همزمان با انقلاب صنعتی چهارم و توسعه استفاده از فناوریهای هوش مصنوعی، جهان به سمت يک تحول علمی و تکنولوژيکی عظيم در حال حرکت است. در اين ميان، تاثير هوش مصنوعی بر صنايع مختلف به ويژه فولاد که به عنوان يکی از معيارهای توسعهيافتگی جوامع مختلف به شمار میآيد، مسئلهای نيست که به آسانی بتوان از کنار آن گذشت و به نوعی میتوان گفت که آينده بشر به دستاوردهای علمی و تکنولوژيکی حاصل از بهکارگيری هوش مصنوعی در عرصههای گوناگون به ويژه توليد گره خورده است. براي مثال، اين فناوری میتواند در بخشهای مختلف صنعت فولاد همچون ارتقای بهرهوری فرايندهای توليد، بهبود زنجيره تامين و توسعه بازاريابی و فروش مورد استفاده قرار بگيرد و تاثير بسزايی را در کاهش هزينههای توليد فولاد داشته باشد. در همين راستا، ايران به عنوان دهمين فولادساز بزرگ جهان در سال ۲۰۲۳، پای در عرصه تحول ديجيتال و بهکارگيری هوش مصنوعی گذاشته و به همت شرکتهای دانشبنيان و نخبگان جوان، به نتايج قابلقبولی نيز در اين عرصه دست يافته است. يکی از شرکتهای مطرح و برجسته کشور در حوزه بازاريابی ديجيتال و هوش مصنوعی، شرکت کهن بازار قرن به شمار میآيد که اخيرا موفق به کاهش ۵۰ درصدی هزينههای توليد فولاد با استفاده از اين فناوری شده و سرمايهگذاریهای متعددی در اين عرصه در کشورهای همسايه و حتی قاره اروپا انجام داده است. هوش مصنوعی «Artificial Intelligence» و ابزارهای مرتبط با آن، به سرعت در حال پیشرفت در سراسر جهان و ایران هستند و هماکنون، شرکتها و سازمانها در کشور ما از تکنولوژی هوش مصنوعی برای بهبود فرایندهای بازاریابی خود استفاده میکنند. این فناوری میتواند در شناسایی الگوهای رفتاری مشتریان، پیشبینی رفتارهای آینده مشتریان، تحلیل دادههای بازاریابی و بهبود تجربه مشتریان موثر باشد؛ به نحوی که با توجه به روند رو به رشد هوش مصنوعی در سالهای اخیر، قابل پیشبینی است که در آینده، استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی ایران نیز بهبود و گسترش خواهد یافت. بهکارگیری هوش مصنوعی در بازاریابی میتواند به فروش و حل مشکلات این حوزه در حدود مختلف یاری رساند که از جمله آنها میتوان به پرسنلیسازی و سفارشیسازی، بهبود خدمات مشتریان و اتوماسیون فرایندهای بازاریابی اشاره کرد. در واقع با استفاده از این فناوری، میتوان تجربه مشتری را سفارشی کرد و به صورت فردی به هر مشتری پاسخ داد. سیستمهای هوش مصنوعی میتوانند بر اساس نیازها و علایق هر مشتری، محتوا و پیامهای مناسب را ارائه کنند؛ همچنین این فناوری میتواند در بهبود خدمات مشتریان نقش مهمی ایفا کند و با تحلیل دادههای مشتری، به شناخت بهتر نیازها و مشکلات مشتریان بپردازد و راهکارهای مناسبی را ارائه دهد. علاوهبراین با استفاده از هوش مصنوعی، برخی از فرایندهای بازاریابی میتوانند به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به دخالت انسان انجام شوند. برای مثال میتوان به ارسال خودکار ایمیلها، پاسخگویی به سوالات مشتریان از طریق چتبات و تولید محتواهای خودکار با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی اشاره کرد. از طرفی، این فناوری میتواند در تشخیص و ردیابی رفتارهای مشکوک و تقلبی در بازاریابی نقش موثری ایفا کند. با تحلیل دادهها و الگوهای مشتریان، هوش مصنوعی میتواند فعالیتهای ناشناس، جعلی و یا تقلبی را شناسایی کند و موارد مشکوک را به مسئولان بازاریابی اطلاع دهد.