مدیرعامل فولاد مبارکه در نشست با مدیران مسوول رسانه‌های تخصصی تشریح کرد:

پنج رویکرد برای پیشبرد فولاد مبارکه

پنج رویکرد برای پیشبرد فولاد مبارکه

مدیرعامل فولاد مبارکه در نشست خبری با مدیران مسوول رسانه‌های تخصصی حوزه صنایع معدنی کشور در روز دوشنبه ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۳ در دفتر مرکزی تهران این شرکت، عنوان کرد: فولاد مبارکه را با پنج رویکرد در مسیر موفقیت بیشتر قرار دادیم که می‌تواند الگویی برای سایر شرکت‌های دیگر در داخل کشور باشد.

«محمدیاسر طیب‌نیا» مدیرعامل فولاد مبارکه در ابتدای سخنان خود با برشمردن اصول دموکراسی تصریح کرد: در نظریات توسعه، دموکراسی بر چهار رکن استوار است، نخست، قانون اساسی، دوم نظام پارلمانی یا مجلس، سوم احزاب و چهارم رسانه. در حقیقت رکن چهارم دموکراسی همان رسانه‌ها هستند. اگر رکن چهارم دموکراسی کار خود را به‌ درستی انجام بدهد، می‌تواند ابزار شفافیت محسوب شود و زمینه اتفاقات خوبی را در جامعه رقم بزند.

هزاروهشتادمین روز در فولاد مبارکه

طیب‌نیا در ادامه خاطرنشان کرد: امروز باید جوابگوی کار‌های کرده و نکرده خود باشیم. من امروز هزاروهشتادمین روزی است که در فولاد مبارکه انجام وظیفه کرده‌ام. البته پیش از آن نیز در فولاد مبارکه مشغول به فعالیت بوده‌ام. روزی که سکاندار فولاد مبارکه شدم، بر این باور بودم که این شرکت به تغییراتی نیاز دارد؛ هرچند فولاد مبارکه شرکت موفقی است، اما نیازمند اتفاقات جدیدی است؛ بنابراین رویکرد‌هایی را در فولاد مبارکه اتخاذ و برای آن پنج مسیر تعیین کردیم.

پنج رویکرد برای پیشبرد فولاد مبارکه

طیب‌نیا در ادامه با اشاره به پنج رویکردی که برای فولاد مبارکه در پیش گرفته، بیان کرد: مسیر‌های مسوولانه، سبز، نوآورانه، پیشران و متعالی برگرفته از یک استراتژی است که این استراتژی مسیر استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها، توسعه متوازن، نوآوری و استراتژی در حوزه سرمایه‌های انسانی به‌ شمار می‌روند.

چالش‌های دردساز

وی در ادامه یادآور شد: در همان روز‌های ابتدای کار با حواشی و چالش‌های بسیاری روبرو بودیم، برای نمونه یکی از مسائل موضوع تفحص از فولاد مبارکه بود؛ به همین دلیل ما حتی در انتخاب پیمانکار پروژه با مشکل مواجه بودیم. فولاد مبارکه زیر ذره‌بین رفت و این امر سبب شد ما نتوانیم به‌ راحتی تصمیم به کار کارشناسی بگیریم.

استفاده از ظرفیت‌های حداکثری

مدیرعامل فولاد مبارکه با تاکید بر این موضوع که مسیر متعالی استفاده از ظرفیت‌های حداکثری است، افزود: با توجه به پنج استراتژی که در پیش گرفتیم هم‌ اکنون بعد از سه سال به نتیجه رسیده‌ایم و معتقدیم که این پنج استراتژی رمز موفقیت است و ضروری است که در تمام صنایع کشور پیاده شوند. ما به این مساله ایمان داریم که فولاد مبارکه می‌تواند یک الگو برای مسیر موفقیت باشد.

طیب‌نیا افزود: در مسیر متعالی، صرف اینکه ما ۱۰ میلیون تن فولاد تولید کنیم، نبوده است. مسیر متعالی برای ما در این بوده که موفق عمل کنیم و به جامعه امید تزریق کنیم؛ بنابراین فولاد مبارکه در همان روز‌های اول، جزو واحد‌هایی بوده که هر ماه اتفاق مثبتی در آن روی داده و همواره درصدد بوده که پمپاژ مثبتی در جامعه داشته باشد. باید دید تا چه حد موفق شده‌ایم این اتفاقات مثبت را به جامعه منتقل کنیم.

