مزیت از دست رفته صنعت سیم و کابل

مزیت از دست رفته صنعت سیم و کابل

مدیر تعاونی ۴۶۸۶ صنایع سیم کابل البرز غرب هشترود گفت: در یک برهه زمانی، فعالیت در صنعت سیم و کابل به سبب حاشیه سود مناسب آن از جذابیت بالایی برخوردار بود و همین مسئله زمینه جذب سرمایه‌گذاران بیشتر را فراهم کرد. غافل از اینکه با ورود سرمایه‌گذاران جدید و راه‌اندازی خطوط تولید سیم و کابل بیش از نیاز بازارهای داخلی، نه‌ تنها مزیتی وجود ندارد بلکه حاشیه سود تولیدکنندگان به طور چشمگیری در مقایسه با سرمایه صرف شده کاهش یافته است.

مهدی غفارزاده با اشاره به شرایط نامناسب بازار مصرف سیم و کابل در کشور طی نیمه نخست سال جاری، اذعان کرد: مسلما نمی‌توان کاهش میزان تقاضای مشتریان برای خرید محصولات نسبت به سال گذشته و تاثیر این اتفاق را بر میزان تولیدات واحدهای صنعتی انکار کرد زیرا شرایط بازار داخلی سیم و کابل وابسته به قیمت‌ها بوده و معامله‌گران در صورت مشاهده روند نزولی نرخ‌ها به سرعت موضع خود را تغییر داده و دست نگه‌ می‌دارند. این در حالی است که در سال‌های گذشته میزان تولید و فروش تولیدکنندگان تا حدودی مشخص بود و در مسیر ثابتی حرکت می‌کردند اما اکنون با نوسان بازار و قیمت‌ها، درخواست مشتریان و پروژه‌ها دستخوش تغییر می‌شود. لازم به ذکر است که برخلاف کاهش ۵ تا ۶ درصدی بهای سیم و کابل‌های برقی در کشور نسبت به یک تا دو ماه گذشته، شیب تقاضای مصرف‌کنندگان مسیر نزولی را طی کرده است. از سوی دیگر فعالیت برخی از تولیدکنندگان مواد اولیه مورد نیاز برای تولید سیم و کابل نیز تحت تاثیر چالش محدودیت مصرف انرژی با موانعی روبه‌رو شده است؛ به طوری که تولیدکنندگان گرانول به دلیل قطعی مکرر برق واحدهای صنعتی، در برخی از موارد امکان رفع کامل نیاز مشتریان خود را ندارند و تولیدکنندگان سیم و کابل برای تامین مواد اولیه با چالش مواجه هستند. البته در این میان باید اضافه کنم که این مجموعه در خرید قبلی خود، گرانول مورد نیاز را تامین کرده و مشکلی در این زمینه ندارد و طی گفت‌‌و‌گو‌هایی با سایر تولیدکنندگان که اکنون به دنبال خرید مواد اولیه هستند، این چالش مطرح شد.

وی در همین راستا ادامه داد: علاوه بر واحدهای غیرمجازی که در صنعت سیم و کابل فعالیت دارند، واحدهایی هم در زمینه تولید گرانول با کیفیت‌های پایین‌تر مشغول به کار هستند؛ به طوری که قیمت گرانول استاندارد حدود ۴۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است و بهای محصولات مشابه تولید شده در این کارگاه‌ها اما با کیفیت کمتر حدود ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است. در نتیجه با وجود چالش محدودیت مصرف انرژی، روند تولید در مجموعه‌های بزرگ و معتبر گرانول‌سازی دچار اخلال شد و در مقابل عرضه محصولات غیراستاندارد در بازار ادامه یافت که این مسئله نه به نفع مصرف‌کننده نهایی محصول است نه به نفع تولیدکنندگان محصولات استاندارد. البته باید توجه داشت بنگا‌ه‌هایی که به سبب تولید سیم و کابل‌های باکیفیت موفق به کسیب اعتبار و محبوبیت بالایی در میان مشتریان شده‌اند، از این نوع گرانول‌ها استفاده نمی‌کنند؛ علاوه‌براین، تفکر این افراد صرفا کسب سود نبوده و آن‌ها با توجه به این موضوع که تمام خریداران دارای اطلاعات تخصصی و تجربه بالا در زمینه خرید سیم و کابل نیستند، تمام تلاش خود را می‌کنند تا محصولات مرغوبی را در بازار عرضه کنند که مشتریان پس از استفاده از آن‌ها با مشکلی روبه‌رو نشوند.