هزینههای بازاریابی با تکیه بر هوش مصنوعی به عوامل مختلفی بستگی دارد و ممکن است متغیر باشد؛ از جمله این عوامل میتوان به پیادهسازی نرمافزارهای هوش مصنوعی، جمعآوری و پردازش دادهها، مدیریت و آموزش مدلهای هوش مصنوعی، نیروی انسانی، تکنولوگ، تکنولوژی و زیرساختهای مورد نیاز و هزینههای تبلیغات اشاره کرد. پیادهسازی یک سیستم بازاریابی بر اساس هوش مصنوعی، نیازمند توسعه و اجرای نرمافزارهای پیچیده است و ممکن است به هزینههای توسعه، انجام آزمایشها و تستها، اجرای آزمایشگاههای مرتبط و مدیریت پروژه نیاز داشته باشد. همچنین استفاده از این فناوری برای بازاریابی، نیازمند دسترسی به دادههای کافی و کیفیت بالا است. ما معتقدیم که استفاده از هوش مصنوعی (AI) در بازاریابی در صنعت فولاد میتواند نقش مهمی در بهبود فرایندهای بازاریابی، بهبود قابلیتهای پیشبینی و تصمیمگیری، بهبود تجربه مشتری و افزایش راندمان عملیاتی داشته باشد. با استفاده از الگوریتمها و مدلهای هوش مصنوعی، میتوان الگوهای بازار را تحلیل و نیازهای آتی مشتریان را پیشبینی کرد. این اطلاعات میتواند به شرکتهای فولادی کمک کنند تا پیشبینیهای لازم را برای بهبود تولید، طراحی محصولات و برنامهریزی تولید انجام دهند (پیشبینی نیازهای بازار). از طرفی، هوش مصنوعی میتواند در بهبود مدیریت زنجیره تامین و بهینهسازی فرایندهای تامین مواد اولیه، توزیع محصولات و مدیریت موجودی کمک کند. الگوریتمهای هوش مصنوعی میتوانند با تجزیه و تحلیل دادههای عظیم، نقاط ضعف و مشکلات زنجیره تامین را شناسایی کنند و راهکارهای بهبود را پیشنهاد دهند (بهینهسازی زنجیره تامین). همچنین با استفاده از این فناوری، شرکتهای فولادی میتوانند تجربه مشتری را بهبود ببخشند و به وفور از دادهها و الگوهای رفتار مشتریان استفاده کنند. این شرکتها با تحلیل دادههای مشتری و استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی، میتوانند بهترین راهکارها را برای جذب و نگهداشت مشتریان ارائه کنند (بهبود تجربه مشتری). علاوهبراین، هوش مصنوعی و الگوریتمهای پیشبینی میتوانند در پیشبینی قیمتهای فلزات و محصولات فولادی به کمک تحلیل دادههای بازار و افزایش دقت در تصمیمگیریهای بازاریابی مورد استفاده قرار گیرند (بهبود پیشبینی قیمت). باید توجه داشت این فناوری میتواند در بهبود فرایندهای تولید، کاهش هدررفتها و مشکلات عملیاتی کمک کند؛ به نحوی که با تحلیل دادههای سنجشی و عملکرد تجهیزات و ماشینها، میتوان الگوهای بهبود و بهینهسازی فرایندهای تولید را شناسایی کرد و اقداماتی را برای بهبود کارایی و کاهش هزینهها انجام داد (بهینهسازی فرآیندهای تولید). با استفاده از هوش مصنوعی، میتوان ریسکهای مرتبط با تولید، تامین مواد اولیه و تاثیرات آنها را پیشبینی کرد و اقدامات مناسب را برای مدیریت ریسکها و خرابیها انجام داد (تحلیل ریسک و مدیریت پیشبینی خرابی). به طور کلی، بازاریابی هوش مصنوعی در صنعت فولاد میتواند به شرکتها کمک کند تا عملکرد خود را بهبود دهند، رقابتپذیری بیشتری در بازار کسب کنند و بهبود فرایندهای عملیاتی و تجربه مشتری را فراهم آورند. با این حال، برای بهرهبرداری بهینه از این فناوری، شرکتها باید دسترسی به دادههای کیفی و موثق داشته باشند و بتوانند از الگوریتمها و روشهای هوش مصنوعی استفاده کنند.