چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 01 May 2024
کد خبر: 32605
تاریخ انتشار: 1402/06/29 07:09
کارشناسان بورس مطرح کردند:

دورنمای درخشان بورس با سهام صنایع هسته‌ای

دورنمای درخشان بورس با سهام صنایع هسته‌ای

چشم‌انداز سازمان انرژی اتمی این است که بتواند محصولات سرریز دانش هسته‌ای را به مرحله صنعتی رسانده و صنعت را به تجارت پیوند بزند. تجاری‌سازی این صنعت نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مردم در این حوزه است.

دولت گام نخست را برای این کار با سهیم کردن مردم در اقتصاد هسته‌ای از طریق بورس برداشته است. ایران جزو کشورهای دارای صنعت هسته‌ای در جهان است. صنعتی که یکی از صنایع نوین و البته پیچیده است و کمتر از یک‌چهارم کشورهای جهان از آن بهره می‌برند. این روزها این فناوری از آزمایشگاه‌ها خارج و در کشاورزی و دیگر صنایع کشور به کارگیری شده است و دولت تصمیم دارد مردم را نیز در منافع حاصل از تجاری شدن این محصولات شریک کند.

آن طور که رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرده همه زیر فصل‌های صنعت هسته‌ای دارای بازدهی و ارزش افزوده است و این سازمان قصد دارد در افق ۲۰ ساله، ۸۰ میلیارد دلار برای توسعه این صنعت سرمایه‌گذاری کند و در این خصوص شرکت‌های زیرمجموعه خود را وارد بورس کرده است. رئیس سازمان انرژی اتمی معتقد است در این حوزه سیاست «درهای باز» را در پیش گرفته‌اند تا مردم حس نزدیکی بیشتری نسبت به برنامه هسته‌ای داشته باشند.

برای بررسی بیشتر ابعاد این صنعت ملی که اکنون به مشارکت مردم گره خورده است، با میلاد یزدان‌پور، کارشناس و تحلیلگر بازارهای مالی و ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل هسته‌ای گفت‌وگو کردیم که در زیر می‌خوانید.

بازگشت اعتماد مردم پیش از عرضه سهام صنعت هسته‌ای

میلاد یزدان‌پور، تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید: دولت در تلاش است از ظرفیت بازار سرمایه برای تأمین مالی بخش‌های مالی اقتصاد استفاده کند. فروش اوراق سلف نفتی در بورس که چندی پیش انجام شد نیز در این راستا بود. اما چند نکته در این زمینه وجود دارد که باید به آن توجه شود.

وی با یادآوری اینکه در سال ۹۹ مردم با اعتماد و تضمین دولت اقدام به خرید عرضه اولیه‌های بی‌شمار در بازار سرمایه کردند، می‌گوید: با ریزش سهمگین بورس در آن سال، مردم اعتمادشان را به سرمایه‌گذاری در بورس از دست داده‌اند و این روزها با کوچک‌ترین سیگنالی به خاطر ترس از دست دادن سرمایه، صف‌های فروش طویلی را ایجاد می‌کنند تا دارایی خود را از بازار بیرون بکشند.

یزدان‌پور با بیان اینکه بورس پس از تجربه تلخ سهامداران خُرد در این واقعه، همچنان نتوانسته ورود پول حقیقی قابل توجه و مداومی را تجربه کند، می‌افزاید: در چنین شرایطی مردم زیاد دنبال اطلاع از طرح‌های دولت نیستند و بی‌شک تا زمانی که از سهامداران خرد حمایت نشود و جلب اعتماد صورت نگیرد، این طرح ها قادر به جذب سرمایه حقیقی‌ها نخواهد شد.

این تحلیلگر بازارهای مالی با اشاره به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر اینکه همه زیرفصل‌های صنعت هسته‌ای دارای بازدهی و ارزش افزوده است، می‌گوید: این سازمان قصد دارد در چشم‌اندازی۲۰‌ساله، ۸۰ میلیارد دلار برای توسعه این صنعت سرمایه‌گذاری کند. این سازمان برای ایجاد برخی پروژه‌ها نیز روی تأمین مالی بازار سرمایه حساب کرده است. به گفته وی، اقدام دولت برای عرضه طرح‌های جذاب مثل شرکت‌های مرتبط با صنعت هسته‌ای در بازار سرمایه به مثابه فروش کالا در پاساژ لوکسی است که با دیوارهای بی‌اعتمادی احاطه شده و مردم به آن مراجعه نمی‌کنند.