پیشروی در زنجیره صنایع پایین‌دستی مس

غفارزاده در ادامه با اشاره به زمینه فعالیت تعاونی ۴۶۸۶ صنایع سیم کابل البرز غرب هشترود، تصریح کرد: در حال حاضر این مجموعه مشغول به تولید سیم و کابل‌های روکشدار برقی مورد استفاده در ساختمان‌هاست اما در اینجا باید به نکته مهمی اشاره کنم که ما از ابتدا در حوزه تولید فعالیت نداشتیم. به طوری که در سال‌های گذشته زمینه کاری ما بازرگانی و خرید فروش محصولات نهایی بود و به سبب حاشیه سود مناسب تولید سیم و کابل و تعداد محدود تولیدکنندگان به سمت سرمایه‌گذاری و احداث واحد تولیدی حرکت کردیم. البته اکنون با توجه رشد چشمگیر تعداد تولیدکنندگان فعال در صنعت سیم و کابل، فعالیت تولیدکنندگان غیرمجاز و تمرکز روی قیمت محصولات به جای کیفیت آن‌ها، باید گفت که مزیت مربوط به حاشیه سود این صنعت همانند سابق نیست و سود به دست آمده تناسبی با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته ندارد؛ از سوی دیگر، اقدامات جدی‌ای توسط سازمان‌های دولتی به منظور ساماندهی بازار سیم و کابل در کشور و جلوگیری از فعالیت واحدهای غیرمجاز صورت نمی‌گیرد. ازاین‌رو، فعالیت خود را در زمینه تولید سیم و کابل کاهش داده و درصدد سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی این صنعت یعنی تولید مفتول مسی هستیم که از حاشیه سود بالاتری برخوردار است و تعداد تولیدکنندگان این محصول محدود و همچنین تقاضا برای تولید مفتول بیشتر از سیم و کابل است.

راهکارهای موفقیت در زمینه تولید و فروش

مدیر تعاونی ۴۶۸۶ صنایع سیم کابل البرز غرب هشترود با توجه به تجربه بالای خود در زمینه فروش محصولات سیم و کابلی در خصوص استراتژی‌های فروش در این زمینه، ابراز کرد: بدون شک اکثر تولیدکنندگان با یکدیگر اتفاق نظر دارند که بهترین استراتژی فروش و حفظ سهم از بازار مصرف، توجه و در اولویت قرار دادن مولفه‌های کیفی و قیمت محصولات است. به این ترتیب واحدهایی در زمینه فروش موفق خواهند شد که خط قرمزهای سخت‌گیرانه‌ای در زمینه کیفیت داشته باشند و حتی یک قدم از آن‌ها عقب‌نشینی نکنند زیرا مشتریانی که کیفیت اولویت نخست آن‌هاست، حاضر به پرداخت بهای محصولات مرغوب هستند.

 البته مدیریت هزینه‌ها و قیمت تمام شده رقابتی سیم و کابل نیز بسیار موثر است زیرا متاسفانه برخی از نمایندگان فروش، سیم و کابل را با قیمتی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد پایین‌تر از تولیدکننده خریداری کرده و این کاهش قیمت را در زمان فروش محاسبه نمی‌کنند. اگرچه ممکن است در صورت پیاده‌سازی این استراتژی‌ها طی یک برهه زمانی تولیدکنندگان محصولات مجاز تحت فشار قرار بگیرند اما توجه به مولفه‌های کیفی و قیمت تمام شده باعث می‌شود تا جایگاه مجموعه در بازار تثبیت شده و برند آن شناخته شود.

 

ارسال نظر