سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 07 May 2024
کد خبر: 27908
تاریخ انتشار: 1402/02/04 10:26
«روزگار معدن» گزارش می‌دهد

شیلی با مدل لیتیوم عمومی-خصوصی پیش می‌رود

شرکت‌های مس دولتی شیلی، کودلکو و انامی در حال مذاکره با شرکت‌های بخش خصوصی برای توسعه ذخایر لیتیوم در کشوری هستند که بزرگ‌ترین ذخایر فلز باتری در جهان را در اختیار دارد.
شیلی با مدل لیتیوم عمومی-خصوصی پیش می‌رود

به گزارش «روزگار معدن»، مارسلا هرناندو، وزیر معدن گفت: تامینکننده برتر مس کودلکو و انامی، که خدماتی را به تولیدکنندگان کوچک و متوسط ارائه میکند، در پروژههای جدید لیتیوم نماینده دولت خواهند بود، زیرا ایجاد یک شرکت ملی لیتیوم جداگانه «چندین سال» طول خواهد کشید.

دولت گابریل بوریک، رئیسجمهور چپگرا، انتظار دارد استراتژی توسعه لیتیوم موردانتظار خود را ارائه کند که در آن شرکتها در پروژههای جدید با دولت شریک خواهند شد. همچنین قصد دارد لایحهای را برای تأسیس شرکت دولتی لیتیوم به کنگره ارائه کند. اما تا زمانی که این اتفاق نیفتد، مدل جدید سرمایهگذاری مشترک از طریق کودلکو و انامی آغاز خواهد شد.

هرناندو در حاشیه یک کنفرانس صنعتی در سانتیاگو گفت: «هر شرکت مکالماتی داشته و برخی توافقنامههای محرمانه امضا شده است.»

او گفت که مذاکرات جدا از اکتشاف لیتیوم کودلکو در منطقه نمکی ماریکونگا است و افزود که برخی از پروژههای آینده درحالحاضر موضوع اکتشاف بودهاند.

شیلی همزمان با به حداکثر رساندن درآمد مالیاتی، دفاع از محیطزیست و گسترش عملیات پاییندستی، در تلاش است تا سرمایه خصوصی را به این صنعت جذب کند. خروجی درحالحاضر محدود به دو شرکت «SQM و Albemarle Corp.» از یک تخت نمکی، هر چند غول پیکر است. این کشور در حال از دست دادن سهم خود از بازار است، درست زمانی که تقاضا برای ماده اصلی باتریهای خودروهای الکتریکی افزایش
می
یابد.

کودلکو شیلی یک شرکت تابعه لیتیوم راهاندازی میکند کودلکو شیلی، بزرگترین تولیدکننده مس جهان، با ایجاد سالار د ماریکونگا S.A.، یک شرکت تابعه که انتظار میرود به سرعت بخشیدن به تصویب این صنعت کمک کند، در حال پیشبرد برنامههای خود برای بهرهبرداری از صنعت پررونق لیتیوم است. قانونی که امکان اکتشاف و بهرهبرداری از ذخایر عظیم فلز نقرهای-سفید کشور را فراهم میکند.

راهاندازی شرکت جدید با سرمایه اولیه ۲۸۶۰۰۰ دلار، بخشی از طرح گستردهتر شیلی است که توسط کمیسیون ملی لیتیوم برای توسعه بیشتر بخش لیتیوم این کشور، که شامل باز کردن آن برای شرکتهای خارجی است، طراحی شده است.

CODELCO همچنین در حال مطالعه پیشنهادهای دریافت شده برای سپردههای MARICUNGA و PEDERNALES خود است که در ژانویه برای مناقصه گذاشته است.

همزمان، کودلکو درحال بررسی پیشنهادهای دریافتی برای ذخایر Maricunga و Pedernales خود در منطقه شمالی آتاکاما است، پس از اینکه حقوق اکتشاف برای آن داراییها را در ژانویه به مناقصه گذاشت.خبرگزاری محلی El Pulso (به زبان اسپانیایی) گزارش داد، با این حال، این شرکت فاش نکرده است که چه تعداد شرکت برای این سپردهها پیشنهاد داده اند، و هیچ نامی نیز فاش نکرده است.شیلی دومین تولیدکننده بزرگ این فلز در جهان است که به جزء غیرقابل تعویض باتریهای قابل شارژ مورد استفاده در دستگاههای با فناوری پیشرفته و خودروهای الکتریکی تبدیل شده است.بر اساس نظرسنجی جغرافیایی ایالات متحده (USGS)، این کشور دارای نیمی از ذخایر فلزی «قابل استخراج اقتصادی» در جهان است. همچنین به لطف فرآیند کارآمدی که از آب و هوای کشور بیشترین استفاده را میکند، کمهزینهترین تولیدکننده جهان است.تقاضا برای این کالا که اغلب از آن به عنوان «نفت سفید» یاد میشود، اخیرا در حال افزایش بوده است که به نوبه خود باعث شده است قیمتها در ۱۸ ماه گذشته بیش از 2برابر شود.

