عضو هیات مدیره انجمن صنفی نیروگاه‌های ایران تاکید کرد:

ضرورت استفاده از نیروگاه‌های با بازدهی بالا برای کاهش ناترازی سوخت

عضو هیات مدیره انجمن صنفی نیروگاه‌های ایران گفت: ضروری است با توجه به ناترازی فعلی سوخت در کشور، به سمت واحدهای نیروگاهی راندمان (بازدهی) بالاتر برویم، تا بتوان با سوخت موجود برق بیشتری تولید کنیم.

ضرورت استفاده از نیروگاه‌های با بازدهی بالا برای کاهش ناترازی سوخت

«امیر نریمانی» روز یکشنبه در گفت‌وگویی بر ضرورت افزایش توان تولید نیروگاه ها تاکید کرد و افزود: این افزایش توان نیروگاهی کشور هم باید در بخش افزایش ظرفیت تولید برق با احداث واحدهای جدید اتفاق بیفتد و هم، همزمان باید مسیری انتخاب شود که موجب افزایش راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور شود.

وی خاطرنشان‌کرد: از سوی دیگر با ناترازی در بخش گاز، سوخت و مشکلات تامین سوخت نیروگاه‌ها مواجه‌ایم که با توجه به این ناترازی نیز ضرورت دارد در واحدهای نیروگاهی که از این پس به مدار بهره‌برداری وارد خواهند شد، از فناوری و نیروگاه‌های با بازدهی بالا استفاده شود.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی نیروگاه‌های ایران گفت: کشور در نقطه عطف تغییر مسیر توسعه نیروگاهی از واحدهای کلاس E به واحدهای کلاس F است و مسیر توسعه نیروگاهی به سمت واحدهای کلاس F رفته که راندمان بالاتری دارند و شرکت‌ها می توانند با واسطه قطعات آن را وارد کنند، برخی قطعات و تجهیزات هم پیشتر با قرارداد مستقیم با شرکت زیمنس وارد شده و اکنون نیز برخی شرکت ها درحال تأمین قطعات مورد نیاز این واحدهای جدید هستند.

نریمانی با بیان اینکه صنعت برق کشور به مرحله ای رسیده که از واحدهای کلاس E به سمت واحدهای کلاس F عبور کند، اظهار داشت: باید شناخت بیشتری نسبت به توربین های کلاس F حاصل می شد؛ تعدادی از این واحدها نصب شده و نیروگاه ها با مسائل جدیدی روبه رو شده اند که باید این مسائل هم برای خود نیروگاه ها حل شود، هم شرکت های دیگری که درصدد نصب این واحدها هستند باید با این چالش ها آشنا شوند.

وی افزود: بر این اساس، همایش سالانه کاربران توربین های گازی که امسال با تمرکز بر نیروگاه های کلاس F در روزهای ۲۷ تا ۲۹ آذرماه برگزار می‌شود، رویدادی برای آشنایی با چالش‌های توربین‌های کلاس F و آشنایی با مسیر جدید توسعه نیروگاهی کشور است.

مدیرعامل نیروگاه «شهید محمد منتظری» اصفهان خاطرنشان‌کرد: یکی از محورهای این همایش، آشنایی با چالش های نیروگاه‌های کلاس F‌ است که راه را برای تصمیم گیری و انتخاب باز می کند، نیروگاه‌های فعلی کلاس F در سال‌های اخیر با برخی چالش‌ها و مسائل روبه‌رو شده‌اند که برخی مسائل را در نیروگاه‌های خود حل کرده‌اند و به‌اشتراک گذاری این تجارب با نیروگاه‌هایی که می‌خواهند این مسیر را طی کنند، بسیار راهگشا خواهد بود.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی نیروگاه‌های ایران درخصوص تفاوت‌های شاخص نیروگاه‌های کلاس F با نیروگاه های کلاس E، گفت: تفاوتی که بین توربین‌های کلاس F با کلاس E وجود دارد و باعث می شود راندمان و ظرفیت بالاتری را در اختیار بگذارد، به خاطر دمایی است که پره های ردیف نخست می توانند تحمل کنند، با سوپرآلیاژهایی که استفاده شده، تحمل این پره ها برای دمای بالاتر میسر شده و می توانند از این تکنولوژی استفاده کنند که سوخت بیشتری با دما و فشار بیشتر وارد این توربین ها شود و از این جهت، می تواند راندمان بالاتری فراهم کند؛ ضمن اینکه فواصل و ابعاد در این طراحی‌ها تغییر کرده وانحناهای پره ها جوری تغییر کرده که باعث شده راندمان افزایش یابد.

وی افزود: در برنامه پنج ساله هفتم توسعه باید ۲۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی نصب کنیم و اینکه الان تصمیم گرفته شود کلاس F یا انواع دیگر نصب شود بسیار مهم است و این بسیار اهمیت دارد که برای ظرفیتی که در این پنج سال قرار است احداث شود، این انتخاب با آگاهی کامل انجام شود.

نریمانی ادامه‌داد: با احداث نیروگاه‌های با راندمان بالاتر، به ازای هر کیلووات تولیدی سوخت کمتری مصرف شود که از این طریق هم کمک به توسعه ظرفیت نیروگاهی کرده‌ایم و هم باعث کاهش مصرف سوخت شده ایم و هم کمک شایان توجهی به رفع مسئله ناترازی گاز شده است.

وی خاطرنشان‌کرد: نیروگاه‌های کلاس F از نظر شاخص‌های محیط زیست نیز، شرایط بهتری دارند و در مجموع فعالیت خود آلایندگی کمتری ایجاد می‌کنند.

ارسال نظر