شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 04 May 2024
کد خبر: 30874
تاریخ انتشار: 1402/05/10 12:38

شروط جدید عراق برای صادرکنندگان ایرانی

شروط جدید عراق برای صادرکنندگان ایرانی

در حالی مسوولان سازمان توسعه تجارت از رشد صادرات ایران به عراق در سه ماهه سال ۱۴۰۲ خبر می‌دهند اما شرایط برای برخی صادرکنندگان ایرانی به این کشور از جمله صادرکنندگان میلگرد دشوار شده است. 

فرزاد پیلن مدیر کل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که در این بازه زمانی صادرات کالاهای ایرانی به همسایه غربی رشد ۲۴ درصدی داشته است. از جمله اقلامی که در این مدت با افزایش صادرات به عراق همراه شده اند شامل گاز طبیعی، میلگرد، گوجه فرنگی، شمش آهن، خوراک دام و طیور، پلی اتیلن، کلینکر، شیر خشک و مواد پلاستیکی هستند. 

اما میلگرد که یکی از اقلام اصلی صادراتی ایران به عراق به حساب می‌آمده از حالا به بعد شرایط متفاوتی را تجربه خواهد کرد. 

اعلام خبر وضع عوارض وارداتی ۳۰ درصدی میلگرد در اقلیم کردستان طبیعتا نمی تواند برای صادرکنندگان ایرانی خوشایند باشد و احتمالا در ماه‌های آینده باید در انتظار کاهش صادرات میلگرد به عراق باشیم. 

در سال های قبل وضع عوارض وارداتی از سوی عراق بر روی برخی اقلام مانند سیمان باعث چالش هایی برای صادرکنندگان ایرانی شده بود که حالا نوبت به میلگرد رسیده است.

کشور عراق یکی از پنج مقصد اول برای صادرات کالاهای ایران است و براساس گزارش‌های رسمی به غیر از عراق کشورهای چین، ترکیه، امارات و هند از مقاصد اصلی صادراتی ایران به شمار می‌روند. 

 در بهار امسال صادرات ایران به چین ۳.۵ میلیارد دلار، به عراق ۲.۳ میلیارد دلار، به ترکیه ۱.۷ میلیارد دلار و امارات ۱.۳ میلیارد دلار و به هند ۴۸۹ میلیون دلار بوده است.  همچنین ۵ کشور مبدا اول واردات ایران در ۳ ماهه اول امسال امارات، چین، ترکیه، آلمان و هند بوده‌اند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/27dzv6