بیش از صددرصد ظرفیت خود کار کردیم

وی در ادامه افزود: ما تنها مجموعه‌ای فولادی و حتی در میان شرکت‌های صنایع انرژی‌بر بودیم که طی دو سال گذشته با وجود محدویت‌های انرژی، قادر شدیم با صددرصد ظرفیت خود کار کنیم. هرچند سال گذشته به‌ دلیل محدودیت‌های گاز و برق یک میلیون تن تولید را از دست داده‌ایم. با این وجود در بازه‌های زمانی و در زمان تعمیرات، استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها را داشته‌ایم. ما تنها مجموعه‌ای هستیم که با وجود محدویت‌ها با صددرصد ظرفیت و حتی بالاتر از آن کار کرده‌ایم. اگر ضریب بهره‌برداری در صنعت فولاد ۷۰ درصد باشد، ما بالاتر از صددرصد خود کار کرده‌ایم، این در حالی است که سایر واحد‌های فولادی بین ۴۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت خود کار کرده‌اند. در سایر صنایع که اوضاع میانگین ضریب بهره‌برداری به‌ شدت پایین‌تر است.

مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: نخستین استراتژی ما این بود که از ظرفیت‌ها استفاده حداکثری داشته باشیم. در این مسیر طی سه سال گذشته به‌ طور متوسط ما هر ماه یک محصول جدید و در مجموع حدود ۳۶ تا ۳۷ محصول جدید به بازار ارائه کرده‌ایم و این به معنای استفاده حداکثری از ظرفیت‌هاست. همچنین ما سال گذشته صادرکننده نخست کشور در صادرات غیرنفتی شدیم. در شرایطی که کشور به ارزآوری نیاز دارد، در حقیقت انجام وظیفه کرده‌ایم. این موضوع جشن دارد، اما رسانه‌ها این موضوع را پررنگ نکردند. آنچه در رسانه و در بین جامعه باید مطرح شود، این فضای مثبت‌آفرین است.

طیب‌نیا در ادامه خاطرنشان کرد: ما حتی یک دلار خارج از سامانه نفروخته‌ایم، در حالی‌ که حدود ۴۰ هزار تومان میانگین نرخ فروش ارز ما بوده است. یک مجموعه که قادر شده در شرایط سخت اهداف توسعه‌ای خود را محقق کند؛ اما فضای غالب رسانه منعکس‌کننده این امر نبوده است.

توسعه متوازن کمی و کیفی

وی در ادامه خاطرنشان کرد: استراتژی دوم ما بحث پیشران و توسعه متوازن کمی و کیفی بوده است. فولاد مبارکه جهت تحقق این استراتژی بیش از هزار روز گذشته چند اتفاق مهم را رقم زده است؛ برخی از این اتفاق‌ها برای نخستین‌بار در کشور رقم خورده است.

تاسیس نیروگاه

مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: با برخی شرکت‌ها وارد حوزه تامین انرژی و تاسیس نیروگاه شدیم. در این راستا فولاد مبارکه از برخی کارشناسان زیمنس دعوت به عمل آورد و آنها در تعجب بودند که ما چگونه قادر شده‌ایم طی ۱۸ ماه تست‌های خود را پاس کنیم و نیروگاه تاسیس کنیم. در این شرایط که پروژه‌های نیروگاهی دو و سه ساله، پنج ساله می‌شوند، اما در طول ۱۸ ماه برای فولاد مبارکه این موضوع رقم خورده است. هم‌ اکنون نیروگاه ما تولید برق دارد و انشاءالله افتتاح رسمی آن نیز خواهیم داشت. همچنین در زمینه نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی، ماه آینده شاهد افتتاح ۲۰ مگاوات آن را خواهیم بود و ماه آینده برق‌گیری از آن را آغاز خواهیم کرد و قول می‌دهم هر ماه ۲۰ مگاوات جدید وارد مدار کنیم، این در حالی است که تولید ۲۰ مگاوات خود نیازمند یک نیروگاه است که تاسیس آن حدود دو سال طول می‌کشد. امیدواریم سال آینده این پروژه را به مرحله قابل قبولی برسانیم.

طیب‌نیا در ادامه با اشاره به این موضوع که توسعه متوازن حرکت به سمت محصولات کیفی است، گفت: در سراسر کشور ۲۰ پروژه در قالب ۲۰ میلیون دلار در سراسر کشور سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. با این وجود از رسانه‌ها انتظار داریم، محدویت‌ها را بیان کند، اما شاهد هستیم در رسانه‌ها مسائلی مطرح می‌شود که مانع حرکت پرسرعت ماست. در حالی‌ که رسانه باید روشنگری کند و کمک حال صنعت باشد. در رسانه‌ها کارشناسانی در صنعت فولاد هستند که مطالبی عنوان می‌کنند که واقعا کارشناسانه نیست.

