بخش معدن گرینلند در انتظار تحول
با اعلام این خبر که GreenRoc یک محصول گرافیتی با خلوص ۹۹.۹۷ درصد تحویل داده است، امیدهای زیادی برای آینده معدن در گرینلند وجود دارد.

به گزارش «روزگار معدن»، GreenRoc Mining ، شرکت مستقر در بریتانیا که در حال توسعه پروژه های معدنی در گرینلند است، از پیشرفتی در پروژه گرافیت Amitsoq خود خبر داده است. کار آزمایش تصفیه که توسط مشاوران فنی آلمانی GreenRoc ، ProGraphite GmbH در ماه ژانویه انجام شد، خلوص گرافیت ۹۹ . ۹۷ درصد را نشان داد که نتیجه ای خیره کننده است که می تواند درک متعارف را از معنای خالص بودن یک محصول معدنی بازیابی کند.
سنجش خلوص ۹۹ . ۹۷ درصد از خلوص مورد نیاز برای تولید گرافیت کروی مورد استفاده در ساخت آندهای باتری خودروهای الکتریکی ( EV ) فراتر می رود، بنابراین پیامدهای عملی فوری نیز وجود دارد. آمیتسوق میزبان یکی از با کیفیت ترین ذخایر گرافیت در جهان است که منبعی حدود ۸ . ۲۸ میلیون تن تخمین زده می شود و ترکیب این ذخایر عظیم و فرآیندی که می تواند چنین محصولات خالصی را ارائه دهد، می تواند این ذخایر را به یکی از پربازده ترین و پربارترین ذخایر تبدیل کند.
معادن سودآور در جهان
با توجه به چشمان جهان معدن به طور فزاینده ای به گرینلند، و قوانین عمدتاً مطلوب استخراج معدن، خوش بینی قابل توجهی وجود دارد که پروژه ها و نوآوری هایی مانند GreenRoc می تواند سابقه جدیدی برای استخراج معدن گرینلند ایجاد کند.چنین محصول خالصی خبر خوبی برای GreenRoc است، زیرا این شرکت را قادر می سازد تا به فعالیت خود در کشور ادامه دهد. همچنین می تواند برای استخراج و پردازش در درازمدت مفید باشد، زیرا تکنیک های پردازش مورد استفاده برای دستیابی به چنین شاهکاری احتمالا توجه سایر ماینرها را جلب می کند.
استفان برنشتاین، مدیرعامل GreenRoc در بیانیه ای گفت: «این تأییدیه که گرافیت کروی شده ما، تولید شده از کنسانتره از لایه گرافیت پایینی در کانسار جزیره آمیتسوق، می تواند با خلوص استثنایی ۹۹ . ۹۷ درصد با استفاده از یک مسیر تصفیه قلیایی ترجیحی خالص شود. یک نقطه عطف بسیار مهم برای پروژه شاخص ما.
برنشتاین افزود: «این نشان می دهد که گرافیت ما برای پردازش به گرافیت کروی درجه آند، یک ماده خام کلیدی در ساخت باتری های وسایل نقلیه الکتریکی، مناسب است». من بسیار مشتاقانه منتظر همکاری با همه ذی نفعان در سال های آتی و برنامه ریزی برای بازگشایی معدن و پس از آن هستم.»
هنگامی که از برنشتاین در مورد این فرآیند با جزییات بیشتر پرسیده شد، می گوید: «گرافیت کروی شده از Amitsoq با هیدروکسید سدیم در دمای ۲۵۰ درجه سانتی گراد پردازش شد و سپس به خلوص ۹۹ . ۹۷ درصد رسید. این یک نتیجه عالی است، که از نیاز تولیدکنندگان اند باتری که به خلوص بهتر از ۹۹ . ۹۵ درصد نیاز دارند، بیشتر از گرافیت است.یکی از مهم ترین سؤالات، مانند هر فرآیند جدید یا نوآوری فناوری، این است که آیا این عمل قابل تکرار است یا خیر، که برنشتاین به آن خوش بین است.
برنشتاین می گوید: «تصفیه به راحتی قابل تکرار است، همانطور که می توان با آزمایش های خالص سازی ProGraphite GmbH بر روی کنسانتره گرافیت پولکی از سنگ معدن Amitsoq ، روی محصول اولیه ۹۶ درصد گرافیت نشان داد. آزمایش ها شامل لیچینگ اسید هیدروفلوریک ( HF ) و لیچینگ قلیایی استاندارد صنعتی بود. لیچینگ قلیایی ترجیح داده می شود، زیرا به عنوان سمی بسیار کمتر، ارزان تر و ساینده کمتر از HF طبقه بندی می شود. خلوص ۹۹ . ۹۷ درصد با لیچینگ قلیایی و ۹۹ . ۹۸ درصد با استفاده از HF به عنوان یک عامل لیچینگ به دست آمد، بنابراین هر ۲ فرآیند کار می کنند، اما ما به دلایل ذکر شده، شستشوی قلیایی با NaOH را ترجیح می دهیم.
