یک فعال صنعتی مطرح کرد:

نیازمند احداث نیروگاه‌های خورشیدی با حمایت دولت هستیم


نیازمند احداث نیروگاه‌های خورشیدی با حمایت دولت هستیم

مدیرعامل شرکت متال مراغه، تولیدکننده قطعات چدنی گفت: در شرایط فعلی که محدودیت انرژی و قطعی برق به یکی از مهم‌ترین چالش‌های بخش تولید و صنعت تبدیل شده است، دولت می‌تواند با اعطای پنل‌های خورشیدی رایگان به مردم و سپس احداث نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس، نسبت به تامین برق پایدار بخش خانگی اقدام کند و بستر تامین برق کافی صنایع در زمان‌های مختلف، به ویژه روزهای گرم سال که کشور دچار ناترازی برق می‌شود را فراهم سازد.

مسعود احمدزاده عنوان کرد: حدود سه دهه از آغاز فعالیت ما در صنعت ریخته‌گری کشور می‌گذرد و درحال‌حاضر مشغول تولید قطعات چدنی مورد نیاز شرکت تراکتورسازی تبریز و همچنین سایر مشتریان خود در بازار آزاد هستیم. علاوه‌براین، تولید شمش چدنی را نیز در برنامه شرکت گنجانده‌ایم و این محصول را به علاوه قطعات چدنی بر اساس سفارش مشتریان تولید می‌کنیم. هم‌اکنون ۳۰ تا ۴۰ نفر در کارخانه مشغول به کار هستند و این در حالی است که در یک برهه زمانی که شرایط تولید مناسب بود، ما حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ نیروی انسانی را در مجموعه استخدام کرده بودیم.

وی با بیان اینکه استفاده از آهن اسفنجی و یا قراضه چدنی به عنوان ماده اولیه مورد نیاز بستگی به شرایط بازار دارد، افزود: در روزهای سرد سال که واحدهای احیا مستقیم با چالش کمبود گاز مواجه می‌شوند، میزان تولید آهن اسفنجی در کشور کاهش و به دنبال آن نرخ این محصول افزایش پیدا می‌کند. بنابراین در آن زمان بهتر است که ما از قراضه چدنی استفاده ‌کنیم. در شرایط فعلی که آهن اسفنجی با نرخ مناسب و به میزان کافی در بازار وجود دارد، ترجیح ما استفاده از این محصول در خط تولید مجموعه خواهد بود. درحال‌حاضر نرخ آهن اسفنجی حدود ۱۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است و قراضه چدنی با قیمتی در حدود ۱۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم معامله می‌شود.

مدیرعامل شرکت متال مراغه در ادامه به چالش‌های موجود در تولید قطعات و شمش چدنی اشاره کرد و گفت: کمبود سرمایه در گردش و همچنین افزایش نرخ مواد اولیه، شرایط تولید در واحدهای صنعتی فعال را دشوار ساخته است. از طرفی، متاسفانه خرید و فروش محصول در بازار نیز به صورت نسیه انجام می‌شود و بسیاری از مشتریان توانایی خرید نقدی قطعات چدنی را ندارند. این در حالی است که شمش و قطعات فولادی به راحتی در بازار به فروش می‌رسند و این مسئله در خصوص محصولات چدنی صدق نمی‌کند.

جهش تولید ممکن نیست

احمدزاده همچنین قطعی برق را یکی دیگر از مهم‌ترین معضلات تولیدکنندگان شمش و قطعات چدنی برشمرد و مطرح کرد: ما در حالی از کوره‌ القایی در خط تولید خود استفاده می‌کنیم که هزینه برق مصرفی این کوره تا مدتی قبل ۱۵۰ تومان به ازای هر کیلووات بود اما اکنون نرخ آن به ۷۵۰ تومان به ازای هر کیلووات افزایش یافته و به نوعی جهش تولید را برای مجموعه غیرممکن کرده است. حق ترانزیت ۱۸۰ تومانی لحاظ شده در قبوض برق حتی زمانی که واحدهای صنعتی به دلیل قطعی برق ناچار به توقف تولید و تعطیلی کارخانه هستند، باید پرداخت شود. در این میان، خرید برق از بورس انرژی نیز به معضل دیگری برای تولیدکنندگان تبدیل شده است و در حالی که به نظر می‌رسد خرید برق از بورس مقرون به صرفه‌تر باشد اما اعمال حق ترانزیت، ارزش افزوده و… نیز این امر را غیراقتصادی کرده است. هزینه برق مصرفی ماهیانه کارخانه ما تا پیش از این حدود ۵۰ میلیون تومان بود و این مبلغ اکنون به حدود ۵۰۰ میلیون تومان در ماه یعنی ۱۰ برابر افزایش یافته است.به گفته وی، توضیحات کافی در رابطه با دلایل افزایش نرخ برق در سال‌های گذشته توسط سازمان‌ها و مسئولان ذی‌ربط ارائه می‌شد اما اکنون هیچ توضیحی در این خصوص داده نمی‌شود و در صورت عدم پرداخت به موقع قبوض صادر شده، برق کارخانه‌های صنعتی به سرعت قطع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت متال مراغه با بیان اینکه تولید قطعات و شمش چدنی در سال‌های قبل سودده بود و هزینه برق تاثیر چندانی در حاشیه سود واحدهای صنعتی فعال در این بخش نداشت، تصریح کرد: درحال‌حاضر هزینه برق مصرفی کارخانه‌های صنعتی به قدری افزایش یافته است که یک عامل اثرگذار در حاشیه سود این واحدها محسوب می‌شود؛ به نحوی که اکنون هزینه برق مصرفی به ازای تولید هر کیلوگرم شمش و قطعه چدنی حداقل یک هزار و ۵۰۰ تومان است و این مبلغ در گذشته حدود ۲۰۰ تومان بود. اگرچه ما معتقدیم که این مسئله از ابتدا باید درست و کارشناسانه پایه‌‌گذاری و برنامه‌ریزی می‌شد و یارانه انرژی به میزان مورد نیاز به کارخانه‌های صنعتی تخصیص پیدا می‌کرد اما متاسفانه در نبود مدیریت‌های کارآمد و هدفمند در حوزه انرژی، نرخ برق به یک‌باره افزایش پیدا کرد و این مسئله اکنون به یکی از مهم‌ترین معضلات واحدهای صنعتی کوچک‌مقیاس تبدیل شده است. در حالی که کارخانه‌های ذوب و شمش‌‌ریزی از حاشیه سود مناسب‌تری نسبت به سایر واحدهای فولادی برخوردارند و قادر به پرداخت هزینه برق مصرفی هستند.