فولاد مبارکه در مسیر نوآورانه

وی افزود: در مسیر نوآورانه نیز فولاد مبارکه نمره یک کشور را دارد. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در دولت قبل و کنونی این مطلب را تایید می‌کنند. نوآوری ضامن موفقیت‌های ماست و فولاد مبارکه در این حوزه حرکت جدی خود را شروع کرده است. ما سال گذشته با هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خطرپذیر در حوزه فرآیند‌ها و کسب‌وکارها، تعاملات با دانشگاه‌ها انجام داده‌ایم. امسال نیز قرار است این سرمایه‌گذاری افزایشی شود و به عدد قابل قبولی برسد. اگر بخواهیم در رقابت‌های جهانی دوام بیاوریم، باید در این مسیر پیش برویم و فولاد مبارکه در این حوزه الگو است.

مدیرعامل فولاد مبارکه ادامه داد: مسیر بعدی ما، مسیر سبز بود و حرکت‌هایی که فولاد مبارکه باید در حوزه پایداری انجام می‌داد که این اتفاق افتاده است و بیش از ۲ میلیون دلار پروژه با حوزه محیط زیست تعریف کرده‌ایم. پروژه‌های که در حوزه انرژی تعریف کرده‌ایم، سالانه ۲.۵ میلیون تن کاهش تولید co۲ را به‌ واسطه راندمان نیروگاه خورشیدی و گازی برای ما به همراه خواهد داشت. همچنین پروژه‌هایی در فولاد مبارکه در زمینه مصرف آب تعریف شده و جمع‌آوری پساب‌ها را در ۶ شهر انجام داده‌ایم. اتفاقاتی از این دست در فولاد مبارکه زیاد داریم. سال گذشته مرکزی را با منابع طبیعی و فولاد مبارکه ایجاد کردیم که سالانه سه میلیون نهال تولید می‌کند و این نهال‌ها در مناطق مختلف استان اصفهان کاشت می‌شود. در این راستا سال گذشته صد هکتار را درختکاری کردیم.

در مسیر مسوولانه مترقی

طیب‌نیا در ادامه افزود: مسیر آخر ما مسوولیت‌های اجتماعی است که فولاد مبارکه در این زمینه نیز پیشران است. طی سه سال اخیر در مسیر مدل مترقی مسوولیت‌های اجتماعی گام برداشته‌ایم. مدل فولاد مبارکه از مدل بسیاری از شرکت‌های پیشرو دنیا، پیشروتر و مترقی‌تر است. ما در حوزه مسیر مسوولانه اتفاقات خوبی را در فولاد مبارکه رقم زده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در مسیر مسوولانه سه رویکرد اصلی در پیش‌ گرفته‌ایم، گفت: یک رویکرد ما کار علمی مبتنی بر آبادانی مناطق محروم و روستا‌ها است که برای ۱۵۰ روستا این سند را طراحی کرده‌ایم.

در این رویکرد نقاط قوت و ضعف و استعداد‌ها و ظرفیت این مناطق را بررسی کرده‌ایم. اینکه در یک روستا چه تعداد فارع‌التحصیل در رشته‌های مختلف دارند و انواع کشت و آب مورد استفاده کشت روستا را مورد بررسی قرار داده‌ایم. در نهایت برای روستا چشم‌اندازی برای سال ۱۴۱۰ تعریف کرده‌ایم. برای این منظور مردم پای کار آمده‌اند.

مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: رویکرد دوم ما بحث توانمندسازی بوده است. ما به جای دادن ماهی به مردم، سعی کردیم به مردم ماهی‌گیری یاد بدهیم. در روستا‌های مختلف برای تربیت معلمان و مربیان دوره‌های مختلف برگزار کرده‌ایم. در حوزه دامداری، واکسیناسیون دام و آموزش دام و کشاورزی و آموزش کشاورزان و توزیع کشت و بذر مناسب و ... انجام دادیم. در منطقه راندمان کشاورزانی که آموزش دیده بودند، ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته خود ارتقا یافته بودند. در حوزه آب، آبچرخی آب و احیای قنات‌ها را آموزش داده‌ایم. برای این امور تیم‌هایی را با منابع فولاد مبارکه شکل داده‌ایم.

