چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 01 May 2024
کد خبر: 33873
تاریخ انتشار: 1402/07/30 07:15
معاون شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران:

هیچ وابستگی برای تعمیرات نیروگاه‌ها نداریم

معاون پروژه‌های شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران گفت: هیچگونه وابستگی به خارج از کشور برای تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی وجود ندارد.
هیچ وابستگی برای تعمیرات نیروگاه‌ها نداریم

به گزارش روزگار معدن به نقل از وزارت نیرو، «مهدی قرائی» در گفت‌وگویی با اشاره به آغاز اجرای برنامه‌های تعمیراتی این مجموعه برای افزایش آمادگی نیروگاه‌های کشور، افزود: هر ساله پس از پایان اوج مصرف برق تابستان، فصل تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی به عنوان تولیدکننده عمده برق کشور آغاز می‌شود تا این واحدها با آمادگی کامل در تابستان سال آینده آماده بهره‌برداری باشند.

وی ادامه‌داد: با توجه به تنوع بسیار زیاد واحدهای نیروگاهی و همچنین عمر بالای ناوگان نیروگاهی کشورمان، برخی از پروژه‌ها به صورت خاص و تخصصی که در سطح جهان منحصر به فرد است توسط شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران انجام می‌شود.

قرائی با اشاره به اینکه در کشور ۶۲۲ واحد نیروگاه حرارتی در حال تولید برق هستند، گفت: انجام به موقع و با کیفیت برنامه‌های تعمیراتی این واحدها قبل از شروع دوره اوج بار امسال، موجب شد تا ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی کشورمان در تابستان امسال به ۹۹ درصد افزایش پیدا کند. در جریان تعمیرات همه این نیروگاه‌ها به هیچ یک از کارشناسان و تکنسین‌های خارجی احتیاج نداشته و این فعالیت‌ها توسط متخصصان توانمند داخلی انجام شده است.

معاون پروژه‌های شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران با اشاره به اینکه برخی از واحدهای نیروگاهی کشور وارد دهه چهارم عمر بهره‌برداری خود شده‌است، اضافه‌کرد: این نیروگاه‌ها با فعالیت تلاشگران صنعت برق به خوبی بهره‌برداری و سرویس می‌شوند و شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران نیز به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان و کلینیک تخصصی صنعت برق با بهره‌مندی از برخی تجهیزات خاص و اعزام تیم‌های فنی مربوطه به این نیروگاه‌ها باعث می‌شوند تا این واحدهای نیروگاهی با وجود گذشت چندین دهه از فعالیت آن‌ها همچنان در حال فعالیت بوده و در خدمت شبکه سراسری برق کشور باشند.

وی بیان‌داشت: از سوی دیگر، نیروگاه‌های مطابق با استانداردهای روز دنیا نیز در ایران نصب شده است که دانش بهره‌برداری، تعمیرات و ساخت قطعات مورد نیاز آن‌ها در کشور وجود دارد. بخش عمده‌ای از قطعات نیروگاهی توسط شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران ساخته می‌شود و با کیفیت محصولات خارجی در حال فعالیت هستند که در برخی موارد این قطعات را با یک‌پنجم قیمت محصولات خارجی تولید کرده و به دست مصرف کننده رسانده‌ایم.

قرائی به برخی از پروژه‌های تعمیراتی این شرکت برای افزایش آمادگی نیروگاه‌های کشور در اوج بار تابستان سال آینده اشاره کرد و گفت: اکنون عملیات دمونتاژ، ساخت و مونتاژ شینه‌های هسته ژنراتور ۱۶۰ مگاواتی نیروگاه «شهید سلیمانی» کرمان پس از ۱۲۰ روز فعالیت تعمیراتی به پایان رسیده و این واحد هم اکنون با کیفیت مطلوب و استانداردهای بین‌المللی در حال بهره‌برداری است.

عضو هیات مدیره شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران اظهار داشت: همچنین در حال حاضر عملیات تعمیرات واحد بخار نیروگاه ایرانشهر به مدت ۹۰ روز آغاز شده است و در جریان تعمیرات این واحد ۱۵۰ نفر از نیروهای بومی این منطقه مشغول به فعالیت خواهند بود.

وی به تعمیرات واحد گازی F۹ نیروگاه «شریعتی» مشهد اشاره کرد و گفت: این تیپ نیروگاه‌ها پس از اینکه به ۲۰۰ هزار ساعت کارکرد می‌رسند باید از نو تمدید طول عمر شوند که این عملیات تخصصی توسط شرکت تعمیرات نیروگاهی انجام می‌‎شود. در جریان این اقدام همه قطعات واحد دمونتاژ و تخمین عمر باقی مانده انجام می‌شود. قطعاتی که نیاز به تعویض داشته باشند تعویض شده و قطعاتی که نیاز به اصلاح دارند هم توسط شرکت تعمیر می‌شوند.

قرائی گفت: براساس استانداردهای شرکت جنرال الکتریک آمریکا، بسیاری از این قطعات باید کنار گذاشته شوند، اما با بررسی و فعالیت مهندسی توسط متخصصان شرکت تعمیرات نیروگاهی، این قطعات با عملیات حرارتی و پروسه‌های جوشکاری خاص مجددا برای ۲۰۰ هزار ساعت فعالیت دیگر آماده بهره‌برداری می‌شوند که یکی از محصولات دانش‌بنیان شرکت همین اقدام است.

وی با بیان اینکه تعمیرات اساسی واحد بخار سیکل‌ترکیبی نیروگاه شریعتی مشهد از آبان‌ماه آغاز می‌شود، بیان‌داشت: همچنین در این ماه واحد ۳۲۰ مگاواتی نیروگاه شازند نیز به مدت ۸۰ روز تحت تعمیرات قرار خواهد گرفت.
تعمیرات این واحد در گذشته بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ روز به طول می‌انجامید، اما با آموزش‌های ارائه شده به همکاران و دو شیفته کردن تیم‌های عملیاتی توانسته‌ایم مدت زمان تعمیرات این واحد را به ۸۰ روز کاهش دهیم.

معاون پروژه‌های شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران در پایان با اشاره به تعمیرات واحد یک نیروگاه «بیستون»، گفت: همچنین از ماه آینده پروژه تعمیرات واحد بخار سیکل‌ترکیبی نیروگاه یزد نیز به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات آغاز خواهد شد تا این واحدها با آمادگی کامل در پیک تابستان سال آینده در مدار تولید برق باشند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/36b5g9