شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 04 May 2024
کد خبر: 36423
تاریخ انتشار: 1403/02/05 05:15
یک فعال صنعتی مطرح کرد:

روزهای خوب بازار مقاطع فولادی در راه است

مدیرعامل شرکت دمیر تجارت سینا گفت: با تجربه‌ای که در زمینه تامین نبشی و ناودانی و همچنین تیرآهن از شرکت فولاد ناب تبریز طی ۱۵ سال اخیر کسب کرده‌ایم، می‌توانیم دو عامل تنوع سبد محصولات و تحویل به موقع سفارشات مشتریان را جزو مهم‌ترین دلایل توسعه و موفقیت روزافزون این واحد نوردی بدانیم و در تلاش هستیم تامین مقاطع فولادی مورد نیاز خود را در سال جاری از این شرکت افزایش دهیم.
روزهای خوب بازار مقاطع فولادی در راه است

مهدی سینایی اسکویی در خصوص وضعیت بازار مقاطع طویل فولادی اعم از میلگرد، تیرآهن و نبشی و ناودانی در سال ۱۴۰۲، اظهار داشت: بازار خرید و فروش مقاطع طویل فولادی طی بازه زمانی اردیبهشت ماه تا آذر ماه سال گذشته با رکود مواجه بود اما در ادامه بازار این محصولات با رونق نسبی همراه شد و به دنبال آن قیمت مقاطع طویل فولادی اندکی افزایش یافت؛ البته کاهش تولید و دپوی محصولات کارخانه‌های نورد در پی قطعی گاز صنایع از یک سو و افزایش تقاضا در سطح بازار از سوی دیگر نیز در رشد قیمت‌ها طی سه ماهه پایانی ۱۴۰۲ تاثیرگذار بود و به طور کلی بازار مقاطع فولادی در این مدت شرایط بهتری را تجربه کرد.
وی در ادامه به افزایش بیش از ۸ درصدی صادرات مقاطع طویل فولادی در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: صادرات بیش از ۳۰ درصدی نبشی و ناودانی و ۲۹ درصدی تیرآهن در سال پیش، حاکی از عملکرد موفق کارخانه‌های نورد به ویژه شرکت فولاد ناب تبریز در بازارهای خارجی بوده است. اگرچه رشد ناگهانی نرخ ارز در روزهای پایانی سال قبل و ادامه روند صعودی آن در روزهای اخیر، مجددا بازار خرید و فروش مقاطع طویل فولادی را تحت تاثیر قرار داده و قیمت‌ها با یک رشد نسبی مواجه شده است؛ به نحوی که برای مثال هم‌اکنون تیرآهن و نبشی و ناودانی به ترتیب هرکدام با متوسط قیمت حدود ۲۸ و ۲۷ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در سطح بازار معامله می‌شوند و هرگونه نوسان نرخ ارز در روزهای پیش رو، بر قیمت این محصولات در بازار تاثیر خواهد گذاشت.
مدیرعامل شرکت دمیر تجارت سینا با تاکید بر اینکه صنعت فولاد ایران با پیشرفت قابل‌توجهی طی سالیان اخیر همراه شده است، گفت: در حال حاضر ایران با تولید بیش از ۳۱ میلیون تن فولاد خام، در جایگاه دهم برترین فولادسازان جهان قرار دارد و بی‌شک با رفع چالش‌های موجود در این صنعت به ویژه قطعی برق و گاز، هم میزان تولید فولاد کشور افزایش خواهد یافت و هم جایگاه ایران در میان کشورهای برتر تولیدکننده فولاد دنیا بهبود پیدا خواهد کرد. از طرفی، کشور ما به عنوان یکی از مطرح‌ترین تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی در سطح منطقه و خاورمیانه میانه به شمار می‌آید و این محصولات با کیفیت عالی و قیمت مناسب به بازارهای خارجی صادر می‌شود. البته باید توجه داشت که اکنون اختلاف قیمت (مارجین) مقاطع طویل فولادی همچون میلگرد و شمش فولادی به عنوان ماده اولیه مورد نیاز کارخانه‌های نورد، اقتصادی و مقرون به صرفه نیست و اقدامات لازم در این زمینه باید توسط بخش‌های مرتبط انجام شود.
سبد متنوع محصولات شرکت فولاد ناب تبریز
