شنبه 25 فروردین 1403 - 13 Apr 2024
کد خبر: 29152
نویسنده: فرشته صائمی
تاریخ انتشار: 1402/03/17 06:57
گفتگوی گسترش‌نیوز با عضو کمیسیون بودجه مجلس دهم؛

عراق تلافی تحریم‌ها را سر ایران در می‌آورد/ بلای دولت بر سر اقتصاد

جعفرزاده ایمن آبادی گفت: تهاتر بلایی است که دولت سیزدهم بر سر اقتصاد ایران آورد. البته تهاتر کجا بود، کشورهای طرف معامله الا و بلا کالاهایی را به ما می‌دهند که به نفع خودشان است.
عراق تلافی تحریم‌ها را سر ایران در می‌آورد/ بلای دولت بر سر اقتصاد

هر چند تهاتر متداول‌ترین روش معامله محسوب می‌شود اما با گذر زمان و قرار گرفتن در عصر ارتباطات این انتظار می‌رود که امروزه کشورها در معاملات خود از روش‌های نوین از جمله پرداخت ارز از طریق بانک‌های بین‌المللی استفاده کنند. اما گاهاً شرایط کشورهایی نظیر ایران بنابر مسائلی نظیر تحریم‌ها آنها را به گذشته سوق داده تا جایی که بنابر گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی این قبیل کشورها برای معاملات خود نیازمند تهاتر هستند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس دهم در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز ضمن ارزیابی تجارت تهاتری گفت: قبل از پرداختن به تهاتر باید به این نکته توجه کرد که ناف دلار را نمی‌شود بُرید، علاوه بر این FATF هم یک واقعیت است، در این میان هزینه فرار از واقعیت‌ها را مردم پرداخت می‌کنند. درباره تهاتر که این روزها بحث آن داغ است، ایران مجبور است کالای کشور طرف مقابل که شامل کشورهای چین، هند و عراق می‌شود، را پذیرفته و وارد کند، به عبارتی این کشورها هر چه دلشان می‌خواهد را به ما می‌دهند.

دولت سیزدهم منت آمریکا را می‌کشد

او افزود: از بین این ۳ کشور فاجعه‌آمیزترین رابطه را عراق با ایران دارد به این ترتیب که اعلام کرده فقط کالاهای اساسی و دارو به ایران می‌دهد و تلافی تحریم‌های بین‌المللی که خودش دچار آن شده بود را سر ما در می‌آورد. لذا این موارد حاکی از آن است که برجام یک واقعیت بود اما با کله شقی و بد فهمی کشور را عقب انداختند تا جایی که در حال حاضر دولت سیزدهم منت آمریکا را می‌کشد که برجام مودر توافق ۲۰۱۶ را امضا کند که بر این اساس همه موفقیت‌ها و امتیازاتی که ایران در دوره ظریف و روحانی توانسته بود از طریق برجام بدست بیاورد، همگی بر هوا رفت.

در معاملات ایران تهاتر وجود ندارد بلکه جبر است

جعفرزاده ایمن آبادی ضمن مقصر دانستن دولت در بحث معاملات بین‌المللی ایران تصریح کرد: لذا خسارت‌هایی که در حال حاضر ایران متحمل می‌شود، متوجه رئیسی و کابینه کج فهم و بسیار ضعیف او است، به این معنی که رئیسی، کابینه دولت و تندروها مقصر اصلی خسارت‌های وارده به کشور هستند. تهاتر بلایی است که دولت سیزدهم بر سر اقتصاد ایران آورد. البته تهاتر کجا بود، کشورهای طرف معامله الا و بلا کالاهایی را به ما می‌دهند که به نفع خودشان است ودر مقابل تعیین می‌کنند که دقیقاً چه کالایی یعنی همان نفت، را از ایران می‌خواهند، لذا حتی نام این نوع معامله ایران با هند، چین و عراق تهاتر نیست بلکه جبر است. جبر کالا به کالا چرا که ایران در روابط تجاری خود با کشورها اعم از هند، چین، عراق و حتی روسیه اختیار ندارد، کالای مورد نظر خود را انتخاب کند. بلای اقتصادی که امروز سر مردم آمده ناشی از بدفهمی، غرور کاذب، لج‌بازی و رفتارهای شعار گونه رئیسی است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم شورای اسلامی در ادامه ضمن ارائه توضیحات بیشتر در مورد روابط تجاری ایران و روسیه اظهار کرد: در مورد رابطه ایران با روسیه هیچ چیزی شفاف نیست. در حال حاضر روسیه، ایران را وارد منجلابی کرده که نمی‌توانیم از داخل آن بیرون بیاییم، در حقیقت مسکو در زمینه جنگ اوکراین، ایران را شریک جرم خود کرده و احتمال اینکه روسیه در این جنگ شکست بخورد بسیار زیاد است کما اینکه از روز  دوشنبه جنگ اوکراین وارد خاک روسیه شده است. چه کسی قرار است این خسارت‌ها را پرداخت کند؟ اساساً چرا ایران وارد جنگ اوکراین شد و قضیه پهپادها پیش آمد؟ چه کسی در این قضیه تصمیم می‌گیرد.

