بازار هیدروکسید لیتیوم با محدودیت عرضه مواجه شده است
چین رویکرد خود را در زمینه استفاده از باتریهای نیکل کبالت منگنز (NCM) که عمدتا از هیدروکسید لیتیوم بهره میبرند، تغییر داده و به باتریهای لیتیوم آهن فسفات (LFP) که از کربنات لیتیوم استفاده میکنند، روی آورده است. این تغییر، اختلاف قیمت بین این دو ماده را افزایش داده و تولیدکنندگان را به استفاده از کربنات به جای هیدروکسید ترغیب کرده است.
اختلاف قیمت بین کربنات لیتیوم و هیدروکسید لیتیوم، بسیاری از تولیدکنندگان را به تبدیل هیدروکسید به کربنات سوق داده است. این امر، عرضه هیدروکسید را محدود کرده و قیمت آن را افزایش داده است.
از ماه ژوئن ۲۰۲۳، کربنات لیتیوم به طور پیوسته با قیمتی بالاتر از هیدروکسید معامله شده که نشاندهنده تغییر روند بازار به نفع کربنات است. افزایش این اختلاف قیمت نیز تولیدکنندگان بزرگ را به تبدیل حجم قابلتوجهی از هیدروکسید به کربنات لیتیوم وادار کرده است.
به گفته یک بازرگان، دستکم ۶ تولیدکننده بزرگ نمکهای لیتیوم، بخشی از خطوط تولید هیدروکسید خود را به تولید کربنات اختصاص دادهاند؛ هرچند این منبع، جزئیاتی در مورد میزان کاهش تولید هیدروکسید ارائه نکرد.
دو تولیدکننده لیتیوم مستقر در چین نیز بیان کردند که برخی از خطوط تولید خود را از هیدروکسید به کربنات تغییر دادهاند. علاوهبراین، چند تولیدکننده دیگر نیز اظهار داشتند که هیدروکسید موجود خود را به کربنات تبدیل کردهاند.
یک تولیدکننده لیتیوم چینی مطرح کرد: هزینه تبدیل هر تن هیدروکسید به کربنات برای یک تبدیلکننده لیتیوم چند هزار یوان است. در حال حاضر، اختلاف قیمت بین این دو ماده به قدری زیاد شده که تبدیل آن از نظر اقتصادی مقرون به صرفهتر است.
یک معاملهگر لیتیوم چینی نیز اظهار داشت: برای تولیدکنندگانی که ظرفیت تبدیل ندارند، هزینه تبدیل هر تن هیدروکسید به کربنات کمی بیش از ۱۰ هزار یوان است.
فعالان بازار اظهار داشتند که کاهش موجودی هیدروکسید تولیدکنندگان، خرید و تبدیل آن به کربنات را در بازار نقدی، به ویژه با توجه به تبدیل هیدروکسید به کربنات توسط خود تولیدکنندگان لیتیوم به دلیل افزایش حاشیه سود دشوار کرده است.
یک تولیدکننده لیتیوم چینی نیز گفت: ما برای کسب سود بیشتر، هیدروکسید خود را به کربنات تبدیل میکنیم؛ نه اینکه آن را بفروشیم تا دیگران از تبدیل آن سود ببرند.
علاوه بر محدودیت عرضه، افزایش هزینههای تولید نیز عامل مهم دیگری در افزایش قیمت هیدروکسید لیتیوم است. یک معاملهگر دیگر لیتیوم چینی مطرح کرد: با قیمتهای فعلی لیتیوم هیدروکسید و برای جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان، قیمتهای اسپودومن نباید از ۷۳۰ دلار به ازای هر تن فراتر رود.
تولیدکنندگان لیتیوم چینی به «Fastmarkets» گفتند که در حال حاضر به دلیل قیمت بالای اسپودومن، تولید هر تن هیدروکسید لیتیوم برای آنها زیانده است.
یکی از تولیدکنندگان بزرگ کاتدهای نیکل کبالت منگنز (NCM) به «Fastmarkets» اطلاع داد که اخطاری مبنی بر لغو قراردادهای تحویل ماه دسامبر از یکی از تامینکنندگان هیدروکسید خود دریافت کرده است.
وی با اشاره به اینکه هدف واقعی آنها از لغو این قراردادها افزایش قیمتهاست، خاطرنشان کرد: پیشنهادات جدید هیدروکسید از سوی این تامینکننده و سایر تامینکنندگان، از ۷۰ هزار یوان در هر تن فراتر رفته است. به گفته یکی از بازرگانان، در حال حاضر تامینکنندگان هیدروکسید لیتیوم تخفیفهای ۷ درصدی را که پیشتر برای قراردادهای بلندمدت ارائه میدادند، لغو کردهاند.
تقاضای ضعیف برای باتریهای نیکل کبالت منگنز در چین طی دو سال گذشته، بر مصرف لیتیوم هیدروکسید تاثیر منفی گذاشته است. در مقابل، رشد سریع بخش ذخیرهسازی انرژی، بخشی از کاهش تقاضا برای خودروهای برقی را جبران کرده و تقاضا برای باتریهای لیتیوم آهن فسفات (LFP) و کربنات لیتیوم را افزایش داده است.