پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 - 02 May 2024
کد خبر: 34825
تاریخ انتشار: 1402/09/04 07:54

آغاز همکاری بزرگان معدن و دانش‌بنیان‌ها

آغاز همکاری بزرگان معدن و دانش‌بنیان‌ها

آئین امضای سندهای همکاری توسعه اقتصاد دانش بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، عباس علی‌آبادی وزیر صمت، مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی، عزت‌الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، محمدرضا موثقی‌نیا رئیس هیئت عامل ایمیدرو، محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه، امیر خرمی‌شاد مدیرعامل شرکت ملی مس ایران و جمع دیگری از مسئولان آغاز شد.

امیر خرمی شاد، مدیرعامل شرکت ملی مس ایران در ابتدای این نشست اظهار کرد: در بحث هوشمندسازی، ابتدا باید محدودیت را بشناسیم و سپس هدف گذاری را  انجام دهیم.

وی افزود: بخش هایی که نیاز اصلی کشور است و در آینده مناسب نیازهای مهم و ضروری خواهد بود، باید هوشمندسازی شود.

خرمی شاد ادامه داد: عیار مس با فولاد متفاوت است. در مس به ازای هر ۱ تن خاک ۴ کیلیو فلز محتوی داریم.

مدیرعامل شرکت ملی مس گفت: باید به این نکته اشاره کرد که بزرگترین ناوگان حفاری کشور را در اختیار داریم. با همکاری دانش بنیان ها و توجه ویژه ای که به دانش بنیان ها خواهیم داشت، مسیر خوبی را پیش روی خود خواهیم داشت.

وی گفت: در معدن مس سرچشمه ۱۵۰ سینه کار فعال داریم که بسیار وسیع است. وقتی هوشمندسازی صورت می گیرد، برخی مشاغل سنتی از بین خواهند رفت و در ازای آن ما نیاز به تربیت نیروی ماهر و مختصص خواهیم داشت.

در ادامه محمد یاسر طیب نیا مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه اظهار کرد: باوجود مشکلات برق و گاز و همچنین تامین سوخت مورد نیاز برای پیش برد فعالیت های مجتمع، ما با صد در صد توان کار کرده ایم و به این فعالیت خود ادامه خواهیم داد.  

وی افزود: باید به این نکته اشاره کرد که درحال حاضر، بالای ۹۰ درصد تجهیزات مورد استفاده در فولاد مبارکه  داخلی است ‌و از توان و ظرفیت های داخل استفاده شده است.

طیب نیا خاطرنشان کرد: جهت استفاده از توان داخلی، دانش ساخت تجهیزات و نقشه های مورد نیاز این مجتمع  بومی سازی را در دهه ۹۰ آغاز کردیم . امروز ما در فولاد مبارکه در نقطه افتخار ایستاده ایم و رمز موفقیت فولاد مبارکه استفاده صد درصدی از ظرفیت های داخلی است.

وی گفت: متاسفانه باید این نکته را بگویم که ما در ایران، توانایی خلق ارزش افزوده از تکنولوژی و نوآوری های جدید را نداریم. ما با رقبای جدی مواجه هستیم که رو به آینده درحال حرکت هستند. بنابراین اگر به توسعه تکنولوژی دست پیدا کنیم موفق تر خواهیم بود و چنین چیزی نیاز به زیر ساخت خواهد داشت.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/36bxre