پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 - 02 May 2024
کد خبر: 30906
تاریخ انتشار: 1402/05/12 10:05

اوج‌گیری سکه با اهرم دلار

سکه که در ابتدای مرداد در نزدیکی سطح حمایتی ۷۸ درصد فیبوناچی قرار گرفت، بی‌وقفه مقاومت‌ها را پشت سر گذاشت و در ۱۰ روز از فرش به عرش رسید.

در حالی‌که  طلای جهانی  با کاهش قیمت مواجه شد،  قیمت سکه  با سیگنال دلار در دهه اول مرداد جامپ کرد و در روزهای گرم مرداد، بازار طلا و سکه نیز گرم شد.

اونس طلا کاهش یافت

قیمت طلای داخلی تابعی از دو متغیر اونس جهانی و  قیمت دلار  در بازار تهران است. با وجود  قیمت طلا  در بازار داخلی، اونس جهانی طلا در این هفته در مسیر اصلاح قرار گرفت، آمار اشتغال ایالات متحده تا کنون فراتر از انتظار بازارها بوده و نرخ اوراق ده‌ساله خزانه‌داری به سقف خود رسیده است. همچنین خوش‌بینی‌ها از احتمال کنترل  تورم آمریکا  بدون رکود افزایش پیدا کرده و با وجود قرارگیری نرخ استقراض در بالاترین سطح ۲۲ ساله، نگرانی‌ها از چشم‌انداز تندروانه کاهش پیدا کرده است.

شورای جهانی طلا اعلام کرده که تقاضای جهانی طلا در سه ماهه دوم به میزان دو درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش پیدا کرده زیرا تقاضای خرید بانک‌های مرکزی و بخش تکنولوژی کاهش پیدا کرده است. به همین خاطر برآیند اخبار دست به دست هم دادند و  طلای جهانی  را در این هفته کاهش دادند.

صعود سکه با اهرم دلار

دلار در بازار داخلی در ابتدای مرداد به کف خط روند صعودی برخورد کرد و پس از آن با رشد بیش از دو هزار تومانی خود را به کانال ۵۰ هزار تومانی رساند.

سکه در ابتدای مرداد در نزدیکی سطح حمایتی ۷۸ درصد فیبوناچی قرار گرفت ولی پس از آن بی‌وقفه مقاومت‌ها را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت و در ۱۰ روز از فرش به عرش رسید و اندیکاتور مکدی پس از مدت‌ها سیگنال صعودی صادر کرد. اندیکاتور آر اس آی خط روند مقاومتی را شکسته است ولی دو مقاومت مهم پیش روی سکه قرار دارد؛ حمایت خط روند صعودی که سکه آن را از دست داده و در محدوده ۳۰ میلیون و ۳۰۰ تا ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. مقاومت ۳۱ میلیون تومانی هم که همسطح مقاومت ابر کومو است برای تعیین تکلیف سکه مهم است.

رونق نسبی برای سکه رفاه

همزمان با رشد  قیمت سکه  امامی، حجم معاملات سکه رفاه در  بورس کالا  نیز صعود ملایمی را در پیش گرفته است. سکه رفاه در نزدیکی مقاومت ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی قرار گرفته که از نیمه خرداد از شکست و تثبیت بر فراز آن ناتوان بوده است. در صورتی که سکه بتواند مقاومت فوق را بشکند مقاومت محدوده ۳۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان را در پیش دارد در غیر اینصورت حمایت محدوده ۲۸ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان برای سکه رفاه مهم خواهد شد.

مقاومت مهم طلای آب‌شده

برای طلای آبشده شرایط فرق می‌کند. طلای آب شده تا کنون بهتر از سایرین توانسته حمایت خط روند صعودی را حفظ کند و در شرایطی که در اواخر تیرماه این خط روند را از دست داده بود زودتر از سایرین توانسته خودش را به بالای خط روند برساند و در بالای خط روند صعودی خودش را تثبیت کند، با این وجود برای آنکه طلا روند صعودی به خود بگیرد باید بتواند خودش را بالای محدوده ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تثبیت کند در غیر اینصورت حفظ حمایت ۱۰ میلیون و ۱۵۰ هزار تومانی برای حفظ خط روند صعودی، ضروری است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/4bemk8