پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403 - 09 May 2024
کد خبر: 25805
تاریخ انتشار: 1402/01/19 11:36

گام‌های عملی برای استقلال مس آذربایجان شرقی

گام‌های عملی برای استقلال مس آذربایجان  شرقی

با واریز دومین قسط درآمد مالیاتی مس سونگون به حساب آذربایجان شرقی گامهای عملی مهمی برای تحقق وعده دولت برای استقلال مس آذربایجان، انتقال حسابهای این شرکت و واریز درآمدهای مالیاتی به استان برداشته شد. به گزارش ایرنا، در واقع دستور رئیسجمهوری به مسئولان مربوطه در سفر استانی به ورزقان و بازدید مستقیم از معدن مس این شهرستان اراده راسخ آیتاله رئیسی برای تحقق استقلال مس سونگون و ایجاد شرکت مس آذربایجان برای محرومیتزدایی از چهره محروم ورزقان و شهرها و روستاهای اطراف آن و استان آذربایجان شرقی را نشان میدهد. استقلال مس سونگون، بازگشت درآمدهای این معدن به استان و عدم خروج مواد خام معدنی از آذربایجان شرقی جزو مطالبات مردمی بود و از سالها پیش تبدیل به آرزوهای دیرین ساکنان استان به خصوص شهرستان ورزقان شده بود که با اقدامات دولت سیزدهم رنگ و بوی واقعیت به خود گرفته است. پس از سفر آیتاله رئیسی به آذربایجان شرقی و بازدید رئیسجمهوری و همینطور گفتوگوی صمیمی با کارگران و مدیران معدن سونگون در محل معدن و شنیدن مطالبات مردمی و معدن کاران، ضمن موافقت با استقلال مس سونگون دستور اقدامات لازم برای تحقق این مطالبه را در همان بازدید صادر کرد که اکنون شاهد گشایشهای مختلف در این عرصه هستیم. استاندار آذربایجان شرقی هم بلافاصله بعد از سفر استانی، پیگیریهای خود را در جهت تحقق دستورات رئیسجمهوری آغاز کرد و وزیر صمت و مدیرعامل مس ایران نیز دستور فوری اقدامات مربوط برای استقلال مس آذربایجان را براساس دستور آیتاله رئیسی صادر کردند که پس از چند ماه از سفر رئیسجمهوری به آذربایجان شرقی این موضوع نیز در حال انجام روند قانونی مستقل شدن است. آذربایجان شرقی یک درصد ذخیره مس دنیا و ۵۲ درصد ذخایر مس کشورمان را در خود جای داده است و معدن مس سونگون واقع در یک منطقه کوهستانی در شمالغرب ایران بر روی کمربند مس جهانی قرار دارد و با توجه به این ظرفیتهای غنی منطقه ای، مردم استان خواستار بازگشت سرمایه مالی این ذخایر استانی برای رفع محرومیت از شهرها و روستاهای محروم و توسعه متناسب این استان هستند. در کنار تشکیل شرکت مستقل مس آذربایجان، افزایش تولید کنستانتره مس، راهاندازی واحد ذوب و پالایشگاه برای تولید مس کاتدی و ایجاد صنایع پاییندستی جزو مطالبات اصلی مردم آذربایجان شرقی از دولت مردمی سیزدهم به منظور جلوگیری از خروج سالانه ۲۴ هزار میلیارد تومان مس خام مس سونگون از این خطه محسوب میشود که البته با اقدامات و تلاشهای دولت گامهای عملیاتی و مهمی در این جهت برداشته شده است. چنانکه پیش از این تنها رقم کمی از گردش مالی سالیانه بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومانی ناشی از فعالیت مجتمع معدن مس سونگون ورزقان در بانکهای آذربایجان شرقی انجام میشد که آن هم با پیگیریهای مدیریت ارشد استان در اسفند ماه سال گذشته از محل قسط دوم را ۵۰ میلیارد تومان از محل مالیات و ۵۰میلیارد تومان از محل عوارض ارزش افزوده و اواخر بهمن ماه سال گذشته نیز ۱۰ میلیارد تومان به حساب استان واریز شد.

سرمایهگذاری برای توسعه فعالیت مس سونگون

عابدین خرم، استاندار آذربایجانشرقی در این خصوص در گفتوگو با ایرنا با بیان اینکه ساختار جدید مجموعه مس سونگون و تشکیل شرکت مستقل مس آذربایجان نیز ابلاغ شده و اقدامات اجرایی آن نیز از چند ماه پیش آغاز شده است، اظهار کرد: بازگشت مالیات وصولی از آن نیز موضوعی است که در ارتباط بخشی از آن محقق شده که تحقق یکی از وعدههای دولت در مورد مجتمع مس سونگون است. وی گفت: گردش مالی حسابهای مس در آذربایجان شرقی تا اندازه قابل توجهی محقق شده است به طوری که هماکنون 5 هزار میلیارد تومان از حسابهای بانکی مس در بانکهای استان گردش دارد. بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای سرمایهگذاری فعالیتهای مس سونگون در بخشهای تغلیظ، ذوب پالایش و تولید مس کاتدی در دست اجرا است و تولید مس کاتدی به روش هیپ لیچینگ آماده افتتاح است

خرم یادآور شد: با انتقال حسابهای مالیاتی مس سونگون، میزان درآمدهای مالیاتی استان ۲۵ درصد افزایش مییابد.

