چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 01 May 2024
کد خبر: 35424
تاریخ انتشار: 1402/10/26 08:30

چالش بزرگ پیش‌پای بازیافت‌کننده‌ باتری‌های لیتیومی

معاون بخش فروش جهانی شرکت «Ecobat» در مصاحبه با موسسه «Fastmarkets» گفت: شرکت‌های بازیافت‌کننده باتری‌های لیتیوم‌یونی علاوه بر افزایش تمرکز خود برای عبور از چالش‌های پیش رو در کوتاه‌مدت، باید تحقق هدف‌گذاری‌های انجام ‌شده در افق بلندمدت را در اولویت قرار دهند.
چالش بزرگ پیش‌پای بازیافت‌کننده‌ باتری‌های لیتیومی

لویت اتریج در این گفت‌وگو بیان کرد: شرکت‌های بازیافت‌کننده باتری‌های لیتیوم‌یونی اگر قصد دارند در این صنعت جای پای خود را محکم کنند، نباید تنها بر روی اهداف کوتاه‌مدت متمرکز باشند.

موسسه «Fastmarkets» در گزارشی اعلام کرد که کاهش قیمت مواد اولیه حیاتی به‌کاررفته در تولید باتری‌ها، تاثیر بسزایی بر شاخص قابل‌فروش فلزات به‌کاررفته در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی گذاشته است. بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، شرایط اقتصادی نامطلوب در مناطقی مانند اروپا و آتش‌سوزی در برخی از تاسیسات بازیافت باتری‌ها، باعث ایجاد چالش‌هایی در این صنعت شده است. با این وجود، معاون بخش فروش جهانی شرکت «Ecobat» معتقد است فرصت‌ها و موقعیت‌های بلندمدت و با افق بسیار روشنی در این تجارت وجود دارد.

وی در ادامه عنوان کرد: نیاز به بازیافت همواره وجود خواهد داشت و چالش‌های این صنعت نیز به تدریج رفع می‌شوند؛ در حالی که فعالان این صنعت باید این شرایط سخت را با مدیریت پشت سر بگذارند.

سازگاری با شرایط موجود، لازمه بقا و رشد در صنعت بازیافت

شرکت «Ecobat» نمونه‌ای از شرکتی است که برای بقا در شرایط دشوار در صنعت بازیافت باتری، خود را با این وضعیت در حال تغییر وفق داده است. این شرکت حدود ۱۰۰ سال در صنعت بازیافت باتری (عمدتا در بازار بازیافت باتری‌های سرب و اسید سرب) فعالیت داشته است. اتریج مطرح کرد: شرکت «Ecobat» قصد دارد چندین تاسیسات بازیافت باتری لیتیوم‌یونی را توسعه دهد که مبتنی بر تاسیسات بازیافت باتری‌های سرب و اسید سرب این شرکت است.

به گفته معاون بخش فروش جهانی شرکت «Ecobat»، تاسیسات این شرکت در شهرهای هت اشتدد «Hettstedt» آلمان، دارلاستون انگلستان و کازا گرانده در ایالت آریزونا ایالات متحده آمریکا راه‌اندازی خواهند شد. وی در ادامه افزود: تاسیسات شرکت «Ecobat» در آلمان اخیرا به بهر‌ه‌برداری رسیده است و تاسیسات این شرکت در ایالات متحده آمریکا و انگلستان، در اوایل سال ۲۰۲۴ عملیاتی خواهند شد.

اتریج با تاکید بر اینکه باتری‌های سرب و اسید سرب، همچنان متقاضیان خود را در بازار برای مدتی حفظ خواهند کرد، به هم‌افزایی فعالیت شرکت «Ecobat» در گذشته و آینده اشاره کرد و حضور این شرکت در بخش باتری‌های لیتیوم‌یونی را مهم برشمرد.

معاون بخش فروش جهانی شرکت «Ecobat» اظهار داشت: تخصص در بازار بازیافت باتری‌های اسید سرب، منجر به ایجاد مزایایی همچون دانش لجستیکی و ارتباطات گسترده در این شرکت شده است؛ از این رو آن‌ها می‌توانند از این مزیت‌ها در تجارت بازیافت باتری‌های لیتیوم‌یونی خود استفاده کنند؛ چراکه تجربه شرکت در تامین مواد اولیه، به آن‌ها در ادامه راه کسب‌وکار جدید کمک شایانی می‌کند.