طیب‌نیا ادامه داد: رکن سوم فولاد مبارکه در مسیر مسوولانه در کنار توانمندسازی جلب مشارکت مردمی بوده است؛ امری که امسال شعار آن داده شد، ما از سال قبل این اقدام را آغاز کردیم. در ابتدا تا انتها مشارکت مردم را جلب کرده‌ایم. این اتفاق می‌تواند در کشور الگو باشد. جلب مشارکت به روش سند بوده است. یعنی افراد علمی را در کنار خود مردم قرار داده‌ایم از بهیاری، مدارس تا مراکز فرهنگی تا تبدیل سند پیشرفت برای آنها را تعریف کرده‌ایم، به‌ گونه‌ای که قابل اتکا باشد. در این راستا احیای قناعت‌ها تبدیل به پروژه شد. در حوزه دام نیز واکسیناسیون انجام شد که منابع مالی آن از فولاد مبارکه بود. یا در احیای هنرستان‌ها به کمک آموزش و پرورش سال گذشته ۵ هنرستان تکمیل یا تجهیز کرده‌ایم. یک پروژه نیز برای آموزش معلمان و مربیان فنی و حرفه‌ای داریم. در حوزه نوآوری سعی کرده‌ایم یک زیست بوم ایجاد کنیم که در آن ترقی و رشد مناطق محروم باشد. یا رویدادی دو روزه در ۳۰ روستا از کودک ۴ ساله تا پیرمرد ۷۰ ساله برگزار کردیم که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد آنها با حضور خانم‌ها بودند که در ۱۶ رشته مختلف صنایع دستی و هنری به آنها آموزش داده‌ایم. یا پیش از این برای افزایش راندمان ۲۵۰ نفر از کشاورزان منطقه لنجان اصفهان که برنجکار هستند، آموزش داشته‌ایم که ۴ روز آنها را به استان گلستان فرستاده‌ایم تا نوعی از روش کشت برنج را یاد بگیرند که راندمان آن دو برابر و مصرف آب آن یک‌سوم است. این موارد و پروژه‌ها مسیر مسوولیت اجتماعی است که ما در پیش‌ رو گرفته‌ایم؛ این در حالی است که در سنوات قبل یک میزان پول به کمیته امداد می‌دادیم، اما دو سال است که دیگر این روال را نداریم و پروژه مشارکتی تعریف می‌کنیم تا بتوانیم از بحث هم‌افزایی بهره بگیریم. در حال حاضر در حال مدل کردن مسوولیت‌های اجتماعی هستیم.

رسانه مسوولیت اجتماعی دارد

وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که رسانه نیز مسوولیت اجتماعی دارد، گفت: مسوولیت رسانه صرفا این نیست تا اخباری را منتشر کند. رسانه دارای مسوولیت اجتماعی است که این مسوولیت بالاتر از انتشار اخبار است؛ چراکه این رسانه است که باید در جامعه شفافیت ایجاد کند و اگر الگوی موفق و امیدآفرینی در جامعه وجود دارد، باید آن را با بیان شیوا مطرح کند. اگر در جای شبهه‌افکنی می‌شود باید با بیان تخصصی شفاف‌سازی کند. نه اینکه تنها اخبار روابط عمومی را منعکس کند.

برای نمونه در هجمه‌ای که علیه فولاد مبارکه شد، کدام رسانه به میدان آمد. کدام رسانه به این موضوع که سود فولاد مبارکه بالاست، جواب داد.

سودآوری فولاد مبارکه برای اقتصادی ملی است

مدیرعامل فولاد مبارکه با تاکید بر این موضوع که سودآوری فولاد مبارکه برای اقتصادی ملی ارزشمند است، گفت: چرا باید سودآوری فولاد مبارکه را با دید منفی مطرح کرد؛ انتظار این است که این پرسش مطرح شود که چرا بقیه مانند فولاد مبارکه سود نمی‌دهند. همه شرکت‌ها باید مثل مبارکه سودده و پیشرو باشند. آیا آرامکوی عربستان باعث افتخار این کشور نیست. آیا سامسونگ و ال‌جی باعث افتخار کره‌جنوبی نیستند. آیا شرکت‌های چینی باعث افتخار این کشور نیستند. اگر قرار باشد شرکتی مانند آرامکو، سامسونگ، ال‌جی، جنرال الکتریک و ... که درآمد هر یک از آنها از درآمد جی‌دی‌پی نفت ما بالاتر است، در کشور داشته باشیم، نباید از شرکت‌های موفق در داخل حمایت کنیم؟ چه شرکت‌هایی در کشور ما می‌توانند به این مقام‌ها برسند. اگر قرار است به اقتصاد بدون نفت برسیم، کدام بنگاه است که می‌تواند درآمد نفتی ما را با بیش از یک دهه پشت‌سر بگذرد. غیر از اینکه مبارکه و امثال این شرکت‌ها بیایند و این مسیر را طی کنند و ما را به آن نقطه برسانند. من این موضوع را مسوولیت‌های اجتماعی رسانه‌ها می‌دانم. رسانه‌ها نباید اجازه بدهند که به حریم مقدس تولید در کشور تجاوز شود و عده‌ای رسانه‌نما و کارشناسان نابلد این حریم تولید را بشکنند. اگر کسی به این حریم تجاوز کرد، این رسانه است که باید از آن با بیان شیوا و غیرت ایرانی دفاع کند.

 

نظر شما