پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 - 02 May 2024
کد خبر: 26627
تاریخ انتشار: 1402/01/29 04:34
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان خبرداد:

بلاتکلیفی ۳۶۰۰ محدوده معدنی در کرمان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه ۳ هزار و ۶۷۷ محدوده به دلایل مختلف بلوکه شده‌اند گفت: دستگاه‌های استعلام شونده با واگذاری آنها مخالفت کرده‌اند.
بلاتکلیفی ۳۶۰۰ محدوده معدنی در کرمان

مهدی حسینینژاد در نشست شورای معادن استان کرمان افزود: امکان واگذاری این معادن وجود ندارد و باید فکر اساسی برای آنها کرد لذا راهکار این حوزه از طریق اصلاح قانون پیگیری میشود تا پس از تعیینتکلیف از روی نقشه حذف شوند.

آمار معادن غیرفعال

وی اظهار کرد: ۸ هزار و ۱۳۵ محدوده معدنی در استان کرمان ثبت شده که از این میزان بیش از ۲ هزار و ۵۶۰ محدوده فعال (دارای پروانه بهرهبرداری و گواهی کشف) و ۵ هزار و ۵۷۵محدوده به نحوی غیرفعال هستند که امسال برای فعالسازی این معادن برنامهریزی شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: ۷۳۱ پروانه بهرهبرداری در استان کرمان داریم که از این میزان ۴۸۰ مورد دارای اعتبار و ۱۰۱ پروانه مشمول مزایده شده است اما از این میزان فقط ۳۳ مورد شرایط مزایده را دارد؛ ضمن اینکه ۱۴۹ مورد دیگر که ایرادهایی داشتند درحال تعیینتکلیف هستند.

وی یادآور شد: یک هزار و ۸۹۸ محدوده مشمول مزایده در استان کرمان داریم که درحال برنامهریزی برای آنها هستیم اما باید براساس بخشنامههای موجود شرایط مزایده را داشته باشند.

۵۰۰ محدوده زیرپهنههای اکتشافی

حسینینژاد عنوان کرد: ۸ پهنه معدنی در استان کرمان وجود دارد که مسیر اکتشاف آنها پیگیری میشود و عمده این پهنهها در اختیار سازمان توسعه و نوسازی معادن ایمیدرو و سازمان زمینشناسی قرار دارند. وی افزود: ۵۰۰محدوده مزایدهای نیز زیر پهنههای اکتشافی قرار دارند که پیشنهاد میشود پهنههای ایمیدرو را یکسال دیگر تمدید کنیم و در قالب شرکتهای معدنی کار اکتشافی را پیش ببریم تا بیش از ۵۰۰ معدن امسال تعیینتکلیف شود. این مقام مسئول ابراز کرد: ۲۵۷محدوده معدنی را در سال گذاشته به مزایده گذاشتیم که مسیر اداری واگذاری آنها اکنون در حال انجام است.

درآمد دولتی و سهم استان

دبیر شورای معادن استان کرمان در ادامه با اشاره به درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومانی دولت از معادن گفت: سال گذشته استان کرمان ۱۴ هزار میلیارد تومان حقوق دولتی را از معادن وصول و به خزانه واریز کرد و امسال پیشبینی ما این است که ۱۵ هزار میلیارد تومان حقوق دولتی را از این استان وصول و به خزانه واریز کنیم. وی ادامه داد: ۳۱ هزار میلیارد تومان مالیات در لایحه بودجه دیده شده که ۶۵ درصد از آن را شرکتهای بزرگ پرداخت میکنند لذا پیشبینی میشود که امسال ۲۰ هزار میلیارد تومان شرکتهای بزرگ استان کرمان از این محل به دولت پرداخت کنند. حسینینژاد بیان کرد: معادن و شرکتهای بزرگ معدنی و صنعتی استان کرمان امسال ۳۵ هزار میلیارد تومان در قالبتهای مختلف به دولت پرداخت میکنند. وی افزود: پیشبینی شد که یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل یک درصد فروش معادن به استان کرمان وصولی داشته باشیم که یک هزار میلیارد تومان از آن در قالب اعتبارات هزینهای و تملک دارایی به استان برگشت داده خواهد شد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تاکید کرد: اعتبارات خسارت ناشی از اکتشاف و بهرهبرداری نیز به میزان یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و از این محل نیز برگشت آنچنانی به استان اتفاق نمیافتد. وی گفت: از محل ۱۵درصد حقوق دولتی معادن، سقف ۶ هزار میلیارد تومانی را برای استانها در نظر گرفتهاند که اگر این اعتبار به صورت ۱۰۰ درصد تحقق یابد استان کرمان میتواند ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان از این محل وصول کند. حسینینژاد بیان کرد: اما اگر امسال سقف این اعتبارات 3 هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باشد، یک هزار و ۳۰۵میلیارد تومان سهم استان کرمان میشود که میتوانیم این اعتبار را پیگیری کنیم، در حالی که سهم استان از این اعتبار در سال گذشته ۲۹۸ میلیارد تومان شد. وی ادامه داد: عملکرد سال گذشته استان کرمان از محل اعتبارات یک درصد فروش ۲۵۷ میلیارد تومان بود اما امسال پیشبینی شده که این اعتبار به ۳۰۰ میلیارد تومان وصولی برسد.

فعالسازی ۱۰۰ واحد

دبیر شورای معادن استان کرمان در ادامه تصریح کرد: باید برنامه فعالسازی واحدهای صنعتی، معدنی و صنفی را از محل توان شرکتهای بزرگ پیش ببریم و در این خصوص بیش از ۱۰۰ واحد را در بخشهای مختلفی به شرکتهای بزرگ متصل کردیم. وی افزود: از محل گردش حساب شرکتهای بزرگ باید وامهایی به واحدهای کوچک و متوسط پرداخت کنیم و در این زمینه برنامهریزی برای جذب هزار میلیارد تومان انجام شده است. حسینینژاد خاطرنشان کرد: گردش مالی شرکتهای بزرگ و مالیات براساس ضوابط قانونی باید در استانهای محل ذخیره معدنی باشد و شورای معادن استان نیز به این مسیر ورود کرده است که برخی از این مصوبات عملیاتی شده و پیگیری میشود.

شرکتهای معدنی برنامه توسعهای خود را ارائه دهند

محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان با بیان اینکه استان کرمان ظرفیتهای معدنی بسیار خوبی دارد و عمده توسعه استان باید از همین محل اتفاق بیفتد، گفت: شرکتهای معدنی استان برنامه توسعهای سال ۱۴۰۲ خود را ارائه دهند. وی با بیان اینکه دستگاههایی که ادعای خسارت از فعالیت معادن دارند گزارش خود را به صورت مستند ارائه کرده و هر چه سریعتر تحویل بدهند، گفت: سهم استان کرمان از محل یک درصد فروش معادن از همین ابتدای سال باید پیگیری شود و شرکتهای معدنی برابر قانون موظف به پرداخت هستند. استاندار کرمان با اشاره به اینکه پرداخت حقوق معادن نیز باید با جدیت پیگیری شود که یک ظرفیت بودجهای برای استان است، افزود: شرکتهای معدنی استان برنامه توسعهای خود در سال ۱۴۰۲ را ارائه دهند. وی با بیان اینکه خدمات به شرکتها منوط به ارائه برنامههای توسعهای که در استان دارند، شود ادامه داد: استان کرمان ظرفیتهای معدنی بسیار خوبی دارد و عمده توسعه استان باید از همین محل اتفاق بیفتد. در در جلسه شورای معادن استان کرمان مقرر شد، شرکت ملی مس و شرکت صنعتی معدنی گلگهر و گهرزمین در تفاهم با بانکهای استان به نحوی عمل کنند که مبلغی به عنوان تسهیلات ارزان نرخ از محل معادل گردش حساب به واحدهای تولیدی که با معرفی کارگروه رونق تولید مصوب میشود، پرداخت کنند. دبیر شورای بانکهای استان کرمان نیز ظرف یک ماه آینده به استناد مصوبات قبلی شورا نسبت به بررسی آخرین وضعیت انتقال حسابهای شرکتهای بزرگ ازجمله صنایع مس، گلگهر، گهرزمین، اسفندقه، زغالسنگ، ماهان، میدکو و سایر شرکتها اقدام و گزارش آن را در جلسه آتی شورا ارائه کند. مسائل فنی و بهرهوری طرح معادن اسفندقه جیرفت برای معدن کرومیت نیز در این جلسه بررسی شد.

منبع:ایرنا


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/488gjm