پروژه Los Bronces انگلو امریکن مجوز گرفت

وزارت محیطزیست شیلی اعلام کرد که کمیتهای از وزرای دولت مجوز زیستمحیطی برای تمدید ۳ میلیارد دلاری پروژه Los Bronces شرکت Anglo American در شیلی را تصویب کردند.به گزارش «روزگار معدن»، فعالان محیطزیست و گروههای اجتماعی از ابتکار عمل واقع در کوههای آند، در نزدیکی پایتخت شیلی، به دلیل تاثیر طولانی مدت آن بر یخچالهای طبیعی مجاور و همچنین بر تامین آب منطقه انتقاد کردهاند.

در ماه مه گذشته، این شرکت معدنی جهانی اعلام کرد که پس از رد شدن اولیه توسط سرویس ارزیابی زیستمحیطی (SEA) به دنبال تاییدیه برای معدن مس Los Bronces خواهد بود.این کمیته متشکل از وزارتخانههای معدن، کشاورزی، انرژی، اقتصاد و بهداشت و به ریاست وزارت محیطزیست  بخشی از EAS شیلی نیست اما قدرت شنیدن و بررسی قطعنامههای زیستمحیطی را دارد. در بیانیهای، وزارت محیطزیست اعلام کرد که کمیته این مجوز را براساس یک سری شرایط محیطی «مطلوب» پیشنهاد شده توسط این شرکت تأیید کرده است.اتحادیه انجمن ملی معدن (Sonami) گفت که این تصویب یک «سیگنال قدرتمند» برای ترویج سرمایهگذاری در این بخش خواهد بود.به گفته این شرکت، توسعه Los Bronces به دنبال حفظ سطح تولید و افزایش عمر معدن تا سال ۲۰۳۶ است.

آنگلو امریکن سال گذشته اعلام کرد که نیمی از پروژه لس برونس خود را از سال ۲۰۲۵ با آب شیرین کن تامین خواهد کرد و این در میان انتقادات زیست محیطی بود.

سال گذشته، مقامات شیلیایی پروژهای را رد کردند که به دنبال افزایش عمر معدن کوچک مس ال سولدادو بود که متعلق به آنگلو امریکن نیز بود.

افزایش ۱۳۳ درصدی ارزش صادرات لیتیوم آرژانتین

وزیر معدن آرژانتین در گزارشی گفت: آرژانتین در 3 ماه اول سال ۲۳۳ میلیون دلار لیتیوم صادر کرد که ۱۳۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت.به گزارش «روزگار معدن»، صادرات فلز سفید در ماه مارس با جهش ۹۳ درصدی از مارس ۲۰۲۲ به ۹۱ میلیون دلار رسید. لیتیوم ۲۷ درصد از کل صادرات معدن آرژانتین را در ماه گذشته به خود اختصاص داد.مقاصد اصلی لیتیوم آرژانتین در سه ماهه اول چین (۳۱درصد) و ژاپن (۳۱ درصد) و پس از آن امریکا (۱۳درصد) و کرهجنوبی (۱۲ درصد) قرار دارند.

وزیر معدن آرژانتین ۳۸ پروژه لیتیوم را گزارش میکند، اما تنها پروژههایی که درحالحاضر تولید میکنند معدن سالار د اولاروز در استان جوجوی است که سهامدار عمده آن شرکت استرالیایی Allkem Ltd است و معدن Fenix استان کاتامارکا، متعلق به شرکت امریکایی Livent.

نیروگاه کشاورزی آرژانتین معافیتهای مالیاتی و ضمانتهای امنیتی ارائه میدهد تا شرکتهای معدنی جهانی را برای سرمایهگذاری در لیتیوم، فلز مورد علاقه مورد استفاده در باتریهایی که هم خودروهای الکتریکی و هم وسایل الکترونیکی کوچک را تامین میکند، جذب کند.

علاوه بر Allkem Ltd. و Livent، شرکتهای بینالمللی استخراج لیتیوم در آرژانتین شامل شرکت چینی Ganfeng Lithium Ltd.، هلند Pluspetrol Resources، Eramet فرانسه، Lithium Americas کانادا، و گروه انگلیسی-استرالیایی Rio Tinto است.

آرژانتین، چهارمین تولیدکننده بزرگ لیتیوم در جهان، همراه با بولیوی و شیلی بخشی از به اصطلاح «مثلث لیتیوم»، بزرگترین ذخیره جهانی این ماده معدنی را تشکیل میدهد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/3egyd6