چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 01 May 2024
کد خبر: 35365
تاریخ انتشار: 1402/10/24 09:00

نیاز به مشوق‌های صادراتی داریم

عضو هیئت اجرایی انجمن تولید کنندگان فولاد با اشاره به تولید ۳۳ میلیون تنی فولاد در کشور گفت:از این مقدار حداقل ۵۰ درصد مازاد تولید را می‌توان صادر کرد که در شرایط کنونی یکی از نیاز‌های اصلی فولاد کشور، مشوق‌های صادراتی است.
نیاز به مشوق‌های صادراتی داریم

نادر سلیمانی در گفتگو با برنامه سلام خبرنگار شبکه خبر افزود: ما اکنون بازار داخلی‌مان اشباع است، مازاد آن را باید صادرات انجام دهیم و برای این کار حتماً نیاز به مشوق‌های صادراتی داریم که متأسفانه در وزارت صمت به جای این که مشوق‌های صادراتی داشته باشیم، موانع صادراتی داریم، مثلاً برای صادرات عوارض وضع می‌کنند که در هیچ جای دنیا چنین نیست.

وی دلیل این مشکل را نبود یک همسان فهمی بین جامعه فولاد و وزارت صمت دانست و تاکید کرد؛ برای صادرات حتماً باید تولیدکننده تشویق شود.

سلیمانی مصرف داخلی فولاد را ۱۶ میلیون تن اعلام کرد و افزود: باتوجه به تولید ۳۳ میلیون تنی فولاد کشور، حداقل ۵۰ درصد مازاد تولید را می‌توان صادر کرد که درصورت بودن برنامه‌ای مصمم برای صادرات، حداقل ۱۰ تا ۱۱ میلیارد دلار درآمد ارزی برای دولت بهمراه خواهد داشت.

عضو هیئت اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد با انتقاد از عوارض صادراتی گفت: وضع عوارض برای صادرات باعث شده که ما، هم نتوانیم صادرات انجام بدهیم و هم کشور‌های هدفی که مصرف کننده تولیدات ما هستند را کم کم داریم از دست می‌دهیم.

وی افزود: دولت اکنون باید به فکر این باشد که کشور را به سمت صادرات محوری کردن ببرد، و اگر ما به چشم‌انداز ۱۴۰۴ که ۵۵ میلیون تن است برسیم، حداقل ۲۰ – ۲۵ میلیون تن ظرفیت برای صادرات داریم.

سلیمانی گفت: در برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله گفتیم که در انتهای ۱۴۰۴ ما باید به ۵۵ میلیون تن تولید فولاد برسیم، که اکنون بالقوه به حدود ۴۵ میلیون تن رسیدیم، بالفعل ۳۳ میلیون تن داریم تولید می‌کنیم.

وی درباره چالش‌های پیش روی این ۱۰ میلیون تن افزود: ما امروز زیرساخت‌هایمان برای ۵۵ میلیون تن کاملاً مهیا است، اما اکنون یکی از بزرگترین مشکلاتی که داریم بحث انرژی است یعنی در تابستان برق و در زمستان گاز نداریم و برای این که این چالش را از میان برداریم دو سال گذشته دو سمینار ”تاب آوری فولاد“ و ”انرژی“ را برگزار کردیم. عضو هیئت اجرایی انجمن تولید کنندگان فولاد گفت: همچنین با وزارت نیرو تفاهم نامه‌ای منعقد و متعهد شدیم که ۲ هزار مگاوات از ۱۲ هزار مگاوات کمبود برقی که در کشور وجود دارد، فولادسازان تأمین کنند و امروز آن اتفاق افتاده است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/3qdnpn