برنشتاین امید زیادی به این پروژه به عنوان تامین کننده بازار باتری های الکتریکی در حال رشد دارد و می گوید: «این پروژه دارای منبع قابل توجهی مطابق با JORC با بیش از ۲۳ میلیون تن با بیش از ۲۰ درصد کربن گرافیتی است که یک یافته نادر است. طبق گفته S & P Global ، میانگین عیار جهانی منابع گرافیت تنها ۸ . ۴۵ درصد است، و کار آزمایشی به طور مداوم تأیید می کند که کنسانتره با عیار بالا را می توان با پردازش ساده نسبتا کمی تولید کرد. همچنین احتمالا پیامدهای قابل توجهی از Amitsoq ، هم برای صنعت معدن و هم برای گرینلند وجود دارد. «داشتن ذخایر گرافیت از گریدهای کلاس جهانی و تناژ در سطح جهانی بسیار نزدیک به بازارهای امریکای شمالی و اروپا، منبع مسئول و داخلی قطعه اصلی باتری EV ، گرافیت، را به یک چشم انداز واقعی برای تغذیه خودروی الکتریکی سریع الرشد تبدیل می کند. بخش باتری، «برنشتاین اضافه می کند. برای گرینلند، این به معنای مشارکت خوشامدگویی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد کشور و کمک به نشان دادن این است که گرینلند یک خانه مرفه برای سرمایه گذاری در تجارت مواد خام حیاتی است.»
به غیر از Amitsoq ، GreenRoc دو پروژه کاملا تحت مالکیت دیگر در مجموعه گرینلند خود دارد که در دست توسعه هستند. اینها شامل پروژه Thule Black Sands Ilmenite ( TBS ) است که به دلیل نقش ایلمنیت مورد توجه است. این ماده معدنی یک ماده معدنی اکسید تیتانیوم و آهن است و ماده اولیه اولیه برای تولید فلز تیتانیوم و دی اکسید تیتانیوم، یک رنگدانه پرکاربرد است.
در پایان سال گذشته، GreenRoc اعلام کرد که نمونه های پروژه TBS Ilmenite را پس از به تأخیر افتادن نتایج مته به دلیل نیاز به انجام کارهای تحلیلی اضافی، دوباره تجزیه و تحلیل می کند. در ابتدا از غربالگری ۱ . ۰ میلی متری بالایی استفاده شده بود، اما، به گفته شرکت، «این امر باعث حذف توده قابل توجهی از مواد بالقوه ایلمنیت شد، ایلمنیت در یک ماتریس دولریت قفل شده بود.» کار برای تعیین اینکه آیا تولید آن قابل بازیافت است یا خیر و در چه درجه و کیفیتی در پایان ژانویه آغاز شد و انتظار می رود نتایج در اواسط تا اواخر مارس ارائه شود.با این حال، این تنها GreenRoc نیست که قرار است از این علاقه به استخراج معدن گرینلند بهره مند شود، زیرا سایر ماینرها احتمالاً در آینده توجه بیشتری به پروژه ها و محصولات خود خواهند داشت.از دیگر پروژه های معدن گرینلند می توان به پروژه Dundas اشاره کرد که بالاترین عیار ماسه های تیتانیوم در جهان است.در پایان سال گذشته، Bluejay از تکمیل موفقیت آمیز برنامه کاری ۲۰۲۲ در پروژه Disko ، یک سرمایه گذاری مشترک با فلزات KoBold خبر داد. Bo Møller Stensgaard ، مدیر اجرایی Bluejay Mining ، اظهارکرد: «کار اکتشافی انجام شده در تابستان [سال گذشته] اساس چیزی است که امیدواریم به یک یافته اکتشافی مهم در سطح جهانی تبدیل شود. بسیاری از مناطق هدف دیگر در جزیره دیسکو و شبه جزیره Nuussuaq مورد بررسی قرار گرفتند و خروجی درحال حاضر در حال تجزیه و تحلیل است. پس از دریافت، نتایج کامل اکتشاف به برنامه های اکتشافی ۲۰۲۳ گره می خورد.