وی همچنین بار دیگر از پیگیری برای انتقال حسابهای بانکی مس سونگون به بانکهای استان خبر داد و گفت: در صورت انتقال کامل این حسابها، منابع قابلتوجهی به بانکهای استان تزریق میشود که میتواند در ارائه تسهیلات به بخش تولید موثر باشد.

وی با بیان اینکه از سفر اخیر ریاست جمهوری به استان، سه هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار در ۲ سال آینده برای شهرستان ورزقان مصوب شده است، اظهار میکند: ۱۴ عنوان مصوبه سفر استانی ریاست جمهوری مشخصا برای ورزقان تصویب و توسط معاون اول رئیسجمهوری به همه وزارتخانهها ابلاغ شده و همه آنها حداکثر باید تا ۲ سال دیگر اجرا و خاتمه یابد.

استاندار آذربایجان شرقی میگوید: در ۲۵ سال گذشته نه تنها توسعهای در معدن مس سونگون اتفاق نیفتاد بلکه فقط کنسانتره آن استخراج شده و به خارج از استان انتقال یافته است که در سایه اقدامات انجام شده، از این به بعد تغلیظ مس در این منطقه انجام و کاتد نیز تولید میشود.

خرم یادآور شد: بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای سرمایهگذاری فعالیتهای مس سونگون در بخشهای تغلیظ، ذوب پالایش و تولید مس کاتدی در دست اجراست و تولید مس کاتدی به روش هیپ لیچینگ آماده افتتاح است.

نامه ۱۴ مادهای به عنوان میثاق مردم آذربایجان شرقی با مسئولان مس ایران مطرح بوده که امید است هرچه سریعتر اجرایی شود

ایفای مسئولیت اجتماعی توسط مس سونگون

محمد کلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: حدود ۱۰هزار میلیارد تومان از محل مسئولیتهای اجتماعی مس سونگون در قالب ساخت دهکده ورزشی، گازرسانی به بیش از ۶۰ روستا و راهاندازی سایت اطفای حریق جنگلهای ارسباران در حال اجراست. وی همچنین با اشاره به تاکید استاندار آذربایجان شرقی و به دنبال آن تصویب رئیسجمهوری برای ایجاد شرکت مس آذربایجان، میگوید: انتظار میرود فرآیند ایجاد این شرکت، شتاب بیشتری به خود گرفته و در کنار آن نیز ایجاد زیرساختها و صنایع تبدیلی مورد توجه قرار گیرد. کلامی با تاکید بر انتقال حسابهای درآمدی و پرداخت مالیات شرکت در خود استان، میافزاید: در این راستا تاکید ویژهای بر اجرای نامه ۱۴ مادهای معاون اول رئیسجمهوری وجود دارد که اگر این نامه اجرایی شود، بخش بالایی از مطالبات استان پاسخ داده میشود. وی با تاکید بر رصد و پیگیری اجرای این نامه، اظهار میکند: این نامه ۱۴ مادهای به عنوان میثاق مردم استان با مسئولان مس ایران مطرح بوده که امید است هرچه سریعتر اجرایی شود. ۳۰۰ میلیارد تومان از اقساط واریز مالیات مس سونگون به حساب آذربایجان شرقی واریز شد مالیات پرداختی مس سونگون هزینه آذربایجان شرقی میشود عیسی اورج زاده، مدیر کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی نیز به ایرنا گفت: به علت تقارن با تعطیلات نوروزی و بسته شدن حسابها قسط سوم از محل درآمد مالیاتی مس سونگون به حساب درآمدهای مالیاتی واریز نشده ولی تا آخر فروردین مبلغ قابل توجهی از مانده بدهی به حساب استان واریز میشود.

وی اظهار کرد: تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی مس سونگون به حساب آذربایجان شرقی واریز شده است. مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه وصول درآمدهای مالیات از محل مس سونگون مطالبه عمومی استان بوده است، گفت: دومین قسط از محل درآمد مالیاتی مس سونگون اواخر اسفند سال گذشته به حساب درآمدهای مالیاتی استان واریز شد. اورجزاده اظهار کرد: با پیگیریهای استاندار و تیم اقتصادی استان و این ادارهکل واریز قسط دوم مالیات مس سونگون به حساب درآمدهای مالیاتی آذربایجان شرقی محقق شده است. وی مبلغ واریزی از محل قسط دوم را ۵۰ میلیارد تومان از محل مالیات و ۵۰ میلیارد تومان از محل عوارض ارزشافزوده اعلام کرد و افزود: با تمرکز درآمدهای این شرکت در استان و با افزوده شدن مبلغ یک هزار میلیارد ریال فوق به سر جمع درآمدهای مالیاتی استان، شاهد روند سریعتر اجرای پروژههای عمرانی و توسعهای در استان خواهیم بود.

اروجزاده اظهار کرد: اصل مالیات این مجتمع 4هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که ۲۵درصد آن برای آذربایجان شرقی تعیین شده است. وی اضافه کرد: مبلغ ۴۰ میلیارد تومان از مالیات مس سونگون مربوط به ارزش افزوده است که این رقم به صورت مستقیم در استان هزینه میشود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/2ayqnv