پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403 - 09 May 2024
کد خبر: 29297
تاریخ انتشار: 1402/03/29 06:14

تاثیرگذاری دو شاخص بر بورس

معاملات بازار سرمایه در هفته های اخیر علاوه بر اینکه با کاهش حجم روبرو بوده، همچنان خروج سرمایه را ثبت کرده است، به همین دلیل پیش بینی ها حکایت از این دارد که بازار وارد یک روند فرسایشی شده و احتمالا رشد بازار مبتنی بر تک سهم های ارزنده خواهد بود.

کارشناسان معتقدند مهمترین دلایلی که به این اصلاح شاخص می تواند دامن بزند افزایش نرخ بهره بانکی و همچنین انتشار اوراق برای جبران کسری بودجه است. علی اکبر نیکواقبال در گفتگو با بازار، گفت: در شرایط کنونی اقتصاد کشور در یک بلاتکلیفی به سر می برد، از یک سو خبرهایی درباره مذاکرات برجام منتشر شده و از سوی دیگر مشخص نیست که توافق حاصل شود یا خیر. به همین دلیل بسیاری از سرمایه گذاران نسبت به رونق اقتصاد کشور چندان مطمئن نیستند. وی با بیان اینکه تا زمانی که اثر توافقات بر فعالیت های اقتصادی نمایان نشود مذاکرات نمی تواند در معاملات بورس اثر بگذارد، افزود: به طور قطع مبادلات تجاری روی فعالیت شرکت ها موثر است، چراکه در شرایط کنونی برخی شرکت ها صادراتی هستند و با افزایش مبادلات تجاری امکان عرضه محصولات بیشتری خواهند داشت و برخی شرکت ها متاثر از واردات هستند و قیمت تمام شده تولیدات آنها ناشی از نرخ ارز و تسهیل مبادلات بین ایران و سایر کشورهاست. او با تاکید بر اینکه بازار بورس بعد از یک مرحله رشد وارد رکود شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه هنوز تورم کالایی در کشور بالا و از طرف دیگر جریان رشد نقدینگی ادامه دارد عملا سیاست های کنونی کشور برای جلوگیری از ثبات بازارها چندان موفق نبوده است، زیرا در صورتی که تلاش برای سرکوب قیمت ها و همچنین کنترل جریان مالی در بورس ادامه داشته باشد اقتصاد به شدت به سمت رکود می رود و این مساله با سیاست گذاری ها برای تحقق رشد اقتصادی در تضاد است. نیکواقبال با نگاهی به دیگر تهدید اصلاح بازار سرمایه در حال حاضر گفت: بهره وری در بنگاه های تولیدی ایران بسیار کاهش یافته که در نتیجه فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات است و اگر واردات این تجهیزات تسهیل نشود این مساله روی حاشیه سود بنگاه ها و حتی معاملات نماد آنها در بورس هم تاثیر منفی می گذارد.

دلایل توقف ورود پول به بازار سهام

حدود یک ماه پیش بود که مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار خبر دادند که تنها چند نفر حدود ۸۰۰ میلیارد تومان از بازار سهام خارج کرده و واردات صندوق های درآمد ثابت کرده یا برای تسویه حساب استفاده کرده‌اند. این خبر دقیقا سیگنالی جدی برای ورود بازار سهام به روند فرسایشی بود، هرچند مدیران سازمان بورس از همین خبر استفاده کردند که بگویند که پول همچنان از بورس خارج نشده و دوباره به بازار بر می گردد اما در شرایط کنونی که بازار به شدت به سمت رکود و اصلاح می رود بار دیگر سیاست های نخ نما بازارساز برای سهامداران خرد نمایان شده و این موضوع می تواند ورود نقدینگی به بورس را به چالش بکشد. یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه بورس با رکود مواجه شده و این اصلاح قیمتی در بازارهای دیگر هم اتفاق افتاده است، گفت: برخلاف سال های گذشته سهامداران نگاه چندانی به اخبار مجامع عمومی ندارد و بیشتر به وضعیت سیاسی و مذاکرات بین المللی چشم دوخته اند به همین دلیل در چند ماه بازار در ابهام به سر خواهد برد، از این رو در کوتاه مدت بازار تغییر نمی کند و سهامداران در این زمان باید پرتفوی خود را اصلاح کنند. مهدی دلبری با بیان این که دولت حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد، افزود: به نظر می رسد که امسال تابستان دولت می خواهد اوراق زیادی بفروشد اما شرایط نقدینگی بسیار متفاوت از قبل است زیرا بانک ها و صندوق ها و ... نقدینگی زیادی ندارند و این مساله به دلیل شرایط تورمی اتفاق افتاده، زیرا بسیاری از بانک ها و ... سرمایه خود را تبدیل به دارایی کرده اند تا از این طریق بر مبنای تورم سود کنند. همچنین با توجه به اینکه موجودی در صندوق های با درآمد ثابت هم کاهش یافته دولت در فروش اوراق چندان موافق نخواهد بود و این مساله می تواند روی بازار سهام هم تاثیر داشته باشد، زیرا ورود پول به بازار سهام هم بعید به نظر می رسد اتفاق بیفتد. او با اشاره به سیاست های دولت برای تغییر وضعیت تامین نقدینگی و ... اظهار کرد: امسال دولت احتمالا نرخ بهره بالا را بالا می برد و همین مساله می تواند روی کاهش پی بر ایی بازار تاثیر بگذارد، تصریح کرد: هرچند ایران در یک دوره هایی نرخ تامین مالی را تا ۳۲ درصد هم تجربه کرده اما بعید به نظر می رسد که امسال به این نرخ ها برسد. گرچه نباید فراموش کرد که نرخ واقعی بهره در موقعیت کنونی هم حدود ۳۵ درصد است. دلبری درباره وضعیت نرخ اوراق گام و اینکه آیا از این روش برای تامین مالی استفاده می شود یا خیر، اظهار کرد: دولت سال گذشته روی فروش اوراق گام تاکید ویژه ای داشت، اما به دلیل اینکه ابهاماتی از نظر تضامین بانکی داشتند مشکلاتی را برای بانک ها و حتی بازار سرمایه ایجاد می کرد، به همین دلیل در حال حاضر خیلی کم منتشر می شود و شرکت ها به دنبال روش های دیگر تامین مالی در بورس خواهند بود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/36bbn7