یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05 May 2024
کد خبر: 31515
تاریخ انتشار: 1402/05/25 09:06

صادرات تجهیزات صنعتی طی ۵سال به ۱میلیارد دلار خواهد رسید

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی معاونت علمی ریاست‌جمهوری واردات رسمی کشور در این حوزه را سالانه ۲۵۰ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: ما درصدد هستیم این میزان را طی مدت ۵ سال صادرات به یک میلیارد دلار ارتقاء دهیم.
صادرات تجهیزات صنعتی طی ۵سال به ۱میلیارد دلار خواهد رسید

به گزارش ایسنا، دکتر محمدمهدی هادوی در نشست خبری امروز که در محل ساختمان معاونت علمی ریاست‌جمهوری برگزار شد، به تشریح برنامه‌های این ستاد پرداخت و گفت: حوزه ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی، محصول‌محور و صنعت‌ساز است؛ از این رو به دنبال تولید تجهیزات خوب و راه‌اندازی خط تولید در صنایعی چون غذایی، نفت و گاز و لوازم خانگی هستیم تا بتوانیم با استفاده از فناوری‌های روز ارزش افزوده تولیدکنندگان دانش‌بنیان را افزایش دهیم. 

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۸۴۵ شرکت دانش‌بنیان داریم که هنوز وارد فاز تجاری‌سازی نشده‌اند. قصد داریم این شرکت‌های سنتی را به شرکت‌های دانش‌بنیان صنعتی تبدیل کنیم.

وی افزود: هم‌اکنون ۸ درصد شرکت‌های ما فناور هستند که برای ما ارزش بالایی دارند، ولی باید تلاش شود تعداد آنها افزایش یابد.

هادوی با بیان اینکه در صنعت ماشین‌سازی تعداد ۶ هزار شرکت اعم از دانش‌بنیان و غیر دانش بنیان دارای پروانه بهره‌برداری هستند، ادامه داد: همچنین تعداد ۲۵۰ هزار نفر به طور مستقیم در صنعت ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته مشغول به فعالیت هستند.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی، میزان تولیدات صنعتی در این حوزه را ۳ میلیارد دلار ذکر کرد و یادآور شد: میزان واردات کشور در این زمینه بین ۵ تا ۸ میلیارد دلار است که باید بازار واردات را به محصولات تولید داخل اختصاص دهیم، البته این گفته به معنای محدودسازی واردات نیست، بلکه از این ظرفیت می‌توان در زمینه انتقال فناوری‌های نو و جدید هدف‌گذاری کرد.

وی توسعه بازار صادراتی را از برنامه‌های این ستاد ذکر کرد و گفت: ما با در اختیار داشتن ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته می‌توانیم محصولات با کیفیت، رقابت پذیرتر و با قیمت تمام شده ارزان‌تری تولید کنیم، در غیر این صورت بعید به نظر می‌رسد که بتوانیم با کشورهای دیگر رقابت کنیم.

وی واردات رسمی کشور در این حوزه را سالانه ۲۵۰ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: ما درصدد هستیم این میزان را طی مدت ۵ سال صادرات به یک میلیارد دلار ارتقاء دهیم.

به گفته این مقام مسؤول بر اساس سند راهبردی ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته که در مدت ۲ سال تحقیق در سال ۱۴۰۰ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، نفوذ فناوری در صنایع، توسعه بازار دانش‌بنیان در داخل و خارج، مهارت‌افزایی و توسعه کسب‌وکارها از ماموریت‌های این ستاد به شمار می‌رود.

بورسیه صنعتگران

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی، ادامه داد: در وزارت علوم بورسیه صنعتی اجرایی می‌شود و طی آن اساتید دانشگاهی دو سال در صنعت مشغول به کار می‌شوند، ولی در برنامه‌ای که ما تدوین کردیم، در تلاش هستیم تا صنعتگران در بخش‌های دانشگاهی وارد شوند.

وی اهمیت این برنامه را در توسعه مهارت‌افزایی و دانش‌آموزی در حوزه‌های صنعتی دانست و گفت: در این برنامه صنعتگران بورسیه مراکز تحقیقاتی می‌شوند و در این زمینه با برخی از دانشگاه‌ها همچون فنی‌وحرفه‌ای و علمی کاربردی هماهنگی‌هایی صورت گرفته است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/2ozxeq