احیای خط تولید فولاد سفید دشت با اعتماد به نخبگان داخلی

احیای خط تولید فولاد سفید دشت با اعتماد به نخبگان داخلی

مدیر پروژه نگهداری و احیای فولاد سفید دشت گفت: اولین تولید تختال در فولاد سفید دشت در سال ۱۴۰۳ بدون مشارکت هیچ شرکت خارجی و با اعتماد به توان داخلی و متخصصان شرکت ایریسا انجام شد.توسعه کمّی و کیفی متوازن یکی از راهبردهای پنج‌گانه فولاد مبارکه در دو سال اخیر بوده که با احیای خط تولید تختال در فولاد سفید دشت به دست نخبگان داخلی، شاهد به ثمر نشستن فاز دیگری از این راهبرد در گروه فولاد مبارکه هستیم که با کامل شدن چرخه تولید در شرکت فولاد سفیددشت، سالانه ۸۰۰ هزار تن به ظرفیت فولاد خام کشور افزوده خواهد شد.

شرکت فولاد سفیددشت نخستین کارخانه فولادسازی کشور است که با تکنولوژی ایرانی و با اتکای حداکثری بر دانش متخصصان داخلی طی چند مرحله وارد فاز بهره‌برداری شده است. در گام نخست و به‌منظور استفاده حداکثری از سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در این پروژه، واحد احیا مستقیم این مجتمع فولادی از آبان‌ماه سال ۱۳۹۵ مورد بهره‌برداری قرار گرفت و با تولید آهن اسفنجیِ کمّی و کیفی موردنیاز فولاد مبارکه و سایر واحدهای فولادسازی این گروه، در کوتاه‌ترین زمان ممکن از ظرفیت اسمی خود عبور کرده است.فعالیت‌های اجرایی احداث واحد فولادسازی و ریخته‌گری تختال پس از یک وقفه شش‌ساله با تکیه‌بر توان فنی داخلی، از بهار سال ۱۳۹۶ مجدداً آغاز و با تلاش شبانه‌روزی ارکان پروژه، عملیات اجرای نخستین قوس الکتریکی و تولید آزمایشی اولین ذوب واحد فولادسازی در زمستان ۱۴۰۱ و ریخته‌گری اولین تختال فولادی در اسفند ۱۴۰۲ با موفقیت انجام شد.

سیاوش نساجان در خصوص اجرای عملیات ذوب و تولید تختال در سال ۱۴۰۳ در واحد فولادسازی و ریخته‌گری شرکت فولاد سپید دشت اظهار کرد: شرکت ایریسا از سال ۱۴۰۱ با قراردادی تحت عنوان نگهداری و احیا واحد آهن سازی در بحث اتوماسیون شرکت فولاد سفید دشت ورود پیدا کرد.

وی افزود: آغاز ساخت فولادسازی و ریخته‌گری در فولادسفید دشت در سال ۱۳۸۶ آغاز و سپس به دلیل مشکلات پیش آمده تا سال ۱۳۹۵ متوقف می‌شود. مجدد از سال ۱۳۹۵ از سرگیری و ساخت و تجهیز پروژه انجام و ۱۴۰۱ اولین ذوب انجام می‌شود.

مدیر پروژه احیا خاطر نشان کرد: پس از آن به دلیل استمرار داشتن تولید ذوب و تختال، از شرکت ایریسا درخواست همکاری گردید که تولید فولاد سازی و ریخته‌گری دوباره از سرگیری شود و اکنون با تخصص نخبگان داخلی شرکت توانستیم تولید اسلب و ذوب را در سال ۱۴۰۳ به طور کلی و بدون حضور شرکت خارجی انجام دهیم تا به تولید مستمر کمک شود.

 

نظر شما