شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 18 May 2024
کد خبر: 36609
تاریخ انتشار: 1403/02/16 06:07

دستاوردهای درخشان گهرزمین در شاخص‌های عملکردی

نگاهی به آمارها و شاخص‌های عملکردی شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در حوزه‌های مختلف مالی، تولید و فروش، حاکی از به ثبت رسیدن دستاوردها و نتایج درخشان علی‌رغم مواجهه گهرزمین با چالش‌های بیرونی مهمی مانند محدودیت‌های مصرف برق و گاز است؛ دستاوردهایی که زمینه و چشم‌انداز پیشرفت و توسعه این شرکت را ترسیم می‌کنند.
دستاوردهای درخشان گهرزمین در شاخص‌های عملکردی

 شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین با در اختیار داشتن تجهیزات به‌روز، نیروی انسانی جوان و متخصص و همچنین برخورداری از موقعیت جغرافیایی مناسب و معدن منحصر‌به‌فرد، دارای ظرفیت قابل‌توجهی برای ایفای نقشی پررنگ‌تر در توسعه بخش معدن و صنایع معدنی کشور است. شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین که یکی از بزرگ‌ترین فعالان زنجیره فولاد کشور قلمداد می‌شود و یکی از بزرگ‌ترین معادن حال حاضر کشور را با ذخیره حداقل ۶۴۰ میلیون تن در اختیار دارد، در مسیر تامین مواد اولیه و تکمیل زنجیره فولاد کشور گام بر می‌دارد.
 این شرکت در ابتدای مسیر فعالیت خود به عنوان شرکتی معدنی، صرفا به تولید کلوخه می‌پرداخت؛ در حالی که اکنون با تولید کنسانتره و گندله، ارزش افزوده مضاعفی را برای اقتصاد استان و کشور و همچنین سهام‌داران خود خلق کرده و از این طریق، در مسیر صنعتی شدن، تکمیل زنجیره و دستیابی به حاشیه سود بیشتر حرکت می‌کند. بخش عمده‌ای از مواد اولیه صنعت فولاد در شهرستان سیرجان تولید می‌شود و شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین نیز جایگاه ویژه‌ای در تامین کنسانتره و گندله مورد نیاز فولادسازان دارد. گفتنی است که رشد و پیشرفت شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در این زمینه تا حدی است که امروز این شرکت رتبه دوم را در فروش کنسانتره و گندله به خود اختصاص داده و سهم قابل‌توجهی از این بازارها را در اختیار دارد.
عملکرد مطلوب «کگهر» در سال مالی گذشته
بررسی عملکرد شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در بخش معدن، روند رو به رشد این شرکت در استخراج سنگ‌آهن و نیز باطله‌برداری را در سال مالی منتهی به آذر ماه ۱۴۰۲ در مقایسه با سال مالی پیشین این شرکت نشان می‌دهد. میزان استخراج سنگ‌آهن در شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در سال مالی منتهی به آذر ماه ۱۴۰۲، بیش از ۱۵ میلیون و ۶۳۱ هزار تن و میزان باطله‌برداری بیش از ۶۶ میلیون و ۱۲۸ هزار تن بوده است.
 این عملکرد به معنای رشد ۱۴/۴ درصدی در بخش استخراج سنگ‌آهن و ۱/۴ درصدی در بخش باطله‌برداری در مقایسه با سال مالی گذشته در این شرکت است.
شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین همچنین برای برداشت پایدار حداقل ۱۸ تا ۲۰ میلیون تن سنگ‌آهن نیز برنامه‌ریزی کرده است. بدیهی است که یکی از عوامل موثر بر عملکرد فرایندهای معدنکاری، استفاده از ماشین‌آلات معدنی به‌روز است. در همین راستا و علی‌رغم تحریم‌ها و مشکلات متعدد در زمینه واردات ماشین‌آلات معدنی، شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین از سال ۱۴۰۰ تعدادی ماشین‌آلات جدید خریداری کرده و به کار گرفته است که این مسئله بی‌تردید نقش بسزایی در عملکرد رو به رشد این شرکت در حوزه معدن ایفا می‌کند. در این خصوص می‌توان به خرید ۱۰ دستگاه دامپ‌تراک ۱۰۰ تنی کوماتسو «HD785-7» و پنج دستگاه بلدوزر کوماتسو ۳۷۵ اشاره کرد.
شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین همچنین با برنامه‌ریزی دقیق در بخش تولید، نگهداری و تعمیرات به علاوه تامین به‌ موقع خوراک از سوی واحد معدن و همچنین افزایش نرخ تولید ساعتی از طریق اصلاحات انجام‌ شده در خط خردایش، عملکرد درخشانی در بخش خردایش در سال مالی منتهی به آذر ماه ۱۴۰۲  داشته و موفق به ثبت هفت رکورد شده است. این شرکت در سال مالی مذکور با تولید بیش از ۱۱ میلیون و ۶۲ هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی، عملکردی ۱۱/۲ درصد بالاتر از برنامه تولید خود را ارائه کرده است. میزان تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی این شرکت همچنین در مقایسه با سال مالی پیش از آن نیز رشد ۱۴/۵ درصدی داشته است. روند مثبت عملکرد شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در حوزه معدن، زمینه را برای درخشش این شرکت در حوزه فرآوری نیز فراهم کرده است؛ به طوری که این شرکت نه تنها رشد تولید را در خصوص تمامی محصولات خود در مقایسه با سال مالی گذشته رقم زده بلکه مجموعا ۲۲ رکورد را نیز در بخش تولید به ثبت رسانده است.
شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در سال مالی منتهی به آذر ماه ۱۴۰۲، روندی صعودی در زمینه تولید کنسانتره داشته؛ به طوری که با تولید بیش از هفت میلیون و ۲۷۲ هزار تن کنسانتره، رشد ۱۳/۴ درصدی را در مقایسه با سال مالی گذشته خود رقم زده است. گفتنی است که این عملکرد تولید در حالی به دست آمده که ظرفیت سه کارخانه تولید کنسانتره این شرکت مجموعا ۶ میلیون تن در سال است. همچنین برنامه تولید برای خطوط سه‌گانه کنسانتره در سال مالی منتهی به آذر ماه ۱۴۰۲ نیز مجموعا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده که این به معنای افزایش ۱۱/۸۹ درصدی تولید نسبت به برنامه بوده است.
به علاوه این شرکت ۱۰ رکورد تولید ماهانه کنسانتره را نیز در سال مالی منتهی به آذر ماه ۱۴۰۲ ثبت کرده و همچنین تولید کنسانتره این شرکت برای نخستین بار از مرز هفت میلیون تن عبور کرده است. از جمله عوامل موثر بر دستیابی به چنین عملکردی می‌توان به برنامه‌ریزی دقیق و منظم در بخش تولید، نگهداری و تعمیرات (از طریق افزایش ضریب دسترسی تجهیزات و با شعار صیانت از تجهیزات)، تامین به‌ موقع خوراک و مواد مصرفی در کنار تامین آب مورد نیاز خطوط تولیدی و همچنین توان فنی بالای واحد فرآوری در بخش نظارت و پیمانکاری اشاره کرد. علاوه بر آن‌ها، برنامه‌ریزی‌های مدون واحد فرآوری این شرکت برای کاهش توقفات و افزایش بهره‌وری کارخانجات، اجرای کامل برنامه‌های اورهال و شات‌دان‌های برنامه‌ریزی‌ شده نیز از دیگر عوامل موثر بر رشد تولید کنسانتره در این شرکت بوده‌اند.
کارخانه گندله‌سازی شرکت گهرزمین نیز در راستای تکمیل زنجیره فولاد، با ظرفیت تولید سالانه پنج میلیون تن در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید. اگرچه عملکرد این کارخانه تحت تاثیر ریسک‌های بیرونی نظیر قطعی برق و افت فشار گاز قرار می‌گیرد اما این شرکت با انجام برخی اقدامات و اصلاحات در کنار تامین منابع برق مصرفی کارخانه و کاهش زمان توقفات پیش‌بینی‌نشده، توانست در سال مالی منتهی به آذر ماه ۱۴۰۲، میزان تولید گندله خود را از ظرفیت اسمی کارخانه فراتر ببرد و همچنین پنج رکورد تولید را نیز به ثبت برساند. شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در سال مالی منتهی به آذر ماه ۱۴۰۲، بیش از پنج میلیون و ۱۷۷ هزار تن گندله تولید کرده که این میزان در مقایسه با سال مالی پیشین این شرکت ۴۵ درصد رشد داشته است. این شرکت همچنین برای دستیابی به تولید ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در کارخانه گندله‌سازی (بدون توسعه زیرسقف) و هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن از طریق طرح توسعه زیرسقف برنامه‌ریزی کرده است.
شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین بر مدار سوددهی
شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در سال مالی منتهی به آذر ماه ۱۴۰۲، در مجموع بیش از ۱۲ میلیون و ۳۱۰ هزار تن از محصولات خود را در بازارهای داخلی و خارجی به فروش رسانده است. در این میان، سهم فروش سنگ‌آهن دانه‌بندی‌شده بیش از یک میلیون و ۲۹۸ هزار تن و کنسانتره (داخلی) نیز بیش از یک میلیون و ۶۸۴ هزار تن بوده است. این شرکت همچنین بیش از پنج میلیون و ۲۸۰ هزار تن گندله را به فروش رسانده است که از این مقدار، بیش از چهار میلیون و ۵۲ هزار تن سهم بازارهای داخلی بوده و مابقی آن یعنی یک میلیون و ۲۲۸ هزار تن نیز در بازارهای خارجی به فروش رفته است. گفتنی است که فروش گندله داخلی و صادراتی گهرزمین در سال مالی منتهی به آذر ماه ۱۴۰۲ در مقایسه با سال مالی پیش از آن، به ترتیب رشد بیش از ۲ و ۹ درصدی داشته است. بازار اصلی صادرات این شرکت در سال مالی منتهی به آذر ماه ۱۴۰۲ کشور عمان بوده است. فروش سنگ‌آهن دانه‌بندی شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین نیز با رشد ۶۸ درصدی در مقایسه با سال مالی گذشته این شرکت همراه بوده است. گفتنی است که این شرکت سهم ۱۸ درصدی از فروش کنسانتره در بازار داخلی را در اختیار دارد و از این لحاظ جایگاه دوم را در کشور به خود اختصاص می‌دهد. این شرکت همچنین در جایگاه دوم فروش گندله در کشور نیز قرار دارد.
عملکرد مثبت تولید و فروش در شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در نهایت در رشد درآمدهای عملیاتی این شرکت نمود پیدا کرده است. این شرکت در سال مالی منتهی به آذر ماه ۱۴۰۲، بیش از ۳۷۷/۷ هزار میلیارد ریال درآمد عملیاتی داشته است که در مقایسه با درآمدهای عملیاتی سال مالی گذشته (۳۰۱/۵ هزار میلیارد ریال)، رشد ۲۵/۳ درصدی را نشان می‌دهد. از آنجایی که قیمت محصولات شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در بازه زمانی مورد بررسی رشد چندانی نداشته، این افزایش درآمدهای عملیاتی عمدتا ناشی از افزایش میزان تولید و فروش در این شرکت بوده است. سود خالص این شرکت در سال مالی منتهی به آذر ماه ۱۴۰۲ نیز با بیش از ۱۲۵/۷ هزار میلیارد ریال، رشد ۱۲/۸ درصدی در مقایسه با مدت مشابه قبل از آن را نشان می‌دهد. سود عملیاتی این شرکت نیز رشد ۱۶ درصدی در مقایسه با سال مالی پیشین این شرکت داشته است. گفتنی است که این عملکرد سودآوری در حالی به دست آمده که این شرکت با افزایش میزان بهره مالکانه در مقایسه با سال قبل، رشد قیمت حامل‌های انرژی، افزایش نرخ عوارض صادراتی و… رو‌به‌رو بوده است.
شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین طرح‌های توسعه متعددی را در حال اجرا و یا در برنامه دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به احداث کارخانه احیای آهن‌ اسفنجی (دو واحد احیای مستقیم، هر یک به ظرفیت یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن با پیشرفت ۴۱ درصدی تا پایان سال مالی)، احداث ساختمان‌های نیمه‌صنعتی و اداری سیرجان، احداث کارخانه بازیابی آب و مدیریت باطله خطوط کنسانتره (به ظرفیت ۴۶۸ تن در ساعت باطله خشک سنگ‌آهن و پیشرفت ۷۵ درصدی)، مطالعات اکتشافی در پهنه جبال‌بارز، شانتینگ ‌یارد ریلی سیرجان، پروژه انتقال گاز باغین تا دوراهی نگار (با پیشرفت ۴۲ درصدی) و همچنین نصب غبارگیرهای ناحیه خردایش و گندله‌سازی (با پیشرفت ۱۷ درصدی) اشاره کرد. علاوه‌براین، پروژه فولادسازی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تنی، حمل پیوسته مواد معدنی (IPCC) با قابلیت کاهش حداقل ۲۵ درصد از هزینه‌های برداشت و معدنکاری، افزایش زیرسقفی کارخانه گندله‌سازی، افزایش زیرسقفی کارخانه‌های کنسانتره، بارگیری ریلی و کامیونی سیرجان و اکتشاف تفصیلی در پهنه جبال بارز نیز از دیگر طرح‌های توسعه‌ای مهم این شرکت به شمار می‌آیند.گفتنی است که مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین برای سال مالی منتهی به آذر ماه ۱۴۰۲ با حضور ۹۲/۷۱ درصدی سهامداران این شرکت در اسفند ماه ۱۴۰۲ برگزار شد. در این مجمع علاوه بر ارائه عملکرد و دستاوردهای شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین، تقسیم سود ۳۲۰ تومانی به ازای هر سهم به تصویب سهامداران و حاضران در مجمع رسید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/3gkvxz