نماینده سابق ایران در اوپک مطرح کرد:

ریل‌گذاری‌های توسعه پتروپالایشگاه‌ها!

ریل‌گذاری‌های توسعه پتروپالایشگاه‌ها!

پتروپالایشگاه‌ها واحدهای صنعتی بزرگی هستند که از ترکیب پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها ایجاد می‌شوند. در کشورهای پیشرفته، این واحدها از یکدیگر جدا نیستند و در کنار هر پالایشگاه یک واحد پتروشیمی ایجاد شده است. دلیلش این است که ترکیب این واحدهای صنعتی می‌تواند در نهایت به تولید محصولاتی منجر شود که استفاده فراوانی در صنایع دارند و از ارزش افزوده بالایی برخوردار هستند.

 به گزارش خبرنگار«تعادل»، ما به عنوان کشوری که منابع اولیه و خام پتروپالایشگاه‌ها را در اختیار داریم، باید به سمت توسعه این واحدهای صنعتی در کشورمان گام‌برداریم. در مجلس ریل‌گذاری‌های لازم برای این کار انجام شده است. قانون تنفس خوراک و امکان تهاتر روازنه ۱۵۰ هزار بشکه نفت با تجهیزات پتروپالایشگاهی در همین راستا مصوب شده‌اند.

متأسفانه تا کنون مصوبات قانونی مرتبط با توسعه پتروپالایشگاه‌ها اجرایی نشده‌اند. همین امر نگرانی کارشناسان را در ارتباط با از دست دادن مزیت‌های این واحدهای صنعتی پرسود در کشور افزایش داده است. حالا باید منتظر شویم و ببینیم که دولت آتی و وزارت نفت دولت چهاردهم چه برنامه‌ای برای اجرای مصوبات مجلس و برنامه هفتم توسعه در زمینه پتروپالایشگاه‌ها دارند. نظرات محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران را در اوپک در ادامه می‌خوانید. خطیبی با اشاره به این موضوع که توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور یک ضرورت است و منافع سرشاری برای‌مان دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل»، تصریح کرد: از ابعاد مختلف می‌توان به مزیت‌های پتروپالایشگاه‌ها توجه کرد. اولین موضوع این است که این واحدهای صنعتی ارزآوری بالایی برای کشور ایجاد خواهند کرد. در پتروپالایشگاه‌ها امکان تولید محصولات و فرآورده‌های گوناگونی وجود دارد که از ارزش افزوده بالایی برخوردارند. همین امر موجب می‌شود که توسعه پتروپالایشگاه‌ها به افزایش درآمدهای کشور منجر شوند. وی ادامه داد: پتروپالایشگاه‌ها به لحاظ مقابله با تحریم‌ها نیز برای‌مان مزیت دارند. صادرات نفت که در مقادیر عظیم و با تانکر و کشتی انجام می‌شود، به راحتی قابل ردیابی و تحریم است. اما محصولات پتروپالایشگاهی در مقادیر اندک قابل صادرات هستند. همین امر باعث می‌شود که رهگیری آنها سخت باشد. از سوی دیگر، بازارهای هدف تولیدات پتروپالایشگاهی بسیار وسیع هستند و این امر نیز بر کاهش خاصیت تحریم‌پذیری این محصولات اضافه می‌کند .نماینده سابق ایران در اوپک همچنین خاطرنشان کرد: بسیاری از تولیدات پتروپالایشگاه‌ها در داخل کشور و در صنایع مختلف قابلیت مصرف دارند. در حال حاضر، این نیازها را از خارج از کشور تأمین می‌کنیم. با توسعه پتروپالایشگاه‌ها می‌توانیم نیاز صنایع داخلی را از این طریق برآورده کنیم و نیاز به واردات و خروج ارز از کشور را کاهش دهیم. به این ترتیب، رونق اقتصادی و صنعتی را می‌توانیم به مزیت‌های توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور اضافه کنیم.

خطیبی گفت: با توجه به تمامی آنچه در بالا گفته شد، اهمیت و ضرورت راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها در کشور بر کسی پوشیده نیست. نیاز است دولت چهاردهم برنامه دقیق و حساب شده‌ای در زمینه توسعه پتروپالایشگاه‌ها داشته باشد و عزم جدی خود را در این زمینه نشان دهد.وی ادامه داد: توسعه پتروپالایشگاه‌ها نیاز به سرمایه، زمان و تکنولوژی دارد. در زمینه جذب سرمایه، ریل‌گذاری‌های لازم در مجلس صورت گرفته است. قانون تنفس خوراک که قرار است به عنوان یک مشوق در راستای جذب سرمایه‌گذاران به توسعه پتروپالایشگاه‌ها عمل کند، بسیار کمک‌کننده خواهد بود. اجرای این قانون ضرورت دارد و باید در دستور کار باشد.

نماینده سابق ایران در اوپک خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان توانمندی‌های بالایی دارند و می‌توانیم از توان آنها در توسعه پتروپالایشگاه‌ها استفاده کنیم. از شواهد این طور برمی‌آید که امکان تحقق توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور وجود دارد. بسترهای لازم برای این کار مهیا شده است و تنها نیاز به عزم حاکمیتی داریم تا این واحدهای صنعتی پرسود را در کشور داشته باشیم.

خطیبی گفت: امکان تهاتر روزانه ۱۵۰ هزار بشکه نفت با تجهیزات پتروپالایشگاهی مصوبه مجلس وجوددارد و تبدیل به یک قانون شده است. اجرای این طرح بسیار مفید خواهد بود و به توسعه پتروپالایشگاه‌ها در شرایط تحریم کمک می‌کند. در شرایطی که به لحاظ منابع مالی در مضیقه هستیم، تهاتر روش مناسبی برای دسترسی به تجهیزات مورد نیاز پتروپالایشگاه‌هاست.

وی ادامه داد: امیدواریم برنامه هفتم توسعه بر خلاف برنامه‌های قبلی اجرایی شود و کشور از مزیت‌های طرح‌هایی که در این برنامه پیش‌بینی شده است، بهره‌مند شود. متأسفانه میزان اندکی از برنامه‌های قبلی توسعه اجرایی شدند، امیدواریم این اتفاق برای برنامه هفتم توسعه نیفتد.

نماینده سابق ایران در اوپک خاطرنشان کرد: مطالبه مصوبات مجلس و برنامه هفتم توسعه در خصوص توسعه پتروپالایشگاه‌ها از وزیر پیشنهادی نفت یک مطالبه قانونی است. چه وزیر پیشنهادی این موضوعات را در برنامه‌هایش داشته باشد یا نداشته باشد، بر اساس قانون باید به اجرای این مصوبات بپردازد و در راستای توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور گام بردارد.

 

نظر شما