سینایی اسکویی با بیان اینکه شرکت دمیر تجارت سینا فعالیت خود را در حوزه بازرگانی و با هدف تامین مقاطع طویل فولادی از سال ۱۴۰۳ آغاز کرده است، خاطرنشان کرد: باید اذعان کنم که پیش از این، در حدود ۱۵ سال به عنوان مدیر فروش شرکت امیر فولاد عصر مشغول به کار بودم و این شرکت تیرآهن و نبشی و ناودانی مورد نیاز خود را طی این مدت از شرکت فولاد ناب تبریز تامین می‌کرد. در واقع سبد متنوع محصولات شرکت فولاد ناب تبریز باعث شد پس از قطع همکاری با شرکت امیر فولاد عصر و تاسیس شرکت دمیر تجارت سینا، کماکان به خرید محصولات فولاد ناب ادامه دهیم و برنامه تامین ماهیانه بیش از پنج هزار تن از تولیدات این شرکت مطرح نوردی را هدف‌گذاری کرده‌ایم. در حال حاضر دو یا سه کارخانه نورد در سطح کشور در حال فعالیت هستند که از سبد متنوع مقاطع طویل فولادی برخوردارند و شرکت فولاد ناب تبریز یکی از آن‌هاست که بی‌شک عملکرد قابل‌قبولی به ویژه در زمینه تولید انواع نبشی و ناودانی مورد نیاز کشور داشته است. وی در ادامه به قیمت مناسب و کیفیت بالای محصولات شرکت فولاد ناب تبریز در مقایسه با سایر تولیدکنندگان نبشی و ناودانی و تیرآهن اشاره کرد و یادآور شد: یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای این شرکت نسبت به سایر واحدهای نورد، دپوی کافی محصولات در انبار و تحویل به موقع سفارشات به مشتریان است؛ به نحوی که این شرکت بلافاصله پس از ثبت سفارش، محصول خریداری شده را به مشتریان تحویل می‌دهد و عملکرد آن همانند برخی شرکت‌های دیگر که برای مثال بازه زمانی یک ماهه را برای تحویل کالا در نظر می‌گیرند، نیست. هم‌اکنون این شرکت‌ها به دلیل نوسان نرخ ارز و تنش‌های سیاسی موجود در سطح منطقه، بعد از گذشت دو تا سه ماه از زمان ثبت سفارشات، کماکان موفق به تحویل محصولات خریداری شده به مشتریان نشده‌اند؛ در حالی که شرکت فولاد ناب تبریز با سبد متشکل از حدود ۴۰ محصول متنوع، همواره تحویل به موقع را در دستور کار خود قرار داده و به تمامی تعهدهای خود در این زمینه جامه عمل پوشانده است. مدیرعامل شرکت دمیر تجارت سینا با ارائه پیشنهاداتی در راستای تکمیل سبد محصولات شرکت فولاد ناب تبریز، مطرح کرد: هم‌اکنون انواع نبشی ( سه تا ۱۰) و ناودانی (هشت تا ۱۸) در شرکت فولاد ناب تبریز تولید می‌شوند که می‌توان نبشی ۱۲ و ناودانی ۶ و ۲۰ را نیز به سبد تولیدات این مجموعه اضافه کرد. در خصوص تیرآهن نیز تیرآهن‌های ۱۴، ۱۶ و ۱۸ در این کارخانه نوردی تولید می‌شوند که جای خالی تیرآهن ۲۰ در سبد محصولات آن احساس می‌شود. در واقع هرچقدر سبد مقاطع طویل فولادی تولید شده در شرکت فولاد ناب تبریز کامل‌‎تر باشد، تامین یک مقطع فولادی خاص در شهرهای بزرگ و خرید مقاطع متنوع در شهرهای کوچک برای مشتریان آسان‌تر و در دسترس‌تر خواهد بود.
کنترل و تضمین کیفیت، عامل رضایت مشتریان
سینایی اسکویی با اشاره به تضمین کیفیت و خدمات پس از فروش مطلوب شرکت فولاد ناب تبریز، عنوان کرد: به جرات می‌توان گفت که اگر در طول سال فروش تنها یکی از محصولات این مجموعه با نارضایتی مشتریان همراه شود، واحد کنترل کیفیت با سرعت و دقت بالا دلایل این عدم رضایت و برگشت کالا را بررسی و نسبت به رفع آن اقدام می‌کند. واقعیت امر این است که ما طی ۱۵ سال همکاری با شرکت فولاد ناب تبریز به ندرت کالای مرجوعی داشته‌ایم و همواره با رضایت مشتریان نسبت به کیفیت محصولات این مجموعه مواجه بوده‌ایم.
وی در پایان ضمن تقدیر از مدیرعامل، مدیر بازرگانی و کلیه پرسنل شرکت فولاد ناب تبریز، نسبت به روزهای دشوار پیش روی تولیدکنندگان مقاطع فولادی در صورت ادامه تنش‌های ژئوپلیتیکی در سطح منطقه و ادامه رکود اقتصادی هشدار داد و ضمن ابراز امیدواری در خصوص بهبود شرایط موجود در ماه‌های پیش رو، خواستار حمایت از واحدهای تولیدی و بازرگانی در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» شد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/3zkaxa