پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
کد خبر: 36650
تاریخ انتشار: 1403/02/17 06:57
در راستای فرایند کربن‌زدایی انجام شد؛

تخصیص بودجه دولت برزیل به شرکت «Nexa Resource»

اختصاص بودجه از سوی دولت برزیل به شرکت «Nexa Resource»، اقدامی در راستای افزایش تقاضای جهانی به منظور حرکت به سمت فرایند کربن‌زدایی در بخش معدن انجام گرفته است و با دریافت چنین بودجه‌‌ای، راه شرکت مذکور برای دستیابی به برایند انتشار کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ بسیار هموارتر خواهد شد.
تخصیص بودجه دولت برزیل به شرکت «Nexa Resource»

شرکت «Nexa Resource» به عنوان تولیدکننده فلز روی در برزیل، حدود ۳۸/۴۷ میلیون دلار از بانک توسعه برزیل «BNDES» در راستای تمایل جهانی به منظور حرکت به سوی فرایند تولید زیست‌پایشی و اجرای فرایند کربن‌زدایی بودجه دریافت خواهد کرد. سخنگوی شرکت «Nexa Resource» در روز جمعه ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ به موسسه مذکور گفت: این شرکت مستقر در کشور لوکزامبورگ که در کشورهای برزیل و پرو نیز فعالیت دارد، به دلیل کاهش میزان انتشار کربن تولیدی، توجه بسیاری از بازارهای بین‌المللی به ویژه در اروپا و آسیا را به خود جلب کرده است.
به گفته وی، تعداد شرکت‌هایی که حرکت خود را به سمت فرایند کربن‌زدایی آغاز کرده و تعداد مشتریانی که متقاضی مصرف محصولات سبز هستند، در برزیل به تدریج در حال افزایش است. این فرد در ادامه تصریح کرد: شرکت مذکور در حال بررسی وضعیت فعلی بازار برزیل به منظور درک بهتر تاثیر و ارزش پیاده‌سازی طرح‌های کربن‌زدایی در صنعت روی این کشور است.
بهبود شاخص‌ محیطی، اجتماعی و حاکمیتی
بر اساس اعلامیه شرکت «Nexa Resource» که روز پنج‌شنبه ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ متن آن منتشر شد، بودجه تخصیص یافته به شرکت «Nexa Resource» اولین بودجه در نظر گرفته شده بانک توسعه برزیل «BNDES» مبتنی بر شاخص‌ محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) در صنعت معدن است. بهبود مستمر شاخص‌ محیطی و اجتماعی شرکت «Nexa Resource»، بانک مذکور را مجاب به تخصیص چنین بودجه‌ای به این شرکت کرد.
در همین راستا، شرکت مذکور هدف خود را بر روی دستیابی بر هدف‌گذاری طرح «Brazilian GHG Protocol Program» متمرکز کرده که در آن بر کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای تاکید شده است. همچنین شرکت «Nexa Resource» متعهد به توسعه یک خط‌مشی جامع مطابق با چارچوب مسئولیت اجتماعی و شاخص زیست‌محیطی با تمرکز بر مولفه آموزش و گوناگونی و اخذ گواهی چارچوب مسئولیت اجتماعی برای واحد تولیدی خود در منطقه «Três Marias»، در ایالت مینا ژرایس برزیل شده است.
مطابق با خط‌مشی شرکت «Nexa Resource»، این شرکت باید تا سال ۲۰۵۰ به برایند انتشار کربن صفر دست یابد. علاوه‌براین، شرکت مذکور کاهش ۲۰ درصدی میزان انتشار کربن در گستره یک را تا سال ۲۰۳۰ (تقریبا ۵۲ هزار تن دی‌اکسید کربن معادل) و رسیدن به میزان کربن خنثی تا سال ۲۰۴۰ را در دستور کار خود قرار داده است. این هدف‌گذاری با اهداف جهانی فرایند کربن‌زدایی و گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین با سیاست‌گذاری‌های صنعتی و خط‌مشی ملی تغییرات اقلیمی برزیل (PNMC) در یک راستا قرار دارد.
این دومین باری است که به دلیل بهبود مستمر شاخص‌های زیست‌محیطی و اجتماعی، شرکت «Nexa Resource» توانسته است بودجه دریافت کند. در ماه اکتبر ۲۰۲۳، شرکت مذکور اولین اعتبار مالی خود را که در واقع یک تسهیلات اعتباری گردان به مبلغ ۳۲۰ میلیون دلاری مرتبط با کاهش انتشار کربن تولیدی بود، دریافت کرد.
خوزه لوئیس گوردون، مدیر توسعه بخش تولید، نوآوری و تجارت خارجی بانک توسعه برزیل (BNDES)، در روز جمعه ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ اعلام کرد، که تمایل به‌کارگیری بهترین شاخص‌ محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) در صنایع برزیل، در راستای تحقق هدف‌گذاری‌های بانک توسعه این کشور «BNDES» نظیر بهبود زندگی نسل‌های آینده، افزایش توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی که امری کاملا ضروری نیز تلقی می‌شود، افزایش یافته است.
به گفته گوردون، رسیدن به اهداف تدوین شده باید در اولویت بخش معدن که با چالش تقاضای فزاینده برای مواد معدنی حیاتی در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، فرایند کربن‌زدایی و امنیت غذایی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: توجه به این مسئله موجب ارتقای توسعه چارچوب مسئولیت‌های اجتماعی جوامع صنعتی و گسترش فرایند تولید زیست‌پایشی خواهد شد. در همین راستا، طرح‌هایی مانند طرح پرداخت اعتبار «BNDES Crédito ASG» و «Novo Fundo Clima» ارائه شده که مبلغ اعتبار آن‌ها در سال ۲۰۲۴، به حدود ۱۰/۴ میلیارد رئال (ارز) برزیل افزایش یافته است.
لازم به ذکر است که بانک توسعه برزیل «BNDES»، اصلی‌ترین ابزار مالی و سرمایه‌گذاری دولت در راستای ترویج توسعه چارچوب مسئولیت‌های اجتماعی و اقتصادی این کشور است.
همچنین شرکت «Nexa Resource» چشم‌انداز میزان تولید روی خود را در سال ۲۰۲۴، بین ۳۲۳ هزار تا ۳۸۱ هزار تن اعلام کرد که با رقم ۳۳۳ هزار تن گزارش شده در سال ۲۰۲۳ قابل مقایسه است. علاوه‌براین، دستورالعمل میزان تولید شرکت مذکور برای سال ۲۰۲۵، بین ۳۲۶ هزار تا ۳۸۱ هزار تن تعیین شد که نسبت به رقم ۳۳۰ هزار تا ۳۷۸ هزار تن پیش‌بینی شده برای سال ۲۰۲۶ افزایش را نشان داد.

