال گذشته چشم‌پوشی کرد. گفتنی است که بیشینه مقدار تولید ماهانه در بازه زمانی مورد بررسی، با ۱۳ هزار و ۹۸۷ تن در اردیبهشت‌ ماه امسال ثبت شده است.به گفته مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی ، این شرکت ضمن اصلاح ساختار سازمانی نگهداری و تعمیرات، اجرای برنامه‌های مدون آموزشی و تربیت نیروی متخصص را به عنوان سرمایه‌های سازمانی در دستور کار قرار داده است و با بهبود مستمر فرایند نگهداری و تعمیرات، در مسیر رشد و توسعه و تحقق ظرفیت اسمی شرکت طی دو سال آینده گام بر‌می‌دارد. از جمله اقدامات شرکت آلومینیوم المهدی در این زمینه می‌توان به برگزاری دوره‌های آموزشی در داخل و خارج از این شرکت و همچنین اعزام نیروهای انسانی به خارج از کشور با هدف ارتقای سطح مهارت آن‌ها به عنوان اصلی‌ترین سرمایه بخش صنعت اشاره کرد. بی‌تردید این اقدامات می‌توانند بر رشد کمی و کیفی تولید و ارتقای بهره‌وری در این شرکت، تاثیر بسزایی داشته باشند.رجب‌پور افزایش ایمنی و رضایت شغلی کارکنان و کاهش توقفات تولید و افزایش تولید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را از نتایج تغییر رویکرد شرکت آلومینیوم المهدی دانست که در ادامه، تحقق کامل برنامه‌های نگهداری تجهیزات، افزایش آماده‌به‌کاری و کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات را برای این مجموعه به همراه خواهد داشت.وی در پایان با بیان اینکه افزایش کیفیت خدمات تخصصی و برنامه‌ریزی و اجرای سرویس‌های منظم تجهیزات، منجر به کاهش توقف سیستم و افزایش نگهداشت دارایی‌های فیزیکی سازمان شده است، خاطرنشان کرد: در این خصوص، بازبینی و اصلاحات لازم در ساختار بازرگانی شرکت انجام شده است و خریداری تجهیزات تحت نظارت دقیق انجام می‌شود. در این راستا، ارزیابی تامین‌کنندگان و شناسایی منابع جدید داخلی به منظور تامین پایدار خدمات و تجهیزات مورد نیاز و بومی‌سازی نیازمندی‌های صنعت آلومینیوم در دستور کار قرار دارد. همچنین تقویت واحدهای فنی‌ مهندسی شرکت با تکیه بر دانش بومی و اجرای مهندسی معکوس با استفاده از توان داخلی و سایر شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات فنی‌ مهندسی در سطح کشور به منظور تهیه اسناد فنی و نقشه‌های ساخت قطعات، تجهیزات و ماشین‌آلات خطوط تولید و معادل‌سازی برندهای تحریمی با سایر برندهای قابل تامین از داخل، از دیگر اقدامات این حوزه به شمار می‌آیند.

 

نظر شما