غرب در حالی به فصل زمستان نزدیک میشود که ذخایر دیزل اندکی در اروپا و آمریکا وجود دارد. این کاهش ذخایر ناشی از عرضه کمتر گریدهای نفتی حاوی گوگرد بالا از سوی خاورمیانه و ممنوعیت موقتی صادرات دیزل از روسیه بوده که بازار جهانی را در اواخر سپتامبر و اوایل اکتبر، با اختلال عرضه روبرو کرد.
به گفته تحلیلگران، چین ممکن است صادرکنندهای باشد که بعضی از مناطق را از کمبود دیزل و افزایش قیمتها نجات میدهد. نشانههایی دیده میشود که صادرات دیزل و سوختهای دیگر از چین، افزایش پیدا کرده است.
این صادرات میتواند به صورت غیرمستقیم، کمبود سوخت در غرب را تا حدودی برطرف کند زیرا صادرات بیشتر چین به آسیا، به معنای آن است که حجم بیشتری از صادرات سوخت خاورمیانه، به اروپا و آمریکا روانه میشود.
طبق آخرین آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر سوخت در آمریکا در هفته منتهی به ششم اکتبر، به میزان ۱.۸ میلیون بشکه کاهش یافت و حدود ۱۱ درصد پایینتر از میانگین پنج ساله برای این وقت از سال است. اختلالات پالایشگاهی، تغییر جریان تجارت جهانی نفت، خوش بینی محتاطانه بازار حمل بار در آمریکا و سطوح اندک ذخایر، بازار دیزل را با کمبود روبرو کرده اند و این کمبود احتمالا در ماههای آینده تشدید خواهد شد به خصوص اگر در منطقه شمال شرقی که ذخایر سوخت به شدت محدود شده اند، زمستان سختی پیش رو باشد.
تحلیلگران شرکت «آر بی ان انرژی» در تحلیلی نوشتند: بازار نفت کوره، دیزل و سوختهای دیگر در منطقه شمال شرقی در حال حاضر به شکل غیرمعمولی دچار کمبود است و درست در آستانه فصل زمستان، ذخایر به نزدیک میانگین پنج ساله کاهش پیدا کرده اند. قیمتها افزایش پیدا کرده اند و چشم انداز افزایش ذخایر در کوتاه مدت، در بهترین حالت، ملایم است. در زمستان ۲۰۲۳-۲۰۲۲، حدود پنج میلیون خانوار در آمریکا از نفت کوره به عنوان سوخت گرمایشی اصلی استفاده کردند و حدود ۸۲ درصد از آنها در منطقه شمال شرقی آمریکا بودند.
تعمیرات سنگین پالایشگاهی در شرق کانادا و آمریکا، عرضه جهانی دیزل را محدودتر کرده است و اقتصاد منعطف آمریکا با تقاضای مناسب تولید و بار، ممکن است در ماههای آینده، باعث افزایش قیمت دیزل و سوختهای دیگر شود.در این بین، ذخایر دیزل در اروپا که به صورت مستقل در هاب تجارت نفت آمستردام-روتردام-آنتورپ نگهداری میشود، به شدت محدود است و از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون، به پایینترین حد کاهش پیدا کرده است.