افزایش حجم استخراج در معادن مس و روی
در ماه فوریه ۲۰۲۴، شرکت «Nexa Resource» اعلام کرد: میزان تولید در معدن سرب و روی و همچنین مس «Aripuanã» که تحت مدیریت این شرکت قرار دارد، تا اواسط سال ۲۰۲۴ افزایش تولید را تجربه خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود میزان تولید روی در آن در سال ۲۰۲۴، حدود ۶ درصد نسبت به سال ۲۰۲۳ رشد پیدا کند. همچنین در ماه مارس ۲۰۲۴، این شرکت از توقف فعالیت استخراج سرب و روی خود در معدن «Morro Agudo» واقع در جنوب شرقی ایالت مینا ژرایس برزیل خبر داد.
گفتنی است میزان تولید سرب و روی در معدن «Morro Agudo» به ترتیب حدود ۲۳ هزار و هشت هزار و ۳۰۰ تن در سال ۲۰۲۳ اعلام شده بود. در معدن مذکور، حدود یک هزار و ۶۵۰ تن روی و ۳۹۰ تن سرب به صورت ماهانه تولید می‌‌شود که به ترتیب ۵ و ۶ درصد از حجم تولید روی و سرب شرکت «Nexa Resource» را شامل می‌شود.
شرکت «Nexa Resource» بیش از ۶۵ سال است که در بخش‌های معدن و متالورژی در کشورهایی چون برزیل و پرو فعالیت دارد. مقر اصلی این شرکت در کشور لوکزامبورگ قرار دارد. با این حال، یک دفتر نمایندگی در ایالات متحده آمریکا از سوی این شرکت فعال است.
در حال حاضر این شرکت در کشور برزیل و پرو دارای سه پالایشگاه و ۶ معدن از جمله بزرگ‌ترین معدن روی به روش زیرزمینی در پرو «Cerro Lindo» و بزرگ‌ترین پالایشگاه روی در قاره آمریکا «Cajamarquilla» است. بر اساس گزارش منتشر شده در سایت شرکت «Nexa Resource»، حدود ۴ درصد از تولید جهانی روی به این شرکت اختصاص دارد.
در همین راستا، موسسه «Fastmarkets» پریمیوم شمش ویژه روی پر عیار (SHG) با حداقل خلوص ۹۹/۹۹۵ درصد، با شرط پرداخت تعرفه‌های گمرکی و تحویل درب کارخانه تولیدکننده در ایالات غرب میانه آمریکا را حدود ۱۶ تا ۱۹ سنت در هر پوند در روز سه‌شنبه ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که ۲/۱۳ درصد نسبت به پریمیوم ۱۶/۷۵ تا ۱۹ سنت در هر پوند تعیین شده در روز ۹ آوریل سال میلادی جاری کاهش داشت. به گفته جیمز مور، تحلیلگر صنعت روی در موسسه مذکور، تعدیل چشم‌انداز حجم عرضه، حجم مازاد پیش‌بینی شده در بازار روی تصفیه شده را در سال جاری میلادی به حدود ۱۰۰ هزار تن کاهش خواهد داد.
وی در ادامه مطرح کرد: موسسه «Fastmarkets» چشم‌انداز خود برای میزان تولید فلز روی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ را کاهش داده است و این تا حد زیادی به کاهش ظرفیت تولید و طولانی‌‌تر شدن فرایند تعمیر و نگهداری در واحدهای ذوب در چین مرتبط است. علاوه‌براین، فعالیت برخی از واحدهای ذوب در سراسر جهان همچون واحد ذوب «Young Poong Seokpo» در کره‌جنوبی در قالب کاهش ظرفیت تولید با روندی نزولی همراه شده است.
وی در پایان یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود راه‌اندازی مجدد واحد ذوب «Budel» متعلق به شرکت «Nyrstar» به پایان آوریل سال جاری میلادی موکول شود، در عین حال، به نظر می‌رسد ظرفیت تولید شرکت «Boliden AB» به دلیل اعتصابات در فنلاند و اختلال در توسعه واحد «Odda»، کاهش پیدا کند


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/27dmmd