تورم ناخواسته!

احمدزاده با بیان اینکه صنایع مختلف کشور همچون حلقه‌های یک زنجیر به یکدیگر متصل هستند و قطعی برق نه تنها به تولیدکنندگان فولاد بلکه به سیمان‌سازان، ساختمان‌سازان و … آسیب جدی وارد کرده است، گفت: درحال‌حاضر ساخت‌‌وساز در کشور ما با یک رکود عمیق مواجه شده است؛ چراکه نرخ هر پاکت سیمان به دلیل قطعی برق افزایش یافته و از طرفی نرخ مقاطع طویل فولادی مانند میلگرد نیز به دنبال همین معضل و نیز رقابت کاذب در بازار رشد پیدا کرده است. این دو محصول یعنی سیمان و میلگرد جزو مهم‌ترین فاکتورهای مورد نیاز ساخت‌وساز هستند و مادامی که نرخ آنها با روند صعودی همراه است، نمی‌توان نسبت به خروج این صنعت از رکود امیدوار بود. واقعیت امر این است که ما اکنون دچار تورمی ناخواسته شده‌ایم و چاره‌ای جز مقابله با آن نیز نداریم. درحال‌حاضر تولید چندانی در داخل انجام نمی‌شود و بیشتر کالاهای معامله شده مرتبط با دپوی انبارهای تولیدی و صنعتی است؛ یعنی اگر میزان دپوی کالا در این انبارها پایان یابد، باید در انتظار یک تورم ناخواسته و جولان واسطه‌ها در بازار باشیم.

به اعتقاد وی، چالش محدودیت برق صنایع طی یک بازه زمانی چند ساله در کشور شکل گرفته که عامل اصلی آن عدم تامین زیرساخت‌های لازم بوده است. در چنین شرایطی، آنچه می‌تواند کشور را از وضعیت کنونی خارج کند، احداث نیروگاه‌های خورشیدی با حمایت دولت است. راه‌اندازی این نیروگاه‌ها حتی در بخش خانگی چندان زمان‌بر نیست و دولت می‌تواند با در اختیار قرار دادن پنل‌های خورشیدی رایگان به مردم و سپس راه‌اندازی نیروگاه‌های کوچک، هم میزان تولید برق در کشور را افزایش دهد و هم معضل کمبود برق در بخش صنعت را جبران کند؛ چراکه اکنون برق صنایع با هدف تامین برق شبکه خانگی قطع می‌شود و در صورت رفع ناترازی انرژی با احداث نیروگاه‌های خورشیدی، برق کافی در اختیار تمامی بخش‌ها قرار خواهد گرفت.مدیرعامل شرکت متال مراغه در پایان با تاکید بر اینکه تولید قطعات فلزی مورد نیاز صنعت خودروسازی در آینده همگام با توسعه برقی‌سازی خودروها با رکود شدیدی همراه خواهد شد، خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر بازار قطعات چدنی از رونق خوبی برخوردار است و در ساخت بیشتر ماشین‌های سنگین مانند تراکتور از این قطعات استفاده می‌شود؛ ضمن اینکه امکان صادرات قطعات تولیدی با توجه به کیفیت و نرخ مناسبی که دارند نیز فراهم است اما از آنجایی که تولید خودروهای برقی در جهان سرعت گرفته است، باید در انتظار رکود تولید این قطعات در بلندمدت باشیم.

 

نظر شما