تاکنون ایران این اندازه خفت و خواری نکشیده بود

جعفرزاده ایمن‌آبادی با تاکید بر اینکه تنها تیم اقتصادی رئیسی در شرایط به وجود آمده مقصر نیست، متذکر شد: در همه حوزه‌ها اعم از اجتماعی، امنیتی، دفاعی و سیاست خارجی مشکلات فراوانی وجود دارد، چپ و راست آبروی ایران می‌رود. طبق گفته‌های فرماندار زابل در قضیه طالبان خود رئیس جمهورهم هزینه شد، چنانچه رئیسی در مورد حق آبه ایران حرفی زد، ۲ ماه هم مهلت داد که در نهایت دست همه ما در حنا ماند. تا جایی که بچه‌های افغان‌ها به خود اجازه دادند با چهارتا بانکه ایران را تمسخر کرد.

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی ابراز کرد:  رئیسی در مراسم سالگرد امام خمینی (ره) پشت تریبون می‌آید و می‌گوید تورم را سیاسی نکنید، البته که به دنبال سیاسی کردن تورم نیستیم اما شما بگویید چه اسمی برای آن بگذاریم؟ بگوییم اقتصادی می‌گویید فتنه اقتصادی، بگوییم اجتماعی می‌گویید فتنه اجتماع

رهبری در مورد هر مسئله‌ای صحبت کردند تیم دولت آن را به بدترین شکل سر سفره مردم آورد

جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۲ با شعار سال مهار تورم و رشد تولید، از سوی مقام معظم رهبری ادامه داد: رهبری امسال را مهار تورم نامیدند اما رئیسی باعث شد که مردم در خیابان راه بروند و بگویند ای کاش رهبری این شعار را برای سال ۱۴۰۲ انتخاب نمی‌کرد. فقط گفتن تابع ولایت هستیم و از رهبری خرج کردن، که دردی را دوا نمی‌کند. اگر آقایان تابع رهبری هستند چرا تیم دولت رئیسی چهره رهبری را در کشورتخریب می‌کند؟ واقعیت امر این است که رهبری در مورد هر مسئله‌ای صحبت کردند تیم دولت آن را به بدترین شکل سر سفره مردم آورد.

دولت سیزدهم دروغگوی نجومی شده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: برنامه هفتم توسعه نمونه‌ای از اقدامات تیم دولت رئیسی است چنانچه سیاست‌های ابلاغی برنامه هفتم توسعه با آنچه که دولت تحت عنوان برنامه هفتم توسعه به مجلس ارائه کرد، تفاوت فراوانی دارد. برنامه هفتمی که دولت به مجلس ارائه کرده برنامه‌ای است که در آن برای معلولین، ورزشکاران و محیط زیست ندارد و از طرفی وضعیت بازنشستگان در این برنامه مشخص نیست، علاوه بر این اثری از خانواده شهدا و ایثارگران در آن وجود ندارد. این چه برنامه‌ای است که رئیسی تحت عنوان برنامه هفتم توسعه به مجلس ارائه کرده؟ آن از بودجه‌های سنواتی، این از برنامه هفتم توسعه، آن از نرخ تورم و قیمت دلار، از طرفی نرخ بیکاری همگی دروغ و دروغ هستند. به عبارتی دولت گزارشی را نمی‌دهد که مردم بگویند این یک مورد درست است.

منبع:گسترش نیوز


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/39kkve