فروش اوراق در گرو افزایش ارزش معاملات به ۱۰ همت

وی با اشاره به نقش حقوقی‌ها در دامن زدن به بی‌اعتمادی مردم و افت ارزش معاملات بورس و اینکه این اقدام‌ها سبب فروشنده شدن بیشتر سهامداران شده است، تأکید می‌کند: بازار بورس از اواسط اردیبهشت تا کنون ۲۳درصد اصلاح کرده و در همین زمان میانگین پرتفوها بین ۳۰ تا ۳۵ درصد آب رفته است. این در حالی است که عرضه سهام در بازار وقتی جواب می‌دهد که دست‌کم ارزش معاملات روزانه ما در بازار سرمایه، ۱۰ هزار میلیارد تومان باشد و سه روز ادامه پیدا کند که به معنای این است خریدار در بازار وجود دارد. در چنین شرایطی که هر روز یک سوزن به سهامدار می‌زنیم و همه را فروشنده کرده‌ایم، چطور می‌توانیم محصولی را عرضه کنیم و توقع داشته باشیم از ما خرید کنند. پس دولت ابتدا باید سمت تقاضا را بالا بیاورد، سپس سراغ فروش سهام شرکت‌ها در بازار برود.  در ضمن برای ترغیب مردم به خرید، به آن‌ها تضمین بدهد که این سهام سودآور است.

نظارت بالا؛  سبب کم شدن بازیکنان پشت‌پرده در صنایع بورسی

ابوالفضل ظهره‌وند، عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و  معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی در ورود صنایع زیرمجموعه سازمان انرژی هسته‌ای به بازار بورس را ابتکاری می‌داند که سبب استفاده از ظرفیت‌های هسته‌ای در حوزه‌های علمی، کشاورزی، پزشکی و... می‌شود. در کشور حدود ۱۰۰ نوع دارو با فناوری هسته‌ای ساخته می‌شوند که در گذشته از خارج وارد می‌شد، اما اکنون نه تنها این داروها به واسطه صنعت پیشرفته هسته‌ای در داخل تولید، بلکه صادر هم می‌شوند.

ظهره‌وند می‌گوید: آورده داروهایی که از این طریق تولید می‌شود بسیار بالاست و معادل چند ده بشکه نفت است.  این کارشناس مسائل هسته‌ای با اشاره به فواید صنعت هسته‌ای از تولید دارو و تأمین برق تا کشاورزی و صنایع غذایی، محصولات تولیدی این حوزه را سودآور و سهام آن را ارزنده توصیف کرده و می‌گوید: بورس کشور در سال‌های اخیر به دلایل مختلف منافع سهامداران را به خطر انداخته است، اما

باید تأکید کنم سهام شرکت‌های زیرمجموعه صنعت هسته‌ای در قیاس با سهام بخش‌های دیگر از نظم و نسق بیشتری برخوردار است و هر روز با تقاضای مضاعف مواجه است.

این کارشناس بین‌الملل با تأکید بر اینکه در صنعت هسته‌ای به دلیل نظارت و اشراف بالا بر این بخش از سوی دولت، بازیکنان پشت پرده کمتری دارد، می‌افزاید: این شرکت‌ها ضمن شفافیت زیاد، حسابرسی بهتری نیز دارند، پس در واقع بازارسازان کمتر می‌توانند در این حوزه نقش‌آفرینی داشته باشند و این می‌تواند نگرانی مردم را از این بابت برطرف کند.

سودآوری و سرعت بازگشت سرمایه بالا در صنایع هسته‌ای

ظهره‌وند با بیان اینکه سهام صنایع هسته‌ای نسبت به سایر سهام‌ها دورنمای خوبی داشته و سرعت بازگشت سرمایه خیلی بالایی دارد، توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه جزو ۱۰ کشوری هستیم که این چرخه را کامل در اختیار داریم و تقاضا هم برای آن زیاد است، فکر می‌کنم عرضه سهام صنعت هسته‌ای در بورس هم می‌تواند بخشی از سرمایه‌های خرد سرگردان کشور را جمع کند، هم به این صنعت نقدینگی مورد نیاز برای توسعه بیشتر را تزریق کند و در عین ‌حال  تار و پود این صنعت را به زندگی مردم گره بزند و به هرچه مردمی‌تر شدن آن کمک کند.

وی معتقد است اگر این سهام را بر پایه ریال پایه طلا بگذارند استقبال بسیار زیادی از آن خواهد شد و دولت منابع خوبی را می‌تواند از آن کسب کند و دارنده سهام هم نیز می تواند به داشته سهامش امیدوار باشد.

وی بر ضرورت تجدیدنظر در سیاست‌های پولی و مالی و اداره بازار پول تأکید کرده و می‌گوید: اگر برنامه ریال پایه طلا اجرایی شود، خود این شاخصی می‌شود که در سایر بخش‌های بورس هم این کار باب شود، در این صورت هرگز بورس ایران سقوط نمی‌کند و به بورس بین‌المللی تبدیل می‌شود. در این صورت کشور می‌تواند بدرخشد و تحریم هم روی آن اثری نداشته باشد، ولی الیگارشی‌های مالی و بانکدارها کشور را متوقف کرده‌اند و نمی‌گذارند وابستگی کشور به دلار از بین برود. این افراد چه در ریزش دلار  و چه در صعود آن سود می‌کنند، ولی بدنه عموم مردم بی‌شک بازنده هستند


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/2axpog