ضرورت توسعه حمل ریلی
محمد حیدرزاده - فعال صنعت سرب و روی

نبود تناسب میان توسعهیافتگی صنعت حملونقل و سایر صنایع در دهههای اخیر به چالشی جدی بدل شده است. توسعهنیافتگی صنعت حملونقل به افت قابلتوجه ایمنی در این بخش منجر میشود و مخاطرات بسیاری را برای مردم بهدنبال خواهد داشت. در حالت کلی، انتظار میرود همپای احداث رشد و توسعه معدن یا صنایعمعدنی در یک منطقه، زیرساختهای مناسب برای فعالیت آن نیز، تامین شود. تامین دسترسی مناسب و کافی و توسعه مسیر حملونقل پیرامون محل احداث صنایع متناسب با ظرفیت تولید و تجارت آنها، ضروری است. اما باید اقرار کرد که در طول سالیان گذشته نسبت به این ضروریات، بیتوجهی شده است.
فعالیت در حوزه معدن و صنایع وابسته به آن، نیازمند تامین زیرساختهای حملونقل است. حمل در کسبوکارهای موردبحث از انتقال مواد معدنی آغاز میشود و تا تولید محصول نهایی ادامه مییابد. بااینوجود توسعهنیافتگی زیرساختهای حمل در بخش معدن و صنایعمعدنی، چالشهایی را برای فعالان صنعتی بههمراه دارد.بخش بزرگی از انتقال و جابهجایی بار در حوزه معدن و صنایع وابسته به آن با کمک حمل جادهای انجام میشود. بااینوجود تعداد کامیونها و تریلیهای کمپرسی برای حمل بار، بهشدت محدود است. همین موضوع نیز، انتقال بار فعالان بخش معدن و صنایع وابسته به آن را کند و محدود میکند. حیدرزاده گفت: این دست محدودیتها در برخی از فصول سال همچون تابستان که انتقال محصولات کشاورزی، بیشتر میشود شدت مییابد و عملا روند فعالیت صنایع را تحتتاثیر منفی قرار میدهد.
علاوه بر این، هرساله و در مقاطع مختلف شاهد برگزاری اعتصابات گسترده استانی، منطقهای و حتی کشوری از سوی فعالان صنف حمل جادهای هستیم. این اعتصابات فرآیند حمل و جابهجایی فعالان بخش معدن و صنایع وابسته به آن را تشدید میکند.ظرفیتهای صنعت لجستیک ما در طول سالهای گذشته بهشدت قدیمی و فرسوده شده است. همین موضوع نیز عملا فشار مضاعفی را به بخش حملونقل تحمیل میکند. ظرفیت ساخت و تولید ماشینآلات سنگین در کشور محدود است. همزمان باتوجه به شرایط اقتصادی و تحریمی، امکان واردات و نوسازی این ناوگان فرسوده وجود ندارد، بنابراین امکانی برای بازسازی این شرایط وجود ندارد.
حملونقل ریلی از مزیتهایی در مقایسه با حمل جادهای برخوردار است. از جمله آنکه امکان انتقال بار بهطورگسترده فراهم میشود. علاوه بر این هزینه جابهجایی محصول نیز بهشدت کاهش خواهد یافت. بااینوجود کشور ما در تامین زیرساختهای حمل ریلی با محدودیتهایی روبهرو است و همین موضوع نیز عملکرد صنایع را تحتتاثیر منفی قرار میدهد.البته در برخی از استانها، امکانات حمل ریلی وجود دارد، بااینحال استفاده از این زیرساختها باتوجه به محدودیتهایی که در این بخش شاهد آن هستیم، آنقدرها هم ارزان نیست. علاوه بر این، ترافیک بار برای حمل مواد معدنی و صنایعمعدنی در برخی محورها قابلتوجه است و همین موضوع نیز چالشزا است. علاوه بر این، زیرساختهای حملونقل ریلی اعم از تنوع واگنها، وجود ایستگاهها، باراندازها، باسکولها و سایر تجهیزات موردنیاز در ایستگاهها بهاندازه کافی نیست.تامین زیرساختهای حملونقل متناسب با ظرفیت بخش معدن و صنایع وابسته به آن، وظیفه دولت است. بااینوجود سیاستگذاران در طول دهههای گذشته از سرمایهگذاری کافی در این بخش غفلت کردهاند. در نتیجه از یکسو هزینه قابلتوجه و مضاعفی به صنایع تحمیل میشود. از سوی
دیگر نیز، تامین مواد اولیه موردنیاز صنایع نیز باتوجه به کمبودهای یادشده، زمانبر خواهد شد.در سالهای اخیر و بهدنبال افزایش قابلتوجه هزینه انرژی، نرخ جابهجایی بار نیز افزایش یافته است، بدینترتیب با رشد نرخ جابهجایی مواد معدنی، مشکلات جدیدی به این فعالان بخش معدن و صنایع وابسته به آن تحمیل میشود، بنابراین اصلاح و توسعه زیرساختهای حملونقل از سوی دولت و سیاستگذاران ضروری بهنظر میرسد.رعایت مسائل ایمنی، مهمترین مسئله در انجام کارها است؛ بهعنوانمثال در حمل جادهای مسئله اصلی در حوادث و تصادفات، عموما کمبود مهارت و نقص در آموزش رانندگان و رعایت نکردن قوانین از سوی آنان است، اما در عرصه بازار رقابتی کنونی، تنها سازمانها و صنایعی به موفقیت دست خواهند یافت که در زمینههای خدماتی از استانداردهای مرتبط و متناسب با نوع و ماهیت کارشان پیروی کنند و خود را هرچه بیشتر در راستای تحقق اهداف استانداردهای موردنظر قرار دهند. با رشد روزافزون فناوری و ماشینی شدن، هر روز شاهد آمار بالای حوادث صنعتی و اتلاف سرمایههای انسانی و مادی در کشور هستیم؛ بنابراین نیاز به استانداردهای ایمنی و بهداشت حرفهای بیشازپیش احساس
میشود. چنانچه سازمانها از حدود مشخصشده تجاوز کنند، مشکلاتی بیشمار و در نهایت ضرر و زیان جبرانناپذیری برایشان رقم میخورد.