افزایش ظرفیت فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده

اگرچه شرکت «Ecobat» بر روی راه‌اندازی تاسیسات بازیافت باتری‌های لیتیوم‌یونی مستهلک شده سرمایه‌گذاری کرده است اما این شرکت هیچ برنامه‌ای برای ساخت تاسیسات هیدرومتالورژی که از آن در بازیافت نمک باتری با استفاده از فلزات بازیافت شده موجود در باتری‌ها استفاده می‌شود، ندارد.

به گفته وی، شرکت «Ecobat» قصد دارد در تولید و بازیافت فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده‌ سرآمد باشد و اگر طبق برنامه‌ریزی‌ها پیش نرود، به تمام اهداف خود در این کسب‌و‌کار دست نخواهد یافت.

اتریج خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری و استفاده از فناوری‌‌های جدید در بخش هیدرومتالورژی و پیرومتالورژی بسیار تاثیرگذار بوده است، به همین دلیل امنیت تامین مواد اولیه از بازار در کنار تولید فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی تغلیظ شده، دو عامل مهم و لازمه سرمایه‌گذاری و استفاده از فناوری هستند.

در همین راستا، دیگر شرکت‌ها همچون «BASF»، «Eramet» و «Orano» ساخت و توسعه تاسیسات هیدرومتالورژی را در اروپا آغاز کرده‌اند؛ همچنین فعالیت تاسیسات هیدرومتالورژی شرکت‌هایی نظیر شرکت «Fortum» در فنلاند و «Umicore» در بلژیک مدت‌هاست که آغاز شده است.

بر اساس ارزیابی‌های موسسه «Fastmarkets»، با سرمایه‌گذاری‌های جدید انجام شده در صنعت بازیافت باتری، انتظار می‌رود که پویایی روند عرضه و تقاضای موجود برای فلزات موجود باتری‌های مستهلک شده بازیافتی در سال‌های آینده تغییر کند. این موسسه در گزارش خود اعلام کرد که حجم عرضه کنونی فلزات موجود باتری‌های مستهلک شده بازیافتی در اروپا، بسیار بیشتر از توانایی تاسیسات هیدرومتالورژی و پیرومتالورژی موجود در این قاره برای فرآوری مواد اولیه است. معاون بخش فروش جهانی شرکت «Ecobat» مطرح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، چندین تاسیسات هیدرومتالورژی در مقیاس بزرگ در قاره اروپا راه‌اندازی شود و تا سال ۲۰۳۵، تعداد آن‌ها افزایش پیدا کند.

وی معتقد است که راه‌اندازی تاسیسات فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی در سال‌های آینده به شدت افزایش خواهد یافت زیرا رقابت بین تولیدکنندگان باتری‌ها افزایش یافته است و این موضوع را می‌توان در این کسب‌و‌کار بسیار ارزشمند برشمرد. با این وجود، هیچ تضمینی وجود ندارد ساخت تمامی تاسیسات برنامه‌ریزی‌شده به اتمام برسد.

بر همین اساس، برخی از پروژه‌های مرتبط با تولید باتری لیتیوم‌یونی لغو شده و یا راه‌اندازی آن به تعویق افتاده است. برای مثال، هم‌اکنون ساخت تاسیسات بازیافت شرکت «Li-Cycle» در ایالات متحده آمریکا و اروپا با مشکلاتی روبه‌رو شده است.

برخی از منابع در این خصوص اعلام کردند که به دلیل عدم تعادل در عرضه و تقاضای فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی در اروپا، شاخص قابل‌فروش این مواد در اروپا بسیار پایین‌تر از آسیا است.

موسسه «Fastmarkets» شاخص قابل‌فروش فلزات موجود در باتری‌های نیکل کبالت منگنز و باتری نیکل کبالت آلومینیوم مستهلک شده بازیافتی، با در نظر گرفتن و لحاظ ارزش نیکل با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده و جهت عرضه در بازار داخلی اروپا، با در نظر گرفتن شاخص قیمت نقدی نیکل بورس فلزات لندن و فلزات موجود در باتری‌های نیکل کبالت منگنز و باتری نیکل کبالت آلومینیوم مستهلک شده بازیافتی، در کنار لحاظ شاخص قابل‌فروش کبالت جهت عرضه در بازار داخلی اروپا و محاسبه قیمت کبالت با خلوص استاندارد را رقمی معادل ۵۰ تا ۵۵ درصد هزینه تحویل درب کارخانه تولیدکننده در اروپا در روز چهارشنبه سوم ژانویه ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که نسبت به شاخص قابل‌فروش پیشنهاد شده در یک هفته قبل ار تاریخ مذکور تغییری را به ثبت نرساند.

با این وجود، برخی پیشنهادات برای شاخص قابل‌فروش معاملاتی فلزات موجود در باتری‌های نیکل کبالت منگنز، رقمی حدود ۷۲ درصد هزینه تحویل محموله نیکل و کبالت بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (CIF) با لحاظ ارزش لیتیوم و رقمی حدود ۷۰ درصد هزینه تحویل این محموله بدون لحاظ ارزش لیتیوم ارائه شد.

سرنوشت صادرات فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده

تولیدکنندگان فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعلام کردند که در ارتباط با وضعیت نظارتی این مواد در این قاره بحث‌هایی صورت گرفته است.

الیوت دپیکر از شرکت «Li-Cycle»، معتقد است اتحادیه اروپا از تابستان سال ۲۰۲۴، تمام فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده را به عنوان ضایعات خطرناک طبقه‌بندی می‌کند. این موضوع بدان معناست که صادرات فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده کشورهای عضو اتحادیه اروپا به کشورهای غیر عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی «OECD» از جمله اندونزی و مالزی ممکن است متوقف شود.

موسسه «Fastmarkets» در همین راستا اعلام کرد که این امر باعث می‌شود تولیدکنندگان فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا گزینه‌های کمتری پیش روی خود برای فروش این مواد تولیدی داشته باشند و به همین دلیل وابستگی این تولیدکنندگان به بازارهای محلی در حال توسعه بیشتر خواهد شد.

اتریج در ادامه تاکید کرد: اگر فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده در طبقه‌بندی جدید قرار بگیرند، تا چه اندازه ممکن است فضای مثبتی برای رقابت ایجاد شود؟ همچنین اگر به جای صادرات این مواد به کشورهای غیر اروپایی، کشورهای فرآوری‌ کننده سرمایه و تجربه خود را به تاسیسات جدید ساخته شده در اروپا منتقل کنند، فضای رقابت به چه سمتی کشیده خواهد شد؟

معاون بخش فروش جهانی شرکت «Ecobat» با بیان اینکه این شرکت آماده است در چنین شرایطی نقش خود را ایفا کند، تصریح کرد: اگر فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده اتحادیه اروپا را نتوان به کشورهای غیرعضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) صادر کرد و اگر روند صادرات این مواد به کشورهای غیرعضو این سازمان از طریق کنوانسیون بازل به سختی به انجام برسد، برخی از شرکت‌ها ممکن است فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی را تا زمانی که اوضاع را مناسب ببینند، در انبارهای خود ذخیره کنند. در همین رابطه لازم به ذکر است نگهداری ضایعات خطرناک برای بیش از ۶ ماه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، غیرقانونی اعلام شده است.

وی یادآور شد: اگر نتوان فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده را صادر کرد و همچنین اگر ظرفیت پالایش مناسب برای این مواد ایجاد نشود، این موضوع خود منجر به ایجاد چالشی جدید خواهد شد. این اتفاق ممکن است در واقع شرکت‌ها را ترغیب کند که حجم موادی که در اختیار دارند را به درستی گزارش نکنند.

اتریج عنوان کرد: در حال حاضر بازار بازیافت باتری‌های لیتیوم‌یونی، با چالش‌ها و بی‌ثباتی‌های زیادی مواجه شده است. با این وجود، شرکت «Ecobat» تمرکز خود را بر روی افق‌های بلندمدت معطوف ساخته است.

معاون بخش فروش جهانی شرکت «Ecobat» بر این باور است که یکی از روش‌های تاثیرگذار به منظور اطمینان‌ خاطر یافتن از آینده درخشان برای شرکت «Ecobat»، توسعه مشارکت این شرکت در زنجیره ارزش باتری است. وی در پایان اظهار داشت: افرادی در این صنعت موفق خواهند بود که صرفا فرصت‌طلبانه عمل نکنند و مشارکت‌ خود در صنایع بالادستی و پایین‌دستی را مبتنی بر افق بلندمدت توسعه ‌دهند تا بتوانند محصولاتی باکیفیت را به تولید برسانند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/45rpxq