وضعیت روز نمودار قیمت آهن کیلویی

وضعیت روز نمودار قیمت آهن کیلویی

قیمت آهن یکی از مسائل تعیین‌کننده در بازار هر کشور است چراکه این محصول استفاده‌های فراوانی در بخش‌های مختلف چرخ اقتصادی و تولیدی یک کشور دارد؛ از کشاورزی و ساخت‌وساز گرفته تا صنایع سبک و سنگین و حتی کسب‌وکارهای کوچک.

برای همین است که اطلاع از قیمت این کالای مهم در تعیین قیمت نهایی مسکن، ساختمان، تجهیزات صنعتی و خودرو نقش دارد و تمام کسانی که به‌نحوی با بازارهای مربوط به این موارد سروکار دارند چاره‌ای ندارند جز اینکه همیشه نمودار قیمت آهن کیلویی را چک کنند و از قیمت روز آهن کیلویی و گندله و شمس و تیرآهن مطلع باشند.

در این مقاله می‌خواهیم همین موضوع مهم بپردازیم و بگوییم اولا نمودار قیمت آهن کیلویی در حال حاضر چه وضعیتی دارد، دوم اینکه تحلیل چارت‌های قیمتی چه نشانه‌هایی از رفتار بازار نشان می‌دهند و بازار آهن آلات در ایران چه وضعیتی خواهد داشت و سوم اینکه چطور باید بر اساس نمودار قیمت آهن کیلویی اقدام به خرید کرد که نه‌تنها ضرری متحمل نشد بلکه بیشترین سود ممکن را هم کسب کرد.

اگر شما هم جزء دست‌اندرکاران پروژه‌های ساختمانی، مسئولان شرکت‌های ساخت و تجهیز واحدهای صنعتی یا فعال بازار آهن هستید، این مطلب را از دست ندهید.

 

نمودار قیمت آهن کیلویی در حال حاضر

نمودار قیمت آهن در حال حاضر نشان می‌دهد که وضعیت این بازار مناسب است و با توجه به اینکه قیمت جهانی سنگ آهن قیمت نسبتاً پایینی در مقایسه با چند ماه گذشته دارد و افت قابل توجهی را تجربه کرده است و با توجه به ثابت بودن عرضه و تقاضا در داخل کشور، اکنون قیمت آهن کیلویی تقریباً در بیشتر کالاهای حوزه آهن آلات چند ماه است که روند ثابتی دارد و در برخی محصولات کاهش قیمت، ارزش آن‌ها را به همان سطح قیمتی سال گذشته رسانده است.

برای مثال، بیایید در گروه تیرآهن که یکی از پرمصرف‌ترین دسته محصول آهن‌آلات است، نمودار قیمت چند نمونه را با هم بررسی کنیم:

2.jpg

در نمودار بالا، قیمت تیرآهن ۱۴ ذوبی (ذوب آهن اصفهان) در بنگاه تهران را در یک بازه یک ساله می‌بینیم. همانطور که می‌توان مشاهده کرد، این محصول در ابتدای پاییز ۱۴۰۳ با قیمت هر شاخه ۴ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان فروخته می‌شود که با قیمت ۴ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان در همین تاریخ در سال گذشته حدود ۵۰۰ هزار تومان در هر شاخه تفاوت قیمت دارد. البته همانطور که در این نمودار مشخص است، جهش قیمتی اسفند تا اردیبهشت ۱۴۰۲ را نباید نادیده گرفت؛ جهشی که قیمت این تیر آهن را به ۵ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان هم رساند!

مثال دیگر قیمت تیرآهن ۱۶ فایکو در بازار تهران است:

3.jpg

نمودار قیمت این نوع تیرآهن هم نشان می‌دهد که قیمت هر شاخه تیرآهن فایکو سایز ۱۶ در حال حاضر ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که تقریباً برابر با قیمتی است که در اردیبهشت سال ۱۴۰۳ ثبت شده بود و تمام کالاهای بازار آهن جهش فوق‌العاده‌ای را تجربه کرده بودند. تیر آهن ۱۶ فایکو یکی از محصولاتی بود که در روند اصلاح قیمت‌ها همچنان بالا ماند و ریزش قابل توجهی را تجربه نکرد. جالب اینجاست که این محصول در همین زمان در سال گذشته با قیمت ۴ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان مبادله می‌شد یعنی یک اختلاف قیمت ۱ میلیون و ۲۳۰ هزار تومانی برای هر شاخه تیرآهن که رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.

البته همه محصولات اینطور نبوده‌اند که افزایش قیمت بالا را تجربه کنند؛ برای مثال، ورق سیاه ۲ میل فولاد مبارکه کاهش قیمت قابل ملاحظه‌ای داشته است که در نمودار زیر می‌توانید نمودار آن را ببینید:

44

به‌وضوح مشخص است که روند تغییر قیمت این محصول گروه آهن‌آلات با روند تغییر قیمت دیگر محصولات مثل تیرآهن متفاوت بوده است.

عوامل مؤثر بر قیمت آهن کیلویی

ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که چه عواملی بر قیمت کیلویی آهن تأثیر دارند و اصلاً چرا باید این محصول تغییر قیمت داشته باشد. در این بخش، چند عامل مؤثر بر قیمت عرضه این محصول را لیست می‌کنیم. این عوامل از این قرارند:

  • نسبت عرضه و تقاضا در بازار
  • قیمت جهانی سنگ آهن
  • میزان تولید شرکت‌های تولیدکننده
  • میزان تقاضای موجود برای هر محصول
  • نرخ ارز
  • وضعیت روانی بازار
  • سیاستگذاری‌های و تصمیمات نهادهای دولتی

 

تمام این عوامل می‌توانند اثر خاص خود را داشته باشند. مثلاً در تابستان ۱۴۰۳، به‌دلیل کمبود برق، بسیاری از واحدهای صنعتی تعطیلی‌های گسترده‌ای را تجربه کردند، این امر منجر به کاهش تولید و در نتیجه افزایش قیمت بسیاری از محصولات شد. یا در نظر بگیرید که وضعیت بازار طوری پیش برود که ساخت و ساز مسکن یا سوله‌ها یا احداث واحدهای صنعتی رونق بگیرد، طبیعی است در این شرایط تقاضا برای آهن افزایش چشمگیری خواهد داشت و این افزایش تقاضا در صورت ثابت بودن تولید، موجب افزایش قیمت می‌شود.

55

وضعیت قیمت کیلویی آهن در آینده (ایران)

پیش‌بینی آینده بازار کار ساده‌ای نیست و تابع عوامل مختلفی است به‌ویژه در ایران که این عوامل گاهی اوقات فراتر از دلایل اقتصادی است و وارد حوزه‌های پیچیده‌تری مثل رویدادهای سیاسی و تنش‌های پیچیده بین‌المللی می‌شود.

اما به‌طور کلی می‌توان وضعیت قیمت کیلویی آهن در پاییز ۱۴۰۳ را ثابت و با تغییرات جزئی پیش‌بینی کرد مگر اینکه رویدادهای پیش‌بینی‌نشده‌ای اتفاق بیفتد. برای مثال، در ابتدای مهرماه سال جاری، جنگ اسرائیل و لبنان و ترور سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان بازار را تا اندازه‌ای ملتهب کرد. پس اگر این عوامل را در نظر نگیریم، به‌طور کلی قیمت‌ها نباید جهشی داشته باشند. البته که همیشه محصولات مختلف رفتارهای متفاوتی دارند. برای مثال تیرآهن و ورق به دلیل استفاده در حوزه‌های مختلف و تولید شدن در کارخانه‌های متفاوت، رفتار قیمتی متفاوتی نشان می‌دهند.

66

راهنمای خرید آهن بر اساس نمودار قیمت کیلویی

اگر از کسانی هستید که باید برای نیاز کاری خود محصولاتی مثل میلگرد، تیرآهن، ورق آهنی، لوله یا دیگر آهن‌آلات را خریداری می‌کنید، برای اینکه خرید مناسبی داشته باشید چند نکته را باید در نظر داشته باشید:

  1. همواره نمودار قیمت آهن کیلویی را بررسی کنید؛
  2. از محل معتبر و مطمئن خرید کنید؛
  3. پیش از خرید با کارشناسان فروش با تجربه مشورت کنید.

برای اینکه بتوانید تمام این موارد را یک جا برطرف کنید یک راه ساده این است که با تماس با شماره ۰۲۱۵۴۱۰۳ با کارشناسان فروش مشورت کنید و از شرکت آهن پرایس خرید مطمئن با تضمین انجام دهید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله درباره نمودار قیمت آهن کیلویی صحبت کردیم و گفتیم در حال حاضر در بازار ایران این محصول چه وضعیتی دارد. در ادامه هم به عوامل مؤثر بر قیمت آهن کیلویی صحبت کردیم. در نهایت هم گفتیم برای خرید آهن با قیمت مناسب و با اطمینان باید از کجا خرید کنیم که خریدی مطمئن و بدون ضرر داشته باشیم.

نکته قابل توجه این است که اگر دنبال نمودار قیمت سنگ آهن کیلویی جهانی باشیم می‌توانیم به سایت فلان مراجعه کنیم و اگر دنبال قیمت دیگر محصولات آهنی باشیم، باید بدانیم که هر محصولی را نمی‌توان به‌صورت کیلویی محاسبه کرد چون هر کدام از گروه‌های محصولات آهنی قیمت متفاوتی دارند.

نظر شما