چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 08 May 2024
کد خبر: 26732
تاریخ انتشار: 1402/01/30 04:42

نی‌ریزبهشت خام‌فروشان

نی‌ریزبهشت خام‌فروشان

 

شهرستان نیریز یکی از پرظرفیتترین شهرستانهای استان فارس و کشور است که با وجود معادن فراوان و منابع بینظیر خدادادی و البته نبود صنایع تبدیلی به بهشتی برای دلالان و خامفروشان تبدیل شده است.به گزارش فارس، نام نیریز را که میشنوی نا خداگاه ذهنت متبادر میشود به سمت معدن، سنگ، سیمان، کروم، آهن، حتی انجیر، پسته، انار، بادام و گردو و...کمتر شهری را میتوانید در استان که چه عرض کنیم در کشور پیدا کنید که چنین مواهب خدادادی چهار فصلی را دارا باشد و از قِبَل آن حتی یک جوان بیکار داشته باشد.

بهشت دلالان

اما اینجا نی ریز بهشت دلالان و خام فروشان است و تنها چیزی که نمیتوانی در بسیاری از موارد برای منابع خام خدادادی یافت کنی صنایع تبدیلی است! با وجود اینکه سطح زیرکشت قابل توجهی از مزارع کشاورزی نی ریز را پسته، این طلای سبز در بر گرفته امان از حتی یک فرآوری که در این شهرستان بر روی پسته انجام شود تا بتوان با ارزشافزوده بیشتر برای کشاورز، آن را به فروش رساند تا اینکه در کنار این فرآوری ایجاد اشتغال شود و چهار نفر جوان مشغول بکار شوند.

دومین انجیرستان دیم جهان چشم به راه ورود صنایع تبدیلی

یا اینکه دومین انجیرستان دیم جهان باشی اما حتی یک تولیدی کیک انجیر، شربت انجیر، کلوچه انجیر، مسقطی انجیر، کمپوت انجیر یا... در شهرستان محل تولید این محصول با ارزش وجود نداشته باشد و همه محصول به صورت خام صادر گردد و در مناطق دیگر کشور و جهان فرآوری شود و دوباره محصول فرآوری شده برای فروش به نیریز بیاید.بادام و گردو هم از محصولات تولیدی عمده شهرستان نیریز است که کشاورزان و باغداران بیچاره در فصل برداشت آنقدر محصولشان را دلالان با نرخ پایین میخرند و انگیزهای برای ادامه کار برایشان باقی نمیماند، حال اینکه با احداث صنایع فرآوری و تولیدی بر پایه محصولات فوق الذکر ضمن ارزشافزوده محصولات، ایجاد صنایع و کارخانجات موجب ایجاد اشتغال و تولید بیشتر نیز میشود. نمونه عینی این مسئله وجود یک کارخانه تبدیلی محصول انار در شهر نیریز است که از زمان تاسیس توانسته ضمن ایجاد اشتغال کمک شایانی به باغداران در خرید محصولات کند.هر چند همین کارخانه نیز هنوز جای توسعه و گسترش و تولید محصولات متنوعتری از انار را دارد و باید به جایی برسد که با احداث کارخانجات پاییندستی دیگر نیاز به صادرات بشکهای کنسانتره نباشد اما در نوع خود فعالیت چنین کارخانهای کمک به افزایش تولید و اشتغال قابل دفاع میکند. بررسیها نشان میدهد که خامفروشی در سایر منابع خدادادی شهرستان نیریز وجود دارد.

شهرستان نی ریز سرشار از معادن سنگ، انواع فلزات از جمله کروم، آهن، مواد معدنی مورد نیاز کارخانجات سیمان و... نیز است. از سالیان دور معادن سنگ چینی و مرمریت نیریز جزء بهترین و مرغوبترین معادن سنگ کشور است اما هنوز با وجود بیش از ۲۰۰ کارخانه سنگ بری در شهرک سنگ این شهرستان، مقادیر زیادی سنگ به صورت قله و فرآوری نشده از شهرستان به سایر نقاط استان و کشور و حتی خارج از کشور، خارج میشود. به طور میانگین هر کارخانه متوسط سنگ بری نیاز به ده الی ۲۰ کارگر دارد و درصورتی که جلو خروج مواد معدنی از شهرستان گرفته شود قطعا سهم بیشتری از اشتغال و تولید نصیب شهرستان میشود. این موضوع البته در خصوص خامفروشی ماده معدنی کروم با احداث یک واحد صنعتی فروکروم مرتفع شده و در آینده نزدیک پس از بهرهبرداری از کارخانه دیگر این ماده معدنی همچون اکنون که به صورت خام به سمت بندرگاهها بارگیری میشود از شهرستان خارج نخواهد شد و برآوردها نشان از اشتغال حداقل ۱۵۰ نفری در این کارخانه در آینده نا چندان دور دارد.

جلوگیری از خامفروشی در حوزه سیمان

البته تاسیس دو کارخانه سیمان سفید و خاکستری در شهرستان نیریز جلو خروج خام مواد معدنی را در این دو حوزه گرفته و اشتغال چند صد نفری حاصل فرآوری مواد معدنی و کار تولیدی در این حوزه قابل تقدیراست. به هر حال هر چند استاندار محترم سال گذشته عنوان کرد که جلو خروج مواد معدنی خام را از سال آینده از استان خو اهد گرفت و شرکتها موظفند صنایع پاییندستی خود را جهت تولید بیشتر احداث کنند اما با وجود این تذکر استاندار هنوز عزم جدی در این مسیر توسط معادن و خام فروشان مشاهده نمیشود.

فولاد غدیر پیشگام در اشتغالآفرینی

ذکر این نکته البته لازم است که شرکت فولاد غدیر اخیرا توانسته نسبت به راهاندازی کارخانه فولادسازی و شروع عملیات تاسیس کارخانه گندلهسازی خود اقدام کند و به نوعی چرخه تولید خود را تکمیل کند تا مانع از صدور مواد معدنی خام به خارج از شهرستان شود.حاصل این اقدام ارزشمند مدیریت شرکت فولاد غدیر، اشتغال به کار بیش از هزار نفر از جوانان نی ریزی در کارخانجات تولیدی این مجتمع بزرگ صنعتی و آبادانی منطقه در قبال پرداخت حق مسئولیتهای اجتماعی و تولید ثروت در شهرستان است که مورد توجه و استقبال همگان قرار گرفته
است.به نظر می
رسد سایر حوزههای منابع خدادادی شهرستان نی ریز باید چرخه تولید مجتمع فولاد غدیر را به عنوان الگو برای خود در نظر بگیرند تا ضمن ایجاد ارزشافزوده برای منابع خدادادی، جلوگیری از خامفروشی و تولید بیشتر در سالی که مقام معظم رهبری به همین نام نامگذاری کرده اند، برای جوانان نیز اشتغالزایی شود. قطعا این اقدامات در تمام شئونات زندگی مردم شهرستان تاثیر قابل توجهی خواهد گذاشت و رضایتمندی و در نتیجه امید به زندگی را خصوصا در بین جوانان ارتقا خواهد